Snø er én ting, det var sand og støv som var mest problematisk for de første Iveco-bilene Forsvaret tok i bruk i Afghanistan i 2008. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er nye, hengende seter og litt bedre plass i LAV 4, særlig beinplass. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Slik er førermiljøet i LAV4. Den nye automatkassa skal ifølge produsenten gi langt bedre offroadegenskaper. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Iveco LAV 4 - lett, pansret kjøretøy - på Romerikes tekniske verksted. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Iveco LAV 4 - lett, pansret kjøretøy - på Romerikes tekniske verksted. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

IVECO LAV 4 TIL FORSVARET

Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan

Over 300 forbedringer på Forsvarets nye biler.

Bedre framkommelighet, lasteevne, beskyttelse og driftssikkerhet.

Det er stikkordene for de nye pansrede kjøretøyene som Forsvaret nå er i ferd med å motta.

De første av 62 bestilte Iveco LAV 4 er nettopp ankommet Norge.

Hurtganskaffelse

De nye patruljebilene er en videreutviklet utgave av de første Iveco-bilene som ble hurtiganskaffet i 2006/2007 for å gi de norske styrkene i Afghanistan bedre beskyttelse mot nedgravde eksplosiver kjent som IED-er.

Iveco var på dette tidspunktet de eneste som kunne levere denne typen kjøretøy på kort varsel.

Det er imidlertid ingen hemmelighet at disse bilene var belemret med en del problemer:

– Pansrede kjøretøyer hadde barnesykdommer  

Det er lærdommer gjort i Afghanistan som ligger til grunn for mye av utviklingsarbeidet.

Konkret er det ei liste på over 300 større og mindre endringer på disse kjøretøyene som Forsvaret har bedt om og Iveco har utført.

Les også: Her er Norges nye bombekastervogn

Flo gjennomfører nå mottakskontroll på de første Iveco LAV 4 her på Romerike tekniske verksted. Fire kjøretøy ankom fredag 16. januar, fire onsdag 21.januar og neste batch står klar fabrikken i Bolzano, Italia.
Flo gjennomfører nå mottakskontroll på de første Iveco LAV 4 her på Romerike tekniske verksted. Fire kjøretøy ankom fredag 16. januar, fire onsdag 21.januar og neste batch står klar fabrikken i Bolzano, Italia. Per Erlien Dalløkken

Brukererfaring

Trond Røed, som er prosjektleder hos Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), påpeker at dette er et eksempel på hvordan brukererfaringer i Norge og i skarpe operasjoner bidrar til å endre prosesser og produkter i industrien.

– Tidligere versjoner hadde sine begrensinger. Tilbakemeldinger fra brukerne i forskjellige operasjoner, samt fra vedlikeholdspersonell, har gitt oss et fantastisk grunnlag for de forbedringene som nå er utført på LAV 4, sier Røed.

Flo er i ferd med å gjennomføre mottakskontroll på de første åtte bilene på Romerike tekniske verksted (RTV) like ved Trandum leir.

Den neste leveransen står klar på fabrikken i Bolzano i Nord-Italia, og i løpet av våren skal alle 62 bilene bli tatt hånd om og levert videre ut til avdelingene på sensommeren.

Les også: Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Trond Røed er prosjektleder for Iveco LAV4-anskaffelsen for Forsvarets logistikkorganisasjon.
Trond Røed er prosjektleder for Iveco LAV4-anskaffelsen for Forsvarets logistikkorganisasjon. Per Erlien Dalløkken

LAV 4

Bilen heter Iveco Light Armoured Vehicle (LAV) som tilhører klassen Light Multirole Vehicle (LMV).

De første bilene Norge anskaffet for åtte år siden betegnes som LAV 2. Siden ble det anskaffet LAV 3 med noen endringer slik at flåten totalt talte 107 biler.

De 62 LAV 4 som nå er bestilt erstatter samtlige LAV 2, mens enkelte LAV3 blir oppgradert.

Forsvaret vil etter anskaffelsen fortsatt ha i overkant av hundre Iveco-er som skal brukes av både Hæren, Luft- og Sjøforsvaret samt spesialavdelingene til å frakte mannskaper raskt og sikkert fram på oppdrag.

Forsvaret har i tillegg 20 patruljekjøretøy av typen Dingo 2, som har mer pansring enn LAV 4, men som også veier dobbelt så mye.

Les også: Her er Forsvarets nye panserbil

Doblet lasteevne

En av de viktigste forbedringene er at nyttelasten er doblet fra rundt 750 til 1500 kg som gir kjøretøyet en totalvekt på 7750 kg.

I den første modellen holdt lastekapasiteten så vidt til vann, drivstoff og ammunisjon.

Motoren er fortsatt en treliters dieselmotor som yter 136 kW og som også benyttes i Daily-varebilene. Bilen skal være i stand til å kjøre i 130 kilometer i timen.

Framkommeligheten skal ifølge fabrikken være kraftig forbedret. Det kan tilskrives nytt understell og ei ny automatgirkasse.

Girkassa på de første norske bilene hadde en tendens til å blir overopphetet, det skal være løst nå.

TUTV: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift

Det er nye, hengende seter og litt bedre plass i LAV 4, særlig beinplass.
Det er nye, hengende seter og litt bedre plass i LAV 4, særlig beinplass. Per Erlien Dalløkken

Luftfiltrering

Forbedret luftfiltrering er også en nødvendig nyvinning. Et ekstra filter med vifte reduserer mengden sand og støv som når hovedluftfilteret i motoren og som tidligere har gått tett fort.

Dessuten er det installert et nytt kabinfilter som skal forbedre miljøet i kupeen for personell og materiell i områder med mye støv.

Ved siden av å forsterke drivlinja har Forsvaret vektlagt et annet forhold, nemlig å bedre den såkalte EMC-kapasiteten til bilene.

EMC står for elektromagnetisk kompabilitet, og i denne sammenhengen handler det om støyskjerming av forskjellige komponenter slik at de ikke forstyrrer samband og våpensystemer.

Bilene blir forberedt for både fjernstyrt våpenstasjon (RWS) og bemannet tårn (PTT - protected turret topcover).

Iveco LMV benytter Protector lite fra Kongsberg Protech Systems.

Det er også mulig å utruste bilene med ekstra pansring før skarpe oppdrag.

Les også: Norske stridsbåter blir åtte knop raskere og treffer med første skudd

Den største luka er for bemannet eller ubemannet våpentårn, mens den minste er evakueringsluke for de to foran i bilen.
Den største luka er for bemannet eller ubemannet våpentårn, mens den minste er evakueringsluke for de to foran i bilen. Per Erlien Dalløkken

Bedre beskyttelse

Det er alltid litt hemmelighetskremmeri rundt pansring og beskyttelse på forsvarsmateriell, så også når det gjelder disse nye bilene.

Teknisk Ukeblad får oppgitt at både minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse er forbedret i forhold til tidligere versjoner.

Innvendig i kabinen er designen på veltebur og seteløsningen endret for å gi bedre plass og beskyttelse.

Imidlertid er det fortsatt trangt når fem soldater med full utrustning skal på tur.

Et ekstra døroppheng skal motvirke at dørene siger, og minelåsen er forbedret.

– Det er også gjort grep for å effektivisere vedlikeholdsarbeidet, forklarer Arne Heimlund, som er Iveco point of contact på det tekniske verkstedet.

Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel

Arne Heimlund er Iveco-kontaktmann på Romerike tekniske verksted.
Arne Heimlund er Iveco-kontaktmann på Romerike tekniske verksted. Per Erlien Dalløkken

300 000 euro per bil

Ifølge Iveco er rundt 4000 LMV solgt, hvorav halvparten er hjemme til det italienske forsvaret. Resten fordeler seg på Belgia (440 biler), Storbritannia (401), Russland (358), Spania (270), Norge (170), Tsjekkia (170), Østerrike (150), Slovakia (50) og Kroatia (10).

LAV4-kontrakten ble inngått for to år siden, og den første nye bilene ble vist fram i fjor sommer.

Norge betaler i underkant av 300.000 euro for hvert av de nye kjøretøyene.

– Kontrakten omfatter også ILS (integrated logistic support) av alle nåværende og fremtidige LMV fra Iveco. Målet er å styrke og utvide samarbeidet mellom Iveco og Flo, samt å kunne gi assistanse raskest mulig til alle kjøretøyene uansett hvor de måtte befinne seg til enhver tid, skriver Flo i en epost til TU.

Les også:

– F-35 er allerede gammeldags

Her prøveskyter Forsvaret det nye mobile luftvernet

Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter