Stormer fram: Hav­yard Group har tjent penger de siste årene takket være vellykkede design og lønnsom skipsbygging. Havila Subsea er bygget for Havila Shipping ved Hav­yard Leirvik med Havyard design. (Bilde: Havyard)

HAVYARD

På 5 år ble Havyard verdensledende innen skipsdesign

Havyard Group

  • Havyard Group er et fullintegrert skipsteknologiselskap innen skipsdesign, skipsbygging, systemleveranser og ettermarked.
  • Det er totalt ca. 770 ansatte i konsernet derav ca. 650 i Norge (130 i Fosnavåg, Møre og Romsdal).
  • Hovedkontoret til Havyard Group er lokalisert i Fosnavåg i Møre og Romsdal. Gruppen­ har kontor i Kina og Brasil.

 

  • Konsernet er delt opp i fire forretningsområder:
  1. Havyard Ship Technology i Leirvik i Sogn (verft) og Fosnavåg og avdeling i Tyrkia.
  2. Havyard Design & Solutions med base i Fosnavåg og avdelinger i Stavanger, Polen og Kroatia.
  3. Havyard Power & Systems i Ålesund med avdeling i Polen.
  4. Havyard Fish Handling & Refrigeration AS med base i Fosnavåg og avdelinger på Vigra, i Tromsø, Haugesund og Peru.

FOSNAVÅG: Havyard har ikke så lang historie – knappe 14 år. Den spede start for konsernet som i 2013 omsatte for nær to milliarder kroner, begynte med kjøpet av Løland verft i Leirvik ytterst i Sognefjorden i 2000.

Shipping- og seriegründer Per Sævik var – og er – mannen med kapitalen og planene.

Gjennom selskapet Havila Holding er han hovedaksjonær, men åpner for å selge seg ned i Havyard Group, som i fjor fikk et driftsresultat på rundt 10 prosent. De foregående årene har resultatet vært prosentvis svært høyt, 10–14 prosent.

Direktør for markeds- og forretningsutvikling i Havyard Group, Gunnar Larsen, sier at selskapet har hatt en eventyrlig utvikling, både teknisk og forretningsmessig. I 2000 var den lokale verdiskaping sju prosent. I 2012 var dette økt til 40 prosent. Det skjedde etter en intern prosess som endte med en erkjennelse av at selskapet måtte ha større kontroll med verdikjeden.

Forliste Sewol: «Et pent malt skip, holdt sammen av gaffatape og tyggegummi»

Hårete visjoner

– Eierne innså at det ikke var lønnsomt bare å kjøpe inn alt og utruste ved verftet i Leirvik. Vi måtte skape noe unikt, og vi måtte ha kontroll med flere ledd i skipsbyggingskjeden, fra design via utstyr til ferdig levert skip, sier Larsen.

I dag har Havyard Group fire hovedvirksomheter, skipsbygging, design, automasjon og fiskeri­utstyr.

I 2004–2005 begynte selskapet ut fra sin nye visjon «Verdens mest innovative leverandør av skipsteknologi» blant annet å lage det nye skrogdesignet som først i år er erstattet av enda et nytt. Visjonen er også ganske ny: «Improving life at sea».

– Vi var jo allerede det mest innovative, så vi måtte lage en enda råere visjon, sier Larsen. Den signaliserer både at mannskapet skal ha gode arbeidsforhold, at miljøpåvirkningen skal være så liten som mulig, og at rederen skal ha et så effektivt skip som mulig.

I tillegg til design begynte selskapet for snaut ti år siden en egen avdeling for elektro- og automasjon.

Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Utstyr: Havyard har en egen divisjon som utvikler utstyr og systemer for hånbdtering av fisk om bord i fartøy. Her ligger Stormy klar til dåp i april. Havyard

Dypdykk

I 2006 fikk Havyard første kontrakt på skip med nytt egenutviklet skrog. I lengde var skroget innen et segment der konkurransen ikke var så hard, mellom de små og de store offshorefartøyene.

Første skip var et ankerhåndteringsfartøy med bollard pull (trekkraft) på hele 200 tonn.

I 2009 undertegnet Havyard kontrakt om å bygge verdens mest avanserte dykkerskip Seven Havila for den gang Acergy, nå Subsea 7. Skipet er prisbelønnet.

– Det var en lang vei å gå på kort tid. Fra kun et enkelt byggeverft i 2004 til i 2009 å skulle utvikle og levere det mest avanserte skip i sitt slag, sier Larsen.

Han mener de stiller strenge krav til de ansatte for ikke å stivne og bli selvgode.

– Det er veldig viktig for oss å være proaktive. Vi vil ha ansatte som vil noe og være med og gjøre noe før man må, sier Larsen.

Seniordesigner Kristian Steinsvik legger til:

– Vi skal være tekniske entusiaster som er kreative og kommer med løsninger som gjerne ligger foran ISO/IMO eller klassekrav, og som kan bli internasjonale krav, sier Steinsvik.

Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Eventyr: Gunnar Larsen, direktør for markeds- og forretningsutvikling i Havyard Group, sier at gruppen har hatt en imponerende utvikling de siste årene.

Lange linjer

Børs: Konsernsjef Geir Johan Bakke i Havyard Group har i første del av 2014 jobbet for å få Havyard Group på børs. Havyard
Administrerende direktør Geir Johan Bakke sier i forbindelse med resultatframleggelsen at 2013 var et år med store investeringer i utvikling av nye produkt.

– Produktutvikling er investering i framtiden. For å etterleve visjonen «improving life at sea» må vi kontinuerlig forbedre oss og utvikle nye produkt, sier konsernsjef Geir Johan Bakke i Havyard Group.

Resultatet på 10 prosent i fjor kunne vært høyere.

– Vi kostnadsfører i all hovedsak utviklingen av nye design, og dette reduserer resultatmarginen, sammenlignet med en aktivering. Vi forventer imidlertid at investeringen i produktutvikling og nye kunder vil gi grunnlag for videre vekst og utvikling av konsernet, sier Bakke.

I løpet av 2013 fikk Havyard kontrakt på sju nye skip til kunder fra Norge, Danmark, Island, Nigeria, India og Russland. Alle nybyggene er med Havyard-design og skal brukes innen offshoreindustri, fiskeri, oppdrett, operasjoner i Arktis og offshore vindkraft. Fire av designene er nyutviklinger.

Egenutvikling: Havyard Group overleverte i våres den nye og innovative brønnbåten Stormy til Fosnavaag Shipping. Havyard
Les også:

Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Offshoreskipenes far får hederspris

Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år