FORSVAR

– God gammel mekanikk det går an å skru på og få i gang igjen selv

Heimevernets innsatsstyrker skal teste ombygd Geländewagen.

HV skal teste nyoppgraderte MB 290 Multi III på Cold Response.
HV skal teste nyoppgraderte MB 290 Multi III på Cold Response. Bilde: Forsvaret
18. feb. 2016 - 15:14

MB 290 Multi III heter den nyeste versjonen av feltvogna Mercedes-Benz Geländewagen, som Forsvaret har hatt i inventaret i 30 år.

Med bedre beskyttelse og bestykning, betegnes den nå som både feltkjøretøy og våpenplattform.

Under den kommende Cold Response-øvelsen skal Heimevernets innsatsstyrker teste om dette er noe for dem.

Mobilitet og ildkraft

– Er dette en kostnadseffektiv måte å tilføre HV mobilitet og økt ildkraft? Etter troppeprøvene vil vi kunne gi svaret, sier Johannes Hobæk, som leder prosjektet fra HVs skole- og kompetansesenter, til Forsvaret.

Selve feltøvelsen foregår 2-9. mars, og Norge har besøk av 13 allierte nasjoner som skal trene på «høyintensitetsstrid» med mekaniserte avdelinger i trøndersk vinterklima.

Ifølge Heimevernet skal deres 3 000 soldater spille en mer offensiv rolle enn den tradisjonelle objektsikringen under denne vinterøvelsen.

Robuste og enkle

Forsvarets tekniske verksteder har levert 113 slike MB 290 Multi III.
Forsvarets tekniske verksteder har levert 113 slike MB 290 Multi III.

Det er bygget totalt 113 MB 290 Multi III. De siste eksemplarene sto ferdig i fjor sommer.

– Fordelen med disse kjøretøyene er at de er så enkle og robuste. De får ikke motorstopp på grunn av elektronikkfeil. Dette er god, gammel mekanikk som det går an å skru på og få igang igjen selv, sier prosjektleder Kai Holmer ved Bjerkvik tekniske verksted.

En god del av bilene er brukt i utlandet, der de ifølge ham har vist seg å være pålitelige kjøretøy.

Om lag halvparten av Multi-bilene står for tida lagret fram til HV nå skal starte uttesting.

30 år

Forsvaret har hatt feltvogner basert på Geländewagen siden midten av 1980-tallet. Dette var 240GD, mens 290GD, som Multi-versjonen er basert på, kom noen år senere.

De første Mercedes-Benz Geländewagen kom til Forsvaret for 30 år siden. Her sammen med et pansret patruljekjøretøy av typen KMW Dingo II.
De første Mercedes-Benz Geländewagen kom til Forsvaret for 30 år siden. Her sammen med et pansret patruljekjøretøy av typen KMW Dingo II.

Holmer forteller at det til oppgraderingen er tatt utgangspunkt i de beste bilene, blant annet basert på kjørelengde og bruksmønster.

Bilene har fått nye akslinger med kraftigere bremser og støtdempere og er hevet fire centimeter på 285/75-R16 runflatdekk.

Nyttelasten er 850 kg med en totalvekt på fire tonn.

Eksempler på annet nytt utstyr og kapasiteter er ekstra integrerte dieseltanker (2x65 liter), vinsj, trykkluftanlegg og bedre splintbeskyttelse.

To Multi-varianter

Bilene kan utstyres med fastmontert maskingevær (MG3/Minimi) og mitraljøse (12,7 mm), samt røykutskytingsanlegg og holder for 84 mm rekylfri kanon (RFK, Carl Gustav). 

Det er også bygget en Multi II, omtrent halvparten så mange som Multi III, som har en noe større kraftpakke, forsterket girkasse og større hjul for bedre framkommelighet.

Den første multi-oppgraderingen startet i 2001. Bildet er fra en øvelse i 2011 i forkant av oppdrag i Afghanistan. <i>Foto: Marthe Brendefur</i>
Den første multi-oppgraderingen startet i 2001. Bildet er fra en øvelse i 2011 i forkant av oppdrag i Afghanistan. Foto: Marthe Brendefur

Multi III har original girkasse til 290 GD-motoren med turbo og intercooler som yter 120 hk/250 Nm, nytt luftfilter og større generator (80A i stedet for 55A).

– Mens Multi II i stor grad er benyttet av spesialstyrker, er Multi III en mindre kostbar ombygging beregnet på avdelinger som ikke skal så langt av gårde i mindre ulendt terreng, forklarer Holmer.

HMT Extenda

Nevnte spesialstyrker er i ferd med å få sine første dedikerte stridskjøretøy, HMT Extenda fra britiske Supacat.

Amerikansk HMT Extenda med britisk og australsk personell, i tillegg til amerikansk, i Afghanistan i 2011. <i>Foto: Supacat</i>
Amerikansk HMT Extenda med britisk og australsk personell, i tillegg til amerikansk, i Afghanistan i 2011. Foto: Supacat

Etter planen skal den første forseriebilen leveres mot slutten av dette året, med serieleveranser fra 2017-2019.

Supacat produserer High Mobility Transporter (HMT) på lisens fra amerikanske Lockheed Martin.

Bilen, som kan konfigureres ved behov som både 4x4 og 6x6, er brukt operativt siden 2004 av britiske, amerikanske, australske og danske spesialavdelinger.

Iveco LAV 4

Forsvaret har dessuten det siste året mottatt 62 nye biler av siste generasjon Iveco LMV (LAV 4).

Dette var en av de første Iveco LAV 4 som ble levert i januar i fjor fra Romerike tekniske verksted. <i>Foto: Per Erlien Dalløkken</i>
Dette var en av de første Iveco LAV 4 som ble levert i januar i fjor fra Romerike tekniske verksted. Foto: Per Erlien Dalløkken

Dette er en videreutviklet utgave av de lettpansrede patruljebilene som ble hurtiganskaffet i 2006/2007 for å gi de norske styrkene i Afghanistan bedre beskyttelse mot nedgravde eksplosiver kjent som IED-er.

Forsvaret har i tillegg 20 patruljekjøretøy av typen KMW Dingo II, som har mer pansring enn LAV 4, men som også veier dobbelt så mye.

Flere Bv206-oppgraderinger

Når det gjelder MB Multi-ombyggingsprosjektet er dette en jobb som er blitt delt mellom Bjerkvik tekniske verksted i Narvik og Romerike tekniske verksted på Trandum, med bidrag fra Mercedes-Benz/Bertel O. Steen og Arctic Trucks.

– Et meget godt samarbeid mellom nord og sør, påpeker Holmer.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, har Bjervik-verkstedet nylig modernisert 100 Bv206.

Også 2016 blir preget av beltevognoppgraderinger. Nå er det 50 Bv206-bakvogner som skal bygges om.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.