For første gang går flere aktører sammen om å demonstrere nye havvind-metoder i Norge. Partnerne vil at denne to-blads turbinen (6 MW), som ble installert i Kina før jul, skal settes opp utenfor Karmøy. (Foto: China Ming Yang)

HAVVIND

Statoil lokker kinesisk turbingigant til storstilt havvind-prosjekt i Norge

Her er planene.

SCD Advanced

  • Turbinen, som går under navnet SCD advanced, er bare en av flere tobladede vindturbin-design som er under utvikling på ulike stadier.
  • Turbinen skal ha lav vekt og mindre girkasse, som ligger i en vannkjølt, forseglet nacelle.
  • To innovative rotorblader skal kunne låses i horisontal posisjon og tåle ekstreme værforhold ute til havs.

I over ett år har Marin Energi Testsenter (Metcentre) på Karmøy jobbet for å gjennomføre et spektakulært, internasjonalt demonstrasjonsprosjekt for havvind på beina.

Teknisk Ukeblad har i lang tid bedt om innsyn i planene. Nå har vi fått det.

Prosjektet involverer ikke mindre enn en svær tobladet havvindmølle, en helt ny metode for å montere og installere vindmøller ute i havet og et nytt, norskutviklet turbinfundament.

Målet er å gjøre det billigere å produsere elektrisitet fra vindparker til havs.

– Dette er første gang flere aktører går sammen om å prøve nye havvind-metoder i Norge. Det er sterkt behov for å redusere kostnadsnivået i industrien, og her er det flere elementer som bidrar til dette, sier Arvid Nesse, daglig leder i Metcentre på Karmøy. 

Kinas største, private vindturbinprodusent, China Ming Yang, vil bruke Norge som testbase for komme inn i den europeiske havvind-industrien.

Les også: DNV GL: Nå kan det lønne seg med flytende havvind til oljeplattformer

Slik kan en havvindpark med tobladsturbiner se ut. 2-B Energy

Statoil lokker

På spørsmål på hvorfor selskapet vil sette opp tobladeren i akkurat Norge, svarer selskapet at de håper på et samarbeid med Statoil:

– Myndighetenes støtte, teamets støtte, og for å samarbeide med Statoil, skriver Richard Zhu, daglig leder for offshore havvind i Guangdong Ming Yang Wind, i en epost til Teknisk Ukeblad.

Statoil er blitt en solid europeisk havvind-aktør gjennom eierskapet i havvindparkene Sheringham shoal og kommende Dungeon i britisk farvann. I tillegg er selskapet medeier i Forewind, konsortiet som planlegger storstilt utbygging på Doggerbank-feltet.

Blir Statoil trukket inn i det nye Karmøy-prosjektet, kan det gi prosjektet legitimitet og hjelpe den kinesiske turbinprodusenten å bygge en rolle som pålitelig aktør i det europeiske havvindmarkedet. 

Demonstrasjonsprosjektet har i øyeblikket en prislapp på rundt 290 millioner kroner. Selskapene, med Metcentre i spissen, har søkt om 126 millioner kroner i Enova-støtte for å fullfinansiere prosjektet.

Sier Enova ja, vil den tobladede kinesiske havvindturbinen bli nærmeste nabo til Hywind, Statoils egen flytende havvindturbin som fortsatt snurrer ute i havet ni kilometer unna.

Les også: Myndighetene ga rekordmange fornybartillatelser i fjor

Et nytt, norskutviklet turbinfundament skal bære den kinesiske havvindmøllen. Owec tower

Nytt, norsk fundament

Den kinesiske turbinen vil få en tårnhøyde på 100 meter, med en rotordiameter på 140 meter. Når det ene rotorbladet peker rett opp, vil høyden på hele konstruksjonen bli på totalt 175 meter.

– Målet er å få finansieringen på plass i løpet av denne våren. Da rekker vi å installere fundament og vindturbin i 2016, sier Nesse til Teknisk Ukeblad.

Tobladeren skal reises på toppen av et helt nytt undervannsfundament, en norskutviklet hybrid av to kjente fundamentkonsepter fra havvind-industrien og olje- og gassindustrien.

Den nye hybriden er et gravitasjonsfundament i betong integrert i et tradisjonelt understell i stål, konstruert for å tilfredstille havbunnsforholdene i områder hvor det ikke er mulig å feste fundamentet med pæler. Dette gjelder blant annet vest i Storbritannia, deler av Østersjøen og på fransk sokkel.

Utvikleren, det norske fundamentselskapet Owec Tower, har tidligere levert snaut 90 havvindfundamenter av typen "jacket" til flere europeiske havvindparker.

– Vi integrerer jacketen vår på toppen av et gravitasjonsfundament, og tilpasser den til en tobladet vindturbin. En vindmølle med bare to blader har krefter som påvirker konstruksjonen annerledes enn en vanlig trebladersturbin ville gjort, sier CEO Johan Fredriksson i Owec Tower.

Mens Jacket-fundamenter tradisjonelt er festet med pæler som bankes ned i sandbunn, lages gravitasjonsfundamenter av rundt 3000 tonn betong.

Gravitasjonsfundament har hulrom som fyllles med vann når fundamentet heises på plass med kran og senkes ned mot havbunnen. Hulrommene fylles så med stein for å gjøre fundamentet mer stabilt, før større stein plasseres rundt fundamentet for å hindre utvasking.

– Vi har gjennomført avanserte beregninger av det nye fundamentet. Karmøy-prosjektet gir oss mulighet til å teste konseptet i full skala, sier Fredriksson.

Les også: Vattenfall bygger verdens største boligplattform for havvind

I fjor sommer var installasjonsskipet Kjell Larsen

Alt på en dag

Når hybridfundamentet er senket ned på havbunnen, skal det siste konseptet demonstreres.

Nederlandsbaserte Seaway Heavy Lifting (SHL) har i flere tiår operert som kontraktør for store installasjoner i olje- og gassektoren. De siste årene har de gått inn i havvindindustrien.

Installasjonselskapet, som er 50 prosent eiet av undervannsentreprenøren Subsea 7, har ambisjoner om å kutte drastisk ned på antall operasjoner når de installerer vindmøller ute til havs.

Vanligvis skipes de ulike tårndelene ut til site med installasjonsfartøy, som stabiliseres ved hjelp av bein som senkes ned på havbunnen.

Skipet jekkes så opp, og en kran løfter tårn- og turbindeler på plass i 6-7 separate operasjoner.

Nå vil SHL gjøre alt i ett eller to løft. De vil etablere en produksjonslinje på land eller om bord på fartøyet, montere tårn og turbin her, med unntak av kanskje et eller flere rotorblad, for så å installere hele enheten i havet.  

– Vi vil unngå å løfte smådeler, men installere alt i løpet av en dag, inkludert transport og værforbehold. Det har vært forsøk med færre løft tidligere, med andre typer fartøy. Det tok lang tid. Vårt konsept vil gå raskere, hevder Richard den Hollander, sjef for forretningsutvikling i SHL overfor Teknisk Ukeblad.

Se en animasjon av det spesielle konseptet nederst i artikkelen.

I fjor sommer kom ett av selskapets to installasjonsskip, "Oleg Strashnov", til Karmøy for å befare den aktuelle siten. Et mannskap på 60-70 personer var ombord for å gjennomføre undersøkelser og bli kjent med omgivelsene.

Les også: Myndighetene sier NEI til havvind på Siragrunnen

Prisene fortsetter oppover

– Vi ville forsikre oss om at fartøyet kunne jobbe på havdypet, og var i stand til å kjøre inn og ut mellom øyene. Vanligvis installerer vi turbiner flere titalls mil fra land, men nå var land bare 250 meter unna. Men, vi har sjekket ut stedet, det kommer ikke til å bli noen problemer, sier der Hollander.

Hovedfokus for alle de involverte er, som for resten av havindustrien, reduserte kostnader. Stikk motsatt av andre fornybarteknologier, som solenergi, har kostnadsnivået for offshore vindkraft gått i feil retning.

Den gjennomsnittlige globale elektrisitetskostnaden per installerte MWh har steget med drøyt 40 prosent til 1,60 kroner per kWh fra 2009 til 2014, viser Bloomberg New Energy Finance.

– De siste tallene viser at offshore vind har blitt noe billigere siden 2012. Men fortsatt koster strøm fra offshore vind mer enn dobbelt så mye som strøm fra landbasert vindkraft, sier utlånsdirektør Ivar Slengesol i Eksportkreditt Norge.

Årsaken er at havvindparkene plasseres på stadig større dyp, og økende etterspørsel etter undervannskabler og installasjonsskip.

– Jo raskere en havvindpark blir reist, raskere kommer elektrisiteten ut og inntektene inn. Det som blir viktig i framtiden er å installere større og større turbiner med mer integrerte løft, sier Hollander om den nødvendige utviklingen i installasjonsbransjen framover.

Les også: Vind-tre skal produsere strøm ved svært lav vindhastighet

Kjernen i Karmøy-prosjektet er en spektakulær, tobladet havvindmølle, et nytt, norskutviklet vindmøllefundament og en helt ny metode for å montere og installere store havvindturbiner. China Ming Yang

Kinas løsning

Den kinesiske turbinprodusenten mener på sin side at bruk av kinesisk teknologi og arbeidskraft i Europa vil bidra til å ta ned kostnadene i det europeiske havvindmarkedet med 30 prosent.

– Den mest effektive metoden å gjøre dette på er å bruke kinesisk-produserte turbiner, fundamenter og til og med kinesisk installasjons- og vedlikeholdsteam, skriver Zhu til Teknisk Ukeblad.

Men før havvind-prosjektet blir en realitet, må som sagt Enova innvilge søknaden om investeringsstøtte.

Metcentre har fått 700.000 kroner fra Innovasjon Norge for å forberede prosjektet, og til å jobbe systematisk for å hente inn norske leverandører. Metcentre jobber nå opp mot konkrete, norske energiselskaper for å få inn flere deltagere.

– Vi ønsker å bidra til at det lokaliseres demonstrasjonsprosjekter for havvind og landbasert vindkraft i Norge. Dette er et veldig interessant prosjekt for Enova, men det er, som alle andre prosjekter, krevende å få på plass. Vi håper det til syvende og sist blir så konkret at det er mulig for oss å bidra, sier programdirektør Øyvind Leistad i Enova, og legger til at MetCentre må innfri bestemte krav for at søknaden skal kunne innfris.

Les også: Alderen din avgjør om du syns dette er stygt eller fint

En av Kinas største turbinprodusenter, et norsk fundamentselskap og et stort installasjonsselskap vil samarbeide om å demonstere nye, innovative løsninger for offshore vindkraft. Aerodyn

Statoil usikker

Pressetalsmann for Statoil, Morten Eek, sier det for tidlig å si om Statoil vil bli involvert i prosjektet

– Dette er et interessant konsept, og vi vil følge utviklingen nøye framover. Det er for tidlig å si noe om vi blir involvert, eller hva slags rolle vi eventuelt vil ha i prosjektet. Vi jobber med å ta vårt eget havturbinkonsept, Hywind, inn i neste fase i Skottland. Det er vanskelig nå å si noe om noe i dette prosjektet vil matche vårt konsept, sier Eek til Teknisk Ukeblad.

– Hva synes dere om at en av Kinas største turbinprodusenter vil samarbeide med dere?

– Vi får flere henvendelser fra aktører som ønsker å snakke med oss om ulike teknologier, og det synes vi er veldig interessant. At det kommer flere konsepter med variasjoner av løsninger er en styrke totalt sett, og gjør at vi raskere kommer inn i et spor der flytende vind kan konkurrere med bunnfaste vindturbiner, sier Eek.

Les mer om havvind på www.tu.no/tema/havvind

Les også:

Ny dansk vindkraftrekord

Ga opp tidevanns-satsing i Norge - nå skjer det i Skottland

Nå får danskene betalt for å bruke strøm