Dette bildet ble tatt under en sprengningsprøve som ble gjennomført hos FMV Test & Evaluering Mark i Karlsborg for noen uker siden. (Bilde: Forsvaret)

CV90

Her sprenges en norsk panservogn

Omfattende testing.

Ombygging og nybygging

  • Etter to–tre års forhandlinger og konkurranse inngikk Norge kontrakten om 104 CV9030N (Mk I) i 1994.
  • Kontrakten om nye vogner og modernisering av gamle ble inngått i juni 2012. Der ble februar 2014 satt som dato for første forserievogn.
  • En del av Kampvognprosjektet handler om gjenbruk:Tårnene på samtlige eksisterende 103 CV-90 oppgraderes med ny innmat og suppleres med sju nye slik at det blir 110 CV90 Mk III med tårn.

  • I tillegg gjenbrukes skrogene på 34 eksisterende vogner som av vekthensyn skal brukes på tårnløse varianter. De ville blitt for tunge for drivlinja når de skal utstyres med ekstra pansring.

  • Av de siste 69 skrogene vil en del ende sine dager under minetesting. Resten skal avhendes.

  • Flo skal levere den første nye vogna til Hæren i august 2015.
  • Panserbataljonen bygges først opp med nytt materiell i løpet av 2015/2016 og deretter Telemarkbataljonen.
  • Bestillingen inkluderer reservedeler, og Norge bygger opp kompetanse til å gjøre til og med tredjelinjevedlikehold selv. Samtidig er det bestilt blant annet konfigurasjonsstyring og tilgang til helpdesk hos produsenten, samt at det finnes opsjoner på å kjøpe mer tilleggstjenester på reparasjon og støtte.

Norges nye versjon av stormpanservogna CV90 gir betydelig bedre beskyttelse for soldatene om bord enn dagens versjon.

Det bekrefter halvannet år med sprengningstesting som nå nærmer seg slutten.

Serieleveransene av 144 bestilte kampvogner fra BAE Systems Hägglunds har nå startet.

Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel

IED

Bildene øverst i artikkelen er hentet fra en høyhastighetsvideo fra forrige ukes minetesting som Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) gjennomførte på Regionfelt Østlandet ved Rena i forrige uke.

Selve videoen vil ikke Forsvaret slippe ut, da denne røper for mye om beskyttelsesteknologien på nye CV90 (merke tre).

Siden Norge bestilte sine vogner er oppmerksomheten vridd fra tradisjonelle horisontale trusler til miner og nedgravde, improvisert eksplosiver, kjent som IED.

Det var nettopp en slik veibombe som førte til tapet av en CV90 i Afghanistan i 2010. Vognføreren døde i angrepet.

Les også: Her er Norges nye bombekastervogn

Dukkene er de samme, men sensorplasseringen er annerledes ved minetesting enn den er ved kollisjonstesting.
Dukkene er de samme, men sensorplasseringen er annerledes ved minetesting enn den er ved kollisjonstesting. Forsvaret

Ni tonn tyngre

Tekniske detaljer om hvordan vognene er beskyttet er naturlig nok gradert informasjon.

Det er ikke bare mer, men også smartere pansring i de nye vognene. Den ekstra beskyttelsen og øvrig nytt utstyr gjør at nye CV90 Mk III har økt ni tonn i vekt, fra 26 til 35 tonn, sammenlignet med dagens Mk I.

Dieselmotoren er også oppgradert slik at effekt/vekt-forholdet fortsatt er 17 kW/t.

Norge blir for øvrig første nasjon som benytter gummibelter i denne vektklassen.

Avansert testing

Beskyttelsestestene er gjennomført av Flo Test & Verifikasjon i samarbeid med deres svenske motpart Försvarets materiellverk (FMV), Test & Evaluering.

Test- og verifikasjonsavdelingen på Elverum har ni mann som i hovedsak tester landmateriell, men som også server andre våpengrener med et stort spekter tester.

– Industrien har ansvaret for å levere produkter som møter kravene som er satt. Et av kravene i prosjektet er at vogna må tåle større påkjenninger enn de gamle vognene til Hæren. Soldatene skal ha større beskyttelse både med tanke på miner, men også eksplosiver som for eksempel granater. Dette tester våre ingeniører ved hjelp av det ypperste av prosesser og teknologi, sier brigader Bjarne Nermo i Flo.

Stridsrommet på CV90 har plass til åtte soldater. Her er den rigget med fire krasjtestdukker av samme type som bilindustrien benytter.
Stridsrommet på CV90 har plass til åtte soldater. Her er den rigget med fire krasjtestdukker av samme type som bilindustrien benytter. Forsvaret

Krasjtestdukker

Overingeniør André Evenstad forteller til Teknisk Ukeblad at det som blant annet måles er akselerasjon og trykk innvendig. For å kontrollere at minen er fullt omsatt måles også trykket på utsiden av vogna.

I tillegg til å teste selve pansringen, blir også de menneskelige påkjenningene analysert. Her benyttes det krasjtestdukker tilsvarende dem som brukes i bilindustrien.

Et stort antall sensorer er plassert rundt om i og på vogna og på krasjtestdukkene og det hele filmes med høyhastighetskameraer.

– Det er når vi synkroniserer høyhastighetsfilmen og dataene fra fysiske målinger at vi får fram hendelsesforløpet, forklarer Evenstad.

Se også: Her sprenger Forsvarsbygg ammunisjonslageret. Panserdøra fant de aldri igjen

Dukkene er de samme, men sensorplasseringen er annerledes ved minetesting enn den er ved kollisjonstesting.
Dukkene er de samme, men sensorplasseringen er annerledes ved minetesting enn den er ved kollisjonstesting. Forsvaret

Samarbeid med FMV

De første fullskalatestene ble gjennomført for halvannet år siden på FMVs testanlegg i Karlsborg. I forkant av dette har produsenten gjennomført intern testing underveis, før eventuelle kvalifiseringstester.

Fullskalatestingen er meget kostbar og det gjennomføres flere sprengninger på hvert skrog.

– Når vi først har muligheten til fullskalatesting, dytter vi inn flest mulig sensorer. Blant annet ser vi på belastning på innmontert utstyr. Det er veldig mye som skal inn i vogna og som må minesikres. Nå skaffer vi oss en stor kunnskapsbase som bli nyttig i videre arbeid og eventuelle rekonfigureringer av vogna på sikt, sier Evenstad.

Testingen baserer seg på simuleringer, men man er avhengige av reelle data kun sprengningsprøver kan gi for å verifisere at vognene er i henhold til krav og kontrakt.

Det er berammet en ny testrunde i Karlsborg senere i vår.

Denne CV90 stormpanservogna (SPV2) er den første serievogna som BAE Systems Hägglunds leverte til Forsvarets logistikkorganisasjon tirsdag.
Denne CV90 stormpanservogna (SPV2) er den første serievogna som BAE Systems Hägglunds leverte til Forsvarets logistikkorganisasjon tirsdag. Forsvaret

Leveransene igang

Serieleveransen av de 144 oppgraderte og nybygde CV90 stormpanservogner har nå startet.

Det ble markert tirsdag med en utrulling hos CHSnor AS - en BAE Systems Hägglunds' norske underleverandører.

Det var SPV2 som ble levert til Flo tirsdag og de neste tre årene skal resten av kampvognene med tårn leveres herfra, mens de tårnløse variantene leveres fra Ritek i Levanger.

Grupperingen Kongsberg Defence Systems, Vinghøg og Thales Norway (KTV) er underleverandører på kampsystemer - integrasjon av sensorer, våpen og kommunikasjonsnettverk.

Dagens homogene CV9030-flåte blir nå til en kampvognfamilie med fem forskjellige medlemmer/versjoner: 74 stormpanservogner, 21 oppklaringsvogner, 15 stridsledelsesvogner, 16 stormingeniørvogner og 16 multirollevogner  - i tillegg til to treningsvogner.

Les flere nyheter om CV90.