CV90

Her er nye CV90 i aksjon

Se Norges nye panservogner fyre løs i fem minutter.

SETERMOEN: Videoen øverst er fra den første offentlige oppvisningen av hva Forsvarets nye CV90 stormpanservogner er kapable til.

Demonstrasjonen med skarpskyting på Setermoen demonstrerte flere av de nye kapasitetene de oppgraderte kampvognene tar med seg til Hæren:

PS! I denne artikkelen er det flere detaljer om CV90 Mk III

Datadeling

En av de viktigste egenskapene vi fikk et glimt av på skytefeltet, var de digitaliserte vognenes nettverksintegrering og evne til å dele informasjon.

Her ble det simulert at vognene sendte måldata til artilleri. Det ble også demonstrert hvordan den ene vogna delte sensordata med den andre vogna som deretter beskøt målet.

Dessuten ble den økte ildkraften som nye sensorer og Protector-våpenstasjonen bidrar med vist fram.

På videoen ser vi for eksempel den ene vogna beskyte ett mål med hovedvåpenet, 30 mm-maskinkanonen, og et annet mål med 40 mm-granatkasteren på RWS-en (den kakifargede).

Vi kan også se og høre kampsystemene på den andre vogna bli demonstrert der den skyter samtidig med kanonen, 12,7-millimeteren på våpenstasjonen og den nye 7,62 mm-mitraljøsa i tårnet.

Vi kan også se og høre kampsystemene på den andre vogna bli demonstrert der den skyter samtidig med kanonen, 12,7-millimeteren på våpenstasjonen og den nye 7,62 mm-mitraljøsa i tårnet.Skudd fra 7,62 mm-mitraljøsa. Foto: Eirik Helland Urke

Demoen ble avsluttet med at storsleggene kom rullende inn: To Leopard 2A4 stridsvogner.

Her må det nevnes at disse må gjennom en modernisering før de kan kommunisere og samvirke med de nye kampvognene.

Les også: Her er Norges nye panservogn

Snakker dårlig sammen i dag

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, er det likheter mellom CV90-oppgraderingen og den kommende moderniseringen av Leopard 2, som blant annet handler om overgangen fra analoge til digitale vogner med kraftig forbedret ikt- og sensorkapasitet og stridsledelsesverktøy («battlefield management system», bms).

, er det likheter mellom CV90-oppgraderingen og den kommende moderniseringen av Leopard 2, som blant annet handler om overgangen fra analoge til digitale vogner med kraftig forbedret ikt- og sensorkapasitet og stridsledelsesverktøy («battlefield management system», bms).Leopard 2A4-stridsvogna (til venstre) skal også gjennom en modernisering slik at den kan samvirke mer effektivt med den nye CV90-kampvogna (t.h). Foto: Eirik Helland Urke

I stridsvognoppgraderingen skal radioer, navigasjon og bms integreres og det blir samme kommando/kontrollutrustning (K2IS) som på CV90.

Det betyr at stormpanservognene og stridsvognene deretter vil kunne dele digitale data, for eksempel levende bilder og kartgrafikk.

Det er bms i Leo 2 i dag også, men dette er ikke integrert med resten av forsvarssystemene slik at stridsvognene kan bidra med data i nettverket.

Hærens evne til å gjennomføre det de kaller taktiske samvirkeoperasjoner avhenger av at alle hovedsystemene er på samme teknologiske nivå.

Les også: Slik vil siktet for en norsk stridsvogn-skytter snart se ut

Utfyller hverandre

Dette temaet var også forsvarsminister Ine Eriksen Søreide innom på overtakelsesseremonien for de første tolv kampvognene onsdag.

Hun viste til at Stortinget i juni vedtok å bevilge inntil 3,6 milliarder kroner i å oppgradere stridsvognene og kampluftvern.

I sin tale påpekte hun det som også står i forslaget, nemlig at kampvogner, stridsvogner og kampluftvern er gjensidig avhengige av hverandre for å oppnå maksimal kampkraft.

– CV90-anskaffelsen er en stor og viktig milepæl for Forsvaret og for Hæren  - en hær det satses på. Det er den største investeringen i Hæren i moderne tid og et solid løft for landmakten. Med de kommende oppgraderingene får vi hele spekteret av systemer som utfyller hverandre, sa forsvarsministeren.

Det pågår også en prosess for å anskaffe nytt artilleri. Målet er å anskaffe 24 artilleriskyts som skal være operative innen 2020.

som skal være operative innen 2020.Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide og Generalinspektør for Hæren Rune Jakobsen avduket den første av Forsvarets 144 nye CV90 stormpanservogner onsdag. Foto: Eirik Helland Urke

Denne overtar etter to ikoniske militærkjøretøy

Les også:  

Avhengig av topp folk og utstyr

Generalinspektør for Hæren, Rune Jakobsen, understreket på arrangementet at han leder en hær som er svært liten. Faktisk en av de minste i Europa.

– Det kan imidlertid være nok, dersom den er «cutting edge» med kompetente soldater, etterretning og våpensystemer som vinner duellen. Derfor er jeg svært fornøyd med vedtaket om å få oppgradert stridsvognene og kampluftvern. Samt at Flo og industrien har lyktes med å ta fram en teknologisk banebrytende kampvogn, sa Jakobsen.

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen sa han var meget fornøyd med hvordan prosjektdeltakerne har klart å levere de nye kampvognene med den kvaltiet og ytelse som var lovet, tidsnok og innenfor budsjett.

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen sa han var meget fornøyd med hvordan prosjektdeltakerne har klart å levere de nye kampvognene med den kvaltiet og ytelse som var lovet, tidsnok og innenfor budsjett.Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen. Foto: Eirik Helland Urke

De første vognene som ble overlevert fra Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) til Hæren består av åtte stormpanservogner og fire stridsledelsesvogner.

Panserbataljonen bygges først opp med nytt materiell i løpet av dette året og neste år. Deretter følger Telemarkbataljonen.

Les også: Her er Forsvarets aller nyeste anskaffelse

Felles utvikling

På et svært topptungt arrangement på Setermoen, var det en kar i sivilt som spaserte litt under radaren for mange: Tommy Gustafsson-Rask, administrerende direktør i BAE Systems Hägglunds som har produsert CV90-vognene.

– Jeg kjenner på en stolthet i dag, sier Gustafsson-Rask til Teknisk Ukeblad.

– Hva har dette oppdraget betydd for Hägglunds og CV90-programmet?

– For det første vokser ikke fem-milliarderskontrakter på trær. Den har vært et vesentlig bidrag til at vi har kunnet fortsette å utvikle CV90 som vi siden starten har lagt ned fire millioner ingeniørtimer i. Flo er en kravstor og kompetent kunde, og et prosjekt som dette fører til at vi utvikler hverandre, sier Hägglunds-sjefen.

Les også: Her sprenges en norsk panservogn

Skuffelse i Danmark

Imidlertid har Hägglunds nylig tapt en annen kontrakt verdt rundt fem milliarder kroner: Pansrede personellkjøretøy (PPK) til Danmark.

Danskene skal anskaffe minst 206 PPK-er til erstatning for sine M113, og besluttet i vår å kjøpe den hjulgående Piranha V fra General Dynamics European Land Systems – Mowag.

– Jeg tror kanskje at CV90 var litt overkvalifisert til den rollen danskene var ute etter. Avgjørelsen var selvsagt svært skuffende for oss. Men jeg har stor tro på at vi vil lykkes i kommende konkurranser i Tsjekkia og Polen, sier Gustafsson-Rask.

Mens den danske konkurransen åpnet for kjøretøy på både hjul og belter, etterspør tsjekkerne og polakkene kun beltevogner.

Mens den danske konkurransen åpnet for kjøretøy på både hjul og belter, etterspør tsjekkerne og polakkene kun beltevogner.Tommy Gustafsson-Rask, administrerende direktør i BAE Systems Hägglunds. Foto: Eirik Helland Urke

1 280 vogner

Norge er først ute med å ta i bruk gummibelter på en 35-tonns vogn. Teknologien er i ferd med å testes av flere CV90-nasjoner.

Gustafsson-Rask regner med at de fleste vil ha byttet larveføtter i løpet av fem år.

Forsvaret skryter av hvor mye bedre framkommelighet de gir, spesielt på vinterføre.

– Jeg vil si at dette er en «no brainer», særlig nå som gummibeltene er blitt så bra. De sparer vognene for et tonn vekt sammenlignet med stål. Dessuten vil kraftig redusert støy og vibrasjoner forbedre arbeidsmiljøet til soldatene og øke levetiden på sensorer og andre komponenter, sier Hägglunds-sjefen.

Inkludert disse 144 vognene til Forsvaret er det produsert og bestilt til sammen 1 280 CV90 til Sverige, Finland, Sveits, Danmark, Nederland og Norge.

Inkludert disse 144 vognene til Forsvaret er det produsert og bestilt til sammen 1 280 CV90 til Sverige, Finland, Sveits, Danmark, Nederland og Norge.CV90 Mk III på Setermoen. Foto: Eirik Helland Urke