NASAMS

Her prøveskyter Forsvaret det nye mobile luftvernet

Skjøt Nasams-missil fra Humvee - i Sverige.

NASAMS

  • Forkortelsen står for Norwegian Advanced Surface to Air Missile System.
  • Utviklet av Kongsberg sammen med Luftforsvaret, Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og Raytheon
  • Ble operativt i 1998 med oppgradert versjon (NASAMS II) operativt i 2007
  • Er Forsvarets eneste bakkebaserte luftvern og brukes i Norge til punkt- og områdeforsvar
  • Kongsberggruppen har passert sju milliarder kroner i omsetning på systemet.
  • Systemet benyttes i dag i tillegg til Norge av USA, Spania, Nederland og Finland, mens kontrollstasjonene benyttes av Hellas, Sverige, Tyrkia og Polen.

High Mobility Launcher (HML) heter det siste skuddet på Nasams-stammen.

Som et ledd i systemtestingen av den nye luftvernplattformen ble et Amraam-missil skutt opp torsdag.

Testskytingen ble gjennomført på det 3 300 kvadratkilometer store rakettskytefeltet til FMV (svenskenes motsats til norske Flo) i Vidsel i Nord-Sverige torsdag.

Viktig oppgradering

Luftvernsystemet Nasams har vært operativt i det norske forsvaret siden 1998. HML er ett av flere videreutviklingsprosjekt.

Leveransen fra Kongsberg Defence Systems (KDS) til Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) startet i fjor sommer.

Plattformen er en Humvee, eller M1152A1 HMMWV som er den offisielle betegnelsen på kjøretøyet fra AM General.

– Dette er en viktig oppgradering av Nasams-systemet. Med innføring av HML blir det enklere for soldater/operatører i Luftforsvaret å skyte missilet, sier major Lars Laudal, sjef for Nasams-prosjektet i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) i en pressemelding.

Fem minutter

Han påpeker at dette vil ha stor operativ betydning ved at klargjøringstiden ute i felt nå reduseres til kun fem minutter.

– Det eneste som skal til nå er å parkere bilen og å trekke noen kabler og kjøre opp systemet, så er de klare, sier Laudal.

Begrepet mobilt sikter i denne sammenhengen til flere ting. HML kan kobles rett i Nasams-nettverket og Amraam-missilene kan skytes direkte fra kjøretøyet, i stedet for de konvensjonelle utskytingsrampene med seks missiler i kasser som først må løftes av en lastebil.

Det handler også om at hele systemet er enklere å frakte med Hercules transportfly.

Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel

Operativt i løpet av 2015

Som Teknisk Ukeblad har omtalt, stammer mye av utviklinga av HML fra Raytheons SLAMRAAM-prosjekt (Surface Launched Advanced Medium Range Air-to-Air Missile), der Kongsberg var underleverandør.

Slamraam ble imidlertid lagt på is i 2011 som følge av kutt i det amerikanske forsvarsbudsjettet.

KDS inngikk kontrakten med Forsvaret i 2011. Her er det to prosjekter som går hånd-i-hånd. HML benytter oppdatert elektronikk og software, som også de eksisterende norske utskytingsrampene skal utstyres med, i tillegg til noen andre tilpasninger.

Samlet er de to kontraktene på HML og midtlivsoppdateringen på samtlige Nasams II utskytingsplattformer verdt 600 millioner kroner totalt for KDS og skal være ferdig for Forsvaret i 2015.

Les også:

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift