Amerikansk HMT Extenda med britisk og australsk personell i tillegg til amerikansk i Afghanistan i 2011. (Bilde: Cpl Timothy P. Chesnavage)
HMT Extenda med fjernstyrt våpenstasjon installert. (Bilde: Supacat)
HMT Extenda i 4x4-konfigurasjon. (Bilde: Supacat)

SUPACAT HMT EXTENDA TIL FORSVARET

Her er spesialstyrkenes nye stridskjøretøy

Ny kontrakt.

HMT Extenda

Lengde: 5930/7040 mm (4x4/6x6)

Bredde: 2050 mm

Høyde: 1885-2445 mm

Vekt: 7600/10500 kg (4x4/6x6)

Nyttelast: 2100/3900 kg (4x4/6x6)

Bakkeklaring: 180-485 mm (justerbare luftfjæringer)

Svingradius: 13,5/17,5 m (4x4/6x6)

Drivstoffkapasitet: 200 l

Maksimal rekkevidde: 700/800 km (4x4/6x6)

Motor: Cummins 6,7 l diesel, 180 hk, 700 Nm

Hastighet: 120 kilometer i timen

Mulig ekstrautstyr: Runflatdekk, vinsj, forskjellige våpenfester, fjernstyrt våpenstasjon (RWS), røykgranater

For første gang skal Forsvarets spesialstyrker utstyres med dedikerte stridskjøretøy. De heter HMT Extenda og lages av britiske Supacat.

Kontrakten er verdt 23 millioner pund, cirka 270 millioner kroner, og ble inngått mellom Supacat og Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) i forrige uke.

– Dette er en kapasitet vi har sett over tid at vi har behov for nasjonalt og internasjonalt, sier oberst Stein Hammer, stabssjef ved Flo divisjon for landkapasiteter, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Fire kjemper om å blir Norges nye artilleri

Første bil neste år

Den første forseriebilen skal leveres sent i 2016, mens serieleveransene skal pågå i perioden 2017 til 2019. Chassis produseres på Supacat-fabrikken i Devon sør-vest i England, mens bilene skal ferdigstilles i Norge.

Grunnkonfigurasjonen ligger åpent på Supacats nettsider, men Forsvaret ønsker ikke å gå ut med hva som skal installeres i tillegg av utrustning og beskyttelse på kjøretøyene.

Les også: Ferdigskrog, missiler og framdrift uten luft: Dette er kravene til Norges nye ubåt

HMT Extenda med fjernstyrt våpenstasjon installert.
HMT Extenda med fjernstyrt våpenstasjon installert. Supacat

Vil ikke røpe antall

Det er heller ikke offentliggjort hvor mange biler som skal anskaffes.

HMT Extenda kommer i tillegg til pansrede patruljekjøretøy av typen KMW Dingo II, lettpansrede Iveco-biler samt eldre MB-feltvogner.

Forsvaret har bestilt 62 nye biler av siste generasjon Iveco LMV (LAV 4), som er i ferd med å leveres i disse dager.

– Nå får vi kjøretøy som er litt mer tilpasset spesialstyrkenes behov, og det vil være kjærkomment i disse miljøene, sier Hammer.

Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet

HMT Extenda kan konfigureres med ulik mengde beskyttelse og to eller tre akslinger.
HMT Extenda kan konfigureres med ulik mengde beskyttelse og to eller tre akslinger. Supacat

Ti år i operasjon

Supacat har eksistert siden 1981 og produserer High Mobility Transporter (HMT) på lisens fra amerikanske Lockheed Martin.

HMT er brukt operativt siden 2004 av britiske, amerikanske, australske og danske spesialavdelinger, og det er levert mer enn 600 eksemplarer.

– Å vinne den norske kontrakten er prestisjefullt og det styrker vår lederposisjon innenfor denne nisjen av forsvarsutstyr, sier daglig leder Nick Ames i Supacat Group i en pressemelding.

Les også: Amerikanerne vil bruke dronesverm i krig

HMT Extenda i 4x4-konfigurasjon.
HMT Extenda i 4x4-konfigurasjon. Supacat

To eller tre akslinger

Ifølge leverandøren er det tegnet en opsjonsavtale som kan doble antall kjøretøy.

– Dette gir oss fleksibilitet når det gjelder behov og kostnader, sier Hammer.

HMT Extenda utmerker seg ved at den kan kjøres både i 4x4- og 6x6-konfigurasjon: Den tredje akslingen kan monteres på og av ved behov.

Det er også mulig å tilpasse farkostene med ekstra minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse.