KRAFT

Havvindmøller kjørte på diesel i et halvt år

Nå utvikler Vattenfall ny metode.

Havvindparker produserer fornybar energi, men det  brukes store mengder diesel for å få parkene i gang.
Havvindparker produserer fornybar energi, men det brukes store mengder diesel for å få parkene i gang. Bilde: Colourbox
29. jan. 2015 - 10:50

Da den svenske energiganten Vattenfall bygget havvindparken Dantysk, en av de største vindparkene i den tyske delen av Nordsjøen, måtte dieselaggregat sørge for energi til alle de 80 vindmøllene i et halvt år.

Det krevde totalt rundt 1.500 tonn diesel, skriver Ingeniøren.

Må ha energi

Etablering av moderne havvindparker krever generelt utstrakt bruk av dieselaggregat og store mengder dieselolje.

Små 60 kW dieselaggregat produserer strøm til vindturbinene i påvente av at overføringskabler trekkes fra land og ut til parken, og når de skal kobles til transformatorstasjon.

Dieselaggregat må også settes i gang dersom det oppstår feil på overføringskabler.

Vindturbiner må nemlig alltid tilføres en viss mengde energi, selv om de selvsagt genererer langt mer elektrisitet enn de selv bruker.

– Vindturbinens systemer trenger en viss effekt for å starte opp, og blant annet pitsje møllebladene i riktig retning mot vinden. De store havvindmøllene trenger også et stabilliserende nett for å fungere optimalt, sier Johan Sandberg i DNV GL til Teknisk Ukeblad.

Les også: Denne karbonkulen minsker energitapet fra vindmøller

Mister garantien

Dersom energiforsyningen til turbinene faller bort over lengre tid slutter, opphører turbinprodusentens garanti, noe som kan bety store økonomiske tap for parkeier.

Vattenfall er nå i gang med å utvikle en metode for å erstatte bruken av diesel med vindkraft når forbindelsen til land av ulike årsaker blir brutt.

Konseptet går ut på å la noen av vindturbinene sende elektrisitet til en konverter på feltet.

Konverteren tilpasser spenningen, sender ut til en utvalgt turbin, som deretter vil "føle" det som om kabelforbindelsen er oppe og starter som normalt, dog med sterkt begrenset produksjon.

Les også: DNV GL: Nå kan det lønne seg med flytende havvind til oljeplattformer

Flere fordeler

– Fordelen med denne løsningen er, ut over at man sparer diesel og dermed CO2-utslipp, at anlegget ikke veier mye, koster cirka halvparten av et dieselanlegg, tar mindre plass enn diesel- og tankanlegg, som også hele tiden skal holdes oppfylt, sier senioringeniør Iver Slot i Vattenfall til Ingeniøren.

Denne metoden kan imidlertid ikke brukes når havvindparken bygges.

Ifølge DNV GLs Sandberg er ikke den langvarige dieselbruken under oppsettingen av Dantysk standard for havvindbransjen generelt.

– Seks måneders bruk av dieselaggregat er uvanlig lenge. Nå har Tyskland hatt mye forsinkelser med å koble sine havvindparker til nett, fordi ansvaret har ligget hos nettoperatør og ikke utbygger. Havvindparker i England, Danmark og Holland har generelt ikke dette problemet og der bruker de langt kortere tid på å koble turbinene til nettet, forteller Sandberg.

Les mer om havvind på www.tu.no/tema/havvind

 

Les også: 

Vattenfall bygger verdens største boligplattform for havvind

Statoil lokker kinesisk turbingigant til storstilt havvind-prosjekt i Norge  

Ny verdensrekord for vindmølle: 192.000 kWh på et døgn

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.