INDUSTRI

Her er Forsvarets aller nyeste anskaffelse

Gjør det tryggere å hente havarerte stridsvogner.

Wisent 2 i rollen som ingeniørvogn.
Wisent 2 i rollen som ingeniørvogn. Bilde: Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
19. mai 2015 - 07:14

Wisent 2

Motor: MTU, MB 873 Ka 501, 47 600 cm³, 1100 kW

Transmisjon: RENK, HSWL 354, forsterket

Beskyttelse: Ballistisk, Stanag 4569 level 5, miner level 4A og 4B og TMRP-6

Hovedvinsj: 0-400 kN (40 t), 160 m lengde, 33 mm diameter

Tilleggsvinsj: 0-30 kN (3 t), 280 m lengde, 8 mm diameter

Maksimal hastighet forover/bakover: 68/31 km/t

Makshastighet med Leo 2 på slep: 25 km/t

Makshastighet fraktende på Leo 2-motor: 40 km/t

Krankapaistet på bergingsvogn: 320 kN (32 t)

Tomvekt: 57 000 kg

Maksimalvekt: 69 500 kg

Vekt Leo 2-motor: 6 200 kg

Dimensjoner på bergingsvogn: 9260 mm lengde, 3540 mm bredde, 2780 mm høyde

Wisent 2 ARV NOR

Det anskaffes 6 bergingspanservogner (BPV) på Leopard 2-chassis til utdanning, trening og beredskap.

Vognene skal:

  • integreres i nettverksbasert forsvar
  • utstyres med fjernstyrt våpenstasjon (RWS) fra Kongsberg
  • utstyres med kjøre- og ryggekamera fra Saab
  • oppgraderes til Military Load Class (MLC) 80

Større kapasitet til å løfte og slepe og med fjernstyrte tilkoblinger og våpen.

Det er hva Forsvaret kan se fram til etter å ha vært i Tyskland og handlet seks nye bergingspanservogner av typen Wisent 2.

Les også: Her er spesialstyrkenes nye stridskjøretøy

For lette

Kontrakten mellom Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) og Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) ble underskrevet 7. mai og er verdt 42 millioner euro, cirka 360 millioner kroner.

Norge har i dag 12-13 bergingspanservogner, alle basert på stridsvogna Leopard 1. De nye vognene er derimot på Leopard 2-chassis.

Det er et såkalt kapasitetsgap Forsvaret søker å tette med å sette inn denne bergingsressursen.

– Dagens bergingspanservogner er for lette til å kunne gjennomføre berging av ei tung stridsvogn som Leopard 2 på en sikker og forsvarlig måte, forklarer Rune Øyen, som er prosjektkoordinator i Hæren, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner

Wisent 2 bergingspanservogn på kaia i Flensburg. Foto: FFG
Wisent 2 bergingspanservogn på kaia i Flensburg. Foto: FFG

Kroker automatisk

Bergingsvogna er konstruert for å støtte Leo 2-familien. Krana kan løfte tårn eller motor fra stridsvogna og frakte denne, samt slepe samme vogn.

I tillegg er Wisent 2 utstyrt med det FFG kaller et integrert stridsbergingssystem (CRS) som gjør det mulig å kroke opp et havarert kjøretøy uten at mannskapet må ut av den pansrede bergingsvogna.

Ifølge FFG er sikkerhetsgevinsten med denne automatikken allerede demonstrert i skarpe, internasjonale oppdrag.

– Dette gir en betydelig kapasitetsøkning i og med at bergingspanservogna kan eksponeres lengre fram i stridsfeltet uten å sette personell i fare, sier Øyen.

Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet

Rollebytte

Wisent 2 er en pansret plattform med modulær design som enkelt, i løpet av få timer, kan konverteres fra bergingsvogn (ARV) til ingeniørvogn (AEV). Det vil si bytte fra kranarm til gravearm.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ingeniørvognas gravearm kan igjen utstyres med flere ekstrafunksjoner som for eksempel gripearm og skjærearm.

Hurtigkoblinger gjør det mulig gir brukeren mulighet til å bytte utstyr også i felten.

Både ARV og AEV kan løfte skjæret og påmontere mineryddingsutstyr som mineplog og -rulle.

Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan

Våpenstasjon

De nye bergingspanservognene blir utstyrt med fjernstyrt våpenstasjon (RWS), nærmere bestemt Kongsberg Protector.

Til sammenligning har dagens vogner et lavettmontert MG3 maskingevær som må betjenes manuelt.

– Vi tar både ett og to steg framover med de nye vognene. Våpenstasjonen øker ikke bare selvforsvarsevnen: Siktemidlene og sensorene gjør at mannskapet kan observere bedre rundt seg og styrker deres situasjonsbevissthet, påpeker Øyen.

Les også: Ferdigskrog, missiler og framdrift uten luft: Dette er kravene til Norges nye ubåt

De tekniske kravene som stilles til de nye vognene er for at bergingsoperasjoner skal kunne kan gjennomføres på en sikrere måte, forklarer Forsvaret.
De tekniske kravene som stilles til de nye vognene er for at bergingsoperasjoner skal kunne kan gjennomføres på en sikrere måte, forklarer Forsvaret.

Fire Leopard-prosjekter

Bergingspanserkontrakten ble undertegnet kort tid etter at Regjeringen lovte 3,6 milliarder kroner til modernisering av Leopard 2 og nytt bakkeluftvern.

Som Teknisk Ukeblad skrev tidligere i vår, skal Leopard 2 A4 NO-stridsvognene oppgraderes med bedre beskyttelse, bedre ildkraft og økt utholdenhet slik at de kan være i tjeneste til 2040.

– Anskaffelsen av bergingspanservogn er det første av i alt fire prosjekter i Leopard 2-porteføljen som i tillegg består av ingeniørpanservogn, bropanservogn og stridsvogn, opplyser Cato Berg, som er prosjektleder i Flo divisjon for landkapasiteter, i en epost.

Neste prosjekt, stridsvognen, vil bli fremmet for Stortinget og skal opp i vårproposisjon 2015, skriver Flo som forventer å motta gjennomføringsoppdraget i løpet av høsten.

For et par år siden ble prosjektet med å oppgradere hjulbergingsvognenene NM 154 F4 fra Scania ferdig.

Les også: Fire kjemper om å blir Norges nye artilleri

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.