Det er disse 20 Dingo-ene som Flo nå har kjøpt for de norske afghanistanstyrkene. De står i Tyskland og skal få montert norsk utstyr og dekor før de sendes østover. (Bilde: Krauss Maffei Wegman)

Her er Forsvarets nye panserbil

Dingo II

  • Produsent: Krauss Maffei Wegman
  • Lengde: 6,1 m
  • Bredde: 2,3 m
  • Høyde: 2,5 m
  • Egenvekt: 11,9 tonn
  • Nyttevekt: 2,6 tonn
  • Motor: Mercedes-Benz OM 924 LA Euro 3 Turbodiesel, 4,8 liter, 160 kW (218 hk) ved 2 200 omdreininger i minuttet
  • Dreiemoment: 810 Nm fra 1 200 til 1 600 rpm.
  • Toppfart: 90 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 1 000 km på vei
  • Antall produsert: Cirka 800

Fire måneder etter at fire norske soldater mistet livet i et veibombeangrep, har Forsvaret i dag signert kjøpekontrakten for 20 nye pansrede patruljekjøretøyer av typen Dingo II for de norske styrkene i Afghanistan.

De første bilene skal leveres ISAF-styrkene allerede i slutten av november.

Bedre pansring

– Vi jobber kontinuerlig med å sikre våre soldater i operasjonsområdet. Det stadig endrede situasjonsbildet og senere tids hendelser har ført til et behov for bedre beskyttede kjøretøy i Afghanistan. Dingo II vil øke beskyttelsesnivået og gi soldatene fortsatt god mobilitet, sier generalmajor Morten Haga Lunde, nestkommanderende for Forsvarets operative hovedkvarter.

Undersøkelsesrapporten som ble laget etter veibombeangrepet som tok livet av fire norske soldater 27. juni, pekte blant annet på at situasjonen i Afghanistan har endret seg og at de norske styrkene trenger patruljekjøretøy med mer pansring.

Forsvaret hadde allerede en anskaffelsesprosess i gang, men denne ble da gjort om til en hurtiganskaffelse. Flere alternativer innenfor denne klassen ble vurdert, og Dingo II var det kjøretøyet som i sum best tilfredsstilte Forsvarets behov når det gjelder kvalitet og tilgjengelighet.

– Så var vi så ekstremt heldige at disse 20 bilene sto mer eller mindre klare i Tyskland. Dette er dessuten kjøretøy vi hadde til testing da vi kjøpte Iveco-bilene i 2007, slik at vi har en del erfaring med dem fra før. Vi var fornøyd med dem da også, men de ble vurdert som litt store for de kravet som lå til grunn da, sier informasjonssjef Per Anders Bjørklund i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) til Teknisk Ukeblad.

Ifølge ham har Dingo II gode skussmål fra dem som i sju år har benyttet dem i Afghanistan. Det vil si Tyskland, Belgia, Tsjekkia og Østerrike.

Leopard-produsenten

Selv om Dingo II er ny for det norske forsvaret, er produsenten Krauss Maffei Wegman velkjent. Det tyske selskapet lager nemlig blant annet stridsvognen Leopard som i forskjellige versjoner har vært i hæren siden 1968.

Mens Iveco klassifiseres som lettpansret kjøretøy, er Dingo II et pansret kjøretøy. Mer panser betyr bedre beskyttelse. Dingo II kommer som et supplement, ikke erstatning, for de 107 Iveco-bilene Forsvaret allerede har.

Samlet pris er 150 millioner kroner som norsk industri kan nyte godt av. Kontrakten utløser nemlig gjenkjøpsforpliktelser for samme sum for tyskerne.

Flo jobber for at 9 av de 20 nye Dingo-ene blir konfigurert til ruteklarering. Det vil si at den for eksempel kan få en mineruller montert foran som legger et trykk på bakken og utløser eventuelle veibomber før den rammer bilen. En lignende løsning har blitt prøvd tidligere, blant annet på stormpanservogner i Kosovo.

– Men det er vesentlig å minne om at selv om denne har mer pansring, gir den ikke dermed noen forsikring mot at noe alvorlig kan skje igjen, understreker Bjørklund.

Beskyttelsen

Slik beskriver Forsvaret beskyttelsesegenskapene til Dingo II:

  • Hvert kjøretøy har plass til fem soldater. Et stort beskyttet bagasjerom rommer pakninger og annet utstyr slik at dette ikke utgjør en trussel som «flyvende objekter» for passasjerene
  • Hjulenes plassering i hvert hjørne av bilen bidrar til at en eventuell mineeksplosjon finner sted så langt bort fra passasjerkabinen som mulig
  • Skroget under kabinen har en V-form for å reflektere eksplosjoner bort fra bilen. Den høye bakkeklaringen begrenser effekten av en detonasjon under kjøretøyet
  • Alle tunge mekaniske komponenter som kan bli kastet rundt som et prosjektil ved en minedetonasjon, er plassert utenfor passasjerkabinen
  • Alle passasjerdørene i kabinen er konstruert for å motstå sjokkbølgene som oppstår ved en eksplosjon, og de vil forbli lukket i en slik situasjon. I tillegg sørger et veltebur for økt sikkerhet dersom eksplosjonen forårsaker velt
  • Mannskapets overlevelsesevne er videre sikret ved hjelp av 4-punkts seler, støtdempende seter og hodestøtter

En tysk Dingo II i aksjon på øvelse. Foto: Krauss Maffei Wegman