INDUSTRI

Fire kjemper om å blir Norges nye artilleri

Kanon-kontrakten vil gå til enten Sør-Korea, Frankrike, Tyskland eller Sveits.

Det er fire konkurrenter i den norske artillerianskaffelsen: En oppgradert versjon av M109 som Norge benytter i dag (store bildet), K9 Thunder (f.v), Panzerhaubitze 2000 og Caesar. Foto: Forsvaret/wikimedia
Det er fire konkurrenter i den norske artillerianskaffelsen: En oppgradert versjon av M109 som Norge benytter i dag (store bildet), K9 Thunder (f.v), Panzerhaubitze 2000 og Caesar. Foto: Forsvaret/wikimedia
30. apr. 2015 - 10:59

For halvannet år siden opplyste regjeringen at det norsk-svenske artillerisamarbeidet Archer hadde havarert.

I stedet for å delta i et komplisert utviklingsprosjekt, har Forsvaret byttet strategi:

Nå skal det handles inn hyllevare.

Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner

De fire kandidatene

Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) har nå plukket ut fire leverandører de ønsker å gå videre med.

De fire kandidatene er:

  • K9 Thunder (Sør-Korea)
  • Caesar (Frankrike)
  • Panzerhaubitze 2000 (Tyskland)
  • M109G (Sveits)

Disse vil nå få en forespørsel om å komme med et konkret tilbud.

Målet for Forsvaret er å anskaffe 24 artilleriskyts som skal være operative innen 2020.

Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan

Nytt, brukt eller oppgradert

– Alle disse våpensystemene har en 155 mm kanon med betydelig lenger rekkevidde enn vårt eksisterende skyts. Utover dette er det flere mulige løsninger for å oppfylle kravene som Flo og Hæren etterlyser. Et alternativ er å anskaffe helt nytt artilleri. Et annet er å kjøpe brukte vogner som tilpasses norske krav, eller oppgradere og fornye M109 tilsvarende det systemet som allerede brukes på Rena og Setermoen.

Det sier brigader Bjarne Nermo, sjef for landkapasiteter i Flo, til Forsvarets forum.

Forsvarets forum skriver om den pågående artillerianskaffelsen i sitt mainummer.

Tidsskriftet har besøkt Nato-øvringsfeltet Münster i Tyskland der de har vært med et nederlandsk kanonlag som har trent med sin Panzerhaubitze 2000.

Budskapet fra nederlenderne er at dette systemet er av øverste klasse, dog er det komplisert å lære seg og vedlikeholde.

Les også: Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Kravene

Nermo forteller at de av kostnadshensyn ønsker å anskaffe et ferdig utviklet system, med så få tilpasninger som mulig.

Nå blir Hærens kravbeskrivelser omgjort til tekniske spesifikasjoner som sendes til leverandørene.

– Nøkkelkravene fra brukeren går på rekkevidde, ildkraft, mobilitet, beskyttelse og levetidskostnader, forklarer Nermo til Forsvarets forum.

Se video:  Her sprenges en norsk panservogn

Det koreanske artilleriet K9 Thunder fra Samsung.
Det koreanske artilleriet K9 Thunder fra Samsung.

K9 Thunder

Produsent: Samsung Techwin, Sør-Korea

Operativ siden: 1999

Vekt: 47 tonn

Lengde/høyde/bredde: 12/2,73/3,4 meter

Bemanning: 5

Hastighet: 67 kilometer i timen

Rekkevidde: 480 kilometer

Effekt/vekt: 21 hk/t

Se video:  Robotiserte krigs-baller kan bli USAs nye angrepsvåpen

En nederlandsk Panzerhaubitze 2000 avfyrer en granat i Afghanistan.
En nederlandsk Panzerhaubitze 2000 avfyrer en granat i Afghanistan.

Panzerhaubitze 2000

Produsent: Krauss-Maffei Wegmann (KMW), Tyskland

Utviklet siden: 1996

Vekt: 55,8 tonn

Lengde/høyde/bredde: 11,7/3,1/3,6 meter

Bemanning: 5

Hastighet: 67/45 kilometer i timen (vei/terreng)

Rekkevidde: 420 kilometer

Effekt/vekt: 17,92 hk/t

Les også: Her er Norges nye bombekastervogn

Nexter Caesar kjemper fra før om en tilsvarende artillerikontrakt i Danmark.
Nexter Caesar kjemper fra før om en tilsvarende artillerikontrakt i Danmark.

Caesar

Produsent: Nexter, Frankrike

I produksjon siden: 2006

Vekt: 17,7 tonn

Lengde/høyde/bredde: 10/3,7/2,55 meter

Bemanning: 5-6

Hastighet: 100/50 kilometer i timen (vei/terreng)

Rekkevidde: 600 kilometer

Effekt/vekt: 13,6 hk

Se video:

M109 artillerivogn ved Setermoen under Cold Response 2014.
M109 artillerivogn ved Setermoen under Cold Response 2014.

M109

Oppgradert av: RUAG, Sveits

I produksjon siden: 1960-tallet

Vekt: 27 tonn

Lengde/høyde/bredde: 11,3/3,1/3,1 meter

Bemanning: 6

Hastighet: 60 kilometer i timen

Rekkevidde: 350 kilometer

Effekt/vekt: 16,3 hk/t

Bli med på

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.