MARITIM

Griegs ammoniakkskip er godkjent av DNV: – En stor milepæl

Grieg Star har fått prinsippgodkjennelse for MS Ammonia, et tankskip som både skal gå på og frakte ammoniakk.

MS Green Ammonia er utviklet av  LMG Marin, Wärtsilä og Grieg Edge. Det blir 120 meter langt og får en tankkapasitet på 7500 kubikkmeter.
MS Green Ammonia er utviklet av  LMG Marin, Wärtsilä og Grieg Edge. Det blir 120 meter langt og får en tankkapasitet på 7500 kubikkmeter. Foto: LMG/Wärtsilä/Grieg
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

MS Green Ammonia har nå fått prinsippgodkjenningen (Approval in Principle) av DNV. Det betyr at skipskonseptet er gjennomførbart og at det er designet med tanke på å håndtere alle tenkelige  sikkerhetsaspekter. Ammoniakk er giftig.

Skipet er utviklet av  LMG Marin, Wärtsilä og Grieg Edge. 

Planen er å benytte det 120 meter lange skipet til å frakte 7500 kubikkmeter ammoniakk og kunne fylle opp andre skip. Lastehastighetene vil være inntil 1000 kubikkmeter i timen. Wärtsilä skal levere motor og drivstoffsystem. Skipet får en Wärtsilä W25DF ammoniakkmotor til framdrift. 

 

Bunkring og frakt

Gassen skal produseres i Berlevåg med fornybar vindkraft fra Raggovidda. Prosjektet er et resultat av ZEEDS-initiativet. MS Green Ammonia er en viktig del av dette prosjektet, som sikrer transport av den grønne ammoniakken fra fabrikken til lagre langs norskekysten. MS Green Ammonia vil også kunne håndtere skip-til-skip-bunkring.

Prinsippgodkjenningen fra DNV betyr at skipskonseptet er gjennomførbart og designet med tanke på å håndtere alle tenkelige sikkerhetsaspekter. Illustrasjon: LMG/Wärtsilä/Grieg

Nicolai Grieg i Grieg Edge er fornøyd med å ha tatt et viktig skritt mot realisering. 

– Vi forventet at godkjenningen skulle komme i havn, men det er likevel noe vi er glade for å kunne kunngjøre. Det er en stor milepæl i å få et av de første grønne ammoniakkdrevne fartøyene i drift, sier  Nicolai Grieg.

Teknikk

Selskapet opplyser i en pressemelding at de neste trinnene i prosessen vil være å detaljere skipets design ytterligere og å sette i gang anbudsprosessen for verftet.

– Teknisk sett er vi klare til å realisere prosjektet i 2025. Vi jobber videre med de kommersielle aspektene, med å utvikle verdikjeden og med å få sluttforbrukerne til å forplikte seg.

Differansekontrakter

Administrerende direktør Matt Duke i Grieg Maritime Group ber regjeringen om hjelp til å sette fart i overgangen til nullutslippsskip. Han viser blant annet til differansekontrakter, som skal dekke forskjellen i pris på fossilt og fornybart inntil CO2-avgifter gjør alternativt drivstoff billigst.

Planen er å benytte det 120 meter lange skipet til å frakte 7500 kubikkmeter ammoniakk. Illustrasjon: LMG/Wärtsilä/Grieg

– For å sikre en rask overgang til en bærekraftig skipsfart, trenger vi at myndighetene bidrar til utviklingen av et marked for alternative drivstoff. Vi trenger også ordninger for å redusere OPEX-gapet mellom grønt og karbonrikt drivstoff, for eksempel differansekontrakter, sier  Duke.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.