Fjellhallen i Osmarka i Narvik er et av stedene der beltevognene har stått lagret i mellom 10 og 15 år. Dette bildet er fra 2003. (Bilde: Forsvaret)
Alt av instrumenter og utstyr plukkes ut av forvogna i forbindelse med moderniseringen av beltevognene. (Bilde: Ole-Sverre Haugli/Hæren)
Beltevognene blir utstyrt med kommunikasjonsutstyr og annen teknologi som ikke eksisterte da de fleste av vognene (cirka 80) ble bygget på slutten av 1980-tallet. (Bilde: Sondre Paulsen/Hæren)
I løpet av høsten 2014 skal Hæren motta rundt hundre moderniserte beltevogner. (Bilde: Sondre Paulsen/Hæren)
En del av moderniseringen av beltevognene går på utformingen. Blant annet vil det støpes på nye forbedrede våpenstasjoner på toppen av forvogna. (Bilde: Ole-Sverre Haugli/Hæren)
Inne i en testcelle på Bjerkvik Tekniske Verksted (BTV) går motorene gjennom tester før de settes tilbake i beltevognene. I løpet av en sju-timers testkjøring kontrolleres blant annet turtall, temperatur og effekt. (Bilde: Ole-Sverre Haugli/Hæren)
Alt av instrumenter og utstyr plukkes ut av forvogna i forbindelse med moderniseringen av beltevognene. (Bilde: Ole-Sverre Haugli/Hæren)

BV206 BELTEVOGNER

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Flesteparten har stått lagret i 15 år før de nå moderniseres.

Forsvaret er i ferd med å bygge om 100 Bv206 beltevogner som skal leveres Hærens 2. bataljon i løpet av året.

Flesteparten av vognene har stått lagret i rundt 15 år før de nå får en moderniseringsrunde hos mekanikerne på Bjerkvik tekniske verksted nord i Narvik kommune og sendes ut i felten.

Moderne kommunikasjon

En vesentlig del av oppgraderingen er integrasjon og montering av sambandsmateriell og kommando/kontrollutrustning (K2IS).

– På dette området har det opplagt skjedd mye siden vognene ble brukt på 1990-tallet. Vi har gått fra tale til data og fra kartark til skjermer. Nå bygges det datanett i vognene som kan kommunisere med datatrafikk, forteller prosjektleder Knut Leikvam ved Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), divisjon for vedlikehold.

På 21 av vognene skjæres det hull i taket på forvogna og monteres en våpenstasjon/underlavett som fortrinnsvis vil brukes til 12,7 mm mitraljøse. Dette har ikke radiobeltevognene hatt tidligere.

Det monteres nye håndvåpenfester og installeres nye rømningsveier bak.

– Mye av oppgraderingen, både kommunikasjonsteknologi, lastesikring og rømningsveier, handler om helse, miljø og sikkerhet som ikke har vært bra nok på beltevognene, sier Leikvam.

Les også: Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

Alt av instrumenter og utstyr plukkes ut av forvogna i forbindelse med moderniseringen av beltevognene.
Alt av instrumenter og utstyr plukkes ut av forvogna i forbindelse med moderniseringen av beltevognene. Ole-Sverre Haugli/Hæren

500 vogner i daglig bruk 

De sekssylindrede Mercedes turbodiesel-motorene har visstnok hatt en tendens til å skjære seg. Nå overhales de og blir påmontert nye sirkulasjonspumper for å bedre kjølinga.

Forsvaret har i dag cirka 500 Bv206 i daglig bruk og et tilsvarende antall som stort sett står lagret. Noen av dem leies ut i forbindelse med øvelser.

Ifølge Leikvam er alt utviklingsarbeid ferdig, det er skrujobben som gjenstår.

Bjerkvik tekniske verksted har utført omlag halvparten av ombyggingsjobben på 50 av vognene som er tatt i bruk som er interimløsning.

Nå gjøres de siste 50 helt klare før de første 50 vognene skal inn igjen og gjøres ferdig over sommerferien.

I løpet av høsten 2014 skal Hæren motta rundt hundre moderniserte beltevogner.
I løpet av høsten 2014 skal Hæren motta rundt hundre moderniserte beltevogner. Sondre Paulsen/Hæren
Les også:

Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet

Her er Norges nye panservogn

Se britenes nye stealth-drone