JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. (Bilde: William Kapinski)
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. (Bilde: Oshkosh Defense.)
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. (Bilde: Oshkosh Defense.)
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. (Bilde: William Kapinski)
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. (Bilde: Oshkosh Defense)
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. (Bilde: William Kapinski)

Joint Light Tactical Vehicle

Denne overtar etter to ikoniske militærkjøretøy

Oshkosh L-ATV.

Andre verdenskrig og påfølgende kriger i Korea og Vietnam gjorde Jeep legendarisk.

Ut fra sandstøvet i Golfkrigen i 1990-91 rullet det ut en like gjenkjennbar feltvogn: HMMWV, bedre kjent som Humvee.

Nå skal den amerikanske hæren få nye lettpansrede kjøretøy.

Så gjenstår det å se om Oshkosh JLTV blir like ikonisk som sine forgjengere.

Les også: Her prøveskyter Forsvaret det nye mobile luftvernet

Enorm forsvarskontrakt

Vinneren av den enorme Joint Light Tactical Vehicle (JLTV)-kontrakten ble offentliggjort tirsdag.

Oshkosh Corporation skal i første omgang levere i underkant av 17 000 L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) til en verdi av 6,7 milliarder dollar, mer enn 56 milliarder kroner.

De første kjøretøyene skal leveres om ti måneder og etter planen overføres til avdelingene i 2018.

Oshkosh har eksistert i 98 år og produsert militære kjøretøy nesten like lenge. Hovedkontoret ligger i Wisconsin-byen med samme navn.

Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan

JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense.
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. Oshkosh Defense.

Konkurransen

I konkurransen overvant Oshkosh både Humvee-produsenten AM General, i partnerskap med General Dynamics, og forsvarsgiganten Lockheed Martin.

Disse tre grupperingene ble tildelt hver sin utviklingskontrakt i 2012 hvorpå de bygde en rekke prototyper som har vært inne til test og evaluering de siste par årene.

Flere medier som rapporterte fra den noe kortfattede Pentagon-pressekonferansen tirsdag, forteller at forsvarsledelsen motsatte seg å gi noen begrunnelse for hvorfor Oshkosh ble valgt, sannsynligvis fordi én eller begge konkurrentene kommer til å protestere på kontraktstildelingen.

Det har Lockheed Martins underleverandør BAE Systems allerede før vedtaket kom varslet at de gjør, ifølge Defense News

JLTV-programmet tar sikte på å anskaffe ytterligere 36 500 kjøretøy fram til 2040.

Les også: Her er spesialstyrkenes nye stridskjøretøy

JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense.
JLTV-prototyp fra Oshkosh Defense. William Kapinski

Bedre beskyttelse og framkommelighet

Humvee, hvis fulle navn er «High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle» (HMMWV), er levert i rundt 300 000 eksemplarer og ble altså innført for 30 år siden.

Siden da har verden forandret seg. Også Humvee er blitt videreutviklet med bedre beskyttelse for å møte nye trusler, i tillegg til at den for lengst er erstattet av tyngre kjøretøy med mer pansring for oppdrag «utenfor piggtråden», som amerikanerne kaller det.

JLTV skal etter planen levere vesentlige forbedringer på det som handler om minebeskyttelse, ballistisk beskyttelse, framkommelighet og nyttelastkapasitet på en lett plattform.

Les også: Her sprenges en norsk panservogn

Bedre effekt/vekt-forhold

Det er noe begrenset med detaljert teknisk informasjon om L-ATV.

JLTV-kravene er blant annet at vekten skal være under 6,4 tonn. Dette er i basisversjon uten noen utrustning.

Vekten er omtrent identisk med det norske forsvarets Iveco LAV 4, som er i ferd med å leveres i et antall på 62, og som har en totalvekt på 7,75 tonn fullastet med våpen og annet utstyr.

Mens LAV 4 har en treliters dieselmotor hentet fra Daily-varebilene og som yter 136 kW, har L-ATV en 6,6-liter V8 GM Duramax-diesel med rundt 225 kW effekt.

Les også: Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

Dette var en av de første Iveco LAV 4 som Forsvarets logistikkorganisasjon gjennomførte mottakskontroll på i januar. Det foregikk på Romerike tekniske verksted (RTV) like ved Trandum leir.
Dette var en av de første Iveco LAV 4 som Forsvarets logistikkorganisasjon gjennomførte mottakskontroll på i januar. Det foregikk på Romerike tekniske verksted (RTV) like ved Trandum leir. Per Erlien Dalløkken

Vurdert av Forsvaret

Oshkosh skriver at L-ATV vil være i stand til å holde en hastighet i terrenget som er 70 prosent høyere enn det de kaller dagens gullstandard, sin egen M-ATV.

M-ATV var for øvrig også til vurdering av det norske forsvaret i 2010. Dette var fire måneder etter at fire norske soldater mistet livet i et veibombeangrep i Afghanistan og Forsvaret hadde behov for patruljekjøretøy med mer pansring, raskt.

Noe av grunnen til at Krauss Maffei Wegman ble foretrukket i hurtiganskaffelsen var at det sto 20 mer eller mindre klare Dingo II på fabrikken i Tyskland.

Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet

Humvee med Nasams

I tillegg til en flåte sistegenerasjon Iveco, har Forsvaret i 2015 tatt i bruk et knippe Humvee-er (Wikipedia sier seks) i 2015.

Her til lands brukes Humvee som plattform for det mobile luftvernet Nasams HML fra Kongsberg Defence Systems (KDS).

High Mobility Launcher (HML) ble prøveskutt første gang for et år siden på svenske FMVs rakettskytefelt i Vidsel i Nord-Sverige.

At Humvee ble plattformen henger sammen med at mye av utviklinga av HML stammer fra Raytheons SLAMRAAM-prosjekt (Surface Launched Advanced Medium Range Air-to-Air Missile) som ble offer for den amerikanske budsjettøksa i 2011.

Den første skarpkytingen med Nasams High Mobility Launcher fra Vidsel Test Range i Sverige. Missilet er av typen Amraam.
Den første skarpskytingen med Nasams High Mobility Launcher fra Vidsel Test Range i Sverige. Missilet er av typen Amraam. Torbjørn Kjosvold / Forsvarets mediesenter
Les også: Slik vil siktet for en norsk stridsvogn-skytter snart se ut