Kraftkar: Isbryteren skal trenge gjennom 1,8 meter tykk is i 4 knops fart. Den kan gå i 10 dager på gass før de to tankene på totalt 800 m3 er tomme eller den må bytte til diesel. (Bilde: Aker Arctic)

ISBRYTER PÅ LNG

Finland bygger verdens første isbryter på LNG

Utviklet av Aker Arctic.

Isbryteren er utviklet av Aker Arctic i samarbeid med det finske transportministeriet.

Fartøyet bygges nå ved Arctech-verftet i Helsingfors, med levering neste høst.

Ikke uventet er det Wärtsilä som skal levere LNG-motorene, som kan gå på både gass, marin diesel eller en blanding.

Finske motorer

Leveransen fra Wärtsilä omfatter en 8-sylindret Wärtsilä 20 DF, to 9-sylindrete 34 DF og to 12-sylinders 34 DF-motorer. De fem motorene skal leveres til verftet våren 2015.

To LNG-tanker vil til sammen romme 800 m³.

Drivstofftankene for marin diesel er på 2500 m³. Det gir skipet en operasjonstid på 10 dager på LNG og 20 dager på diesel.

Les også: Rem bestiller isklar konstruksjons- og ankerhåndterer fra Vard

193 tonn bollard pull

Skipet blir 110 meter langt, 24 meter bredt og dypgang på 8 meter. Trekkraften (bollard pull) skal være på 193 tonn.

Det er designet til isbryterklasse PC4 med forsterkninger i kritiske områder. PC 4 betyr at isbryteren er designet for helårs operasjoner i tjukk ettårsis med innslag av eldre is.

Isbryteren designes for å bryte 1,8 meter tjukk is med en hastighet på 4 knop. Med 9,2 knops fart kan is inntil 0,87 meter brytes.

– De nyeste isbryterne blir de teknisk mest sofistikerte og bygges spesielt med tanke på de krevende isforhold i de nordligste deler av Det baltiske hav. Ved å kunne gå på LNG vil det bli den mest miljøvennlige isbryter som hittil er bygget, sier Esko Mustamäki, administrerende direktør ved Arctech Helsinki Shipyard i en pressemelding.

Les også: Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

Kraft

Skipet vil ha en samlet motoreffekt på 22 MW. Fartøyet får to azimuth-propeller i akterenden og en forut, med samlet effekt på 19 MW.

Levetiden er satt til minst 50 år. Det blir mulighet for å lande med helikopter på vinsjedekket i nødstilfeller.

Det skal også ha eget personelloverføringsanordning fra skip-til skip.

Oljevern

Oljeoppsamling skal kunne skje i inntil 2 meter signifikant bølgehøyde og i forhold som tilsvarer 95 prosent av de rådende baltiske vindforhold.

Oljeoppsamlingskapasitet i is er også spesifisert i kontrakten. Oppsamlingstanken er på 1300 m³.

Les også:

Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Havyard skal bygge batterihybrid for Arktis