Det sjette og siste IOC-helikopteret ble mottatt 4. februar. (Foto: Jenny Gudmundsen / Forsvaret)

NH90 KYSTVAKT- OG FREGATTHELIKOPTER

Her er Forsvarets nye ubåt-jeger

NH90 nummer seks ble levert med sonar.

Fire år etter at det første helikopteret ble mottatt, består Forsvarets NH90-flåte nå av seks maskiner.

Det sjette NH90-helikopteret er det første som samtidig leveres med sonar, et vesentlig verktøy for antiutbåt-krigføring (ASW) og framtidige fregattoperasjoner.

Det siste av de uferdige

Forsvarsmateriell mottok helikopteret fra NH Industries på Finmeccanicas Tessera-anlegg ved Venezia i Italia 4. februar.

Helikopteret ankom Kjeller 7. februar og fløy videre via Bodø før det landet på basen på Bardufoss flystasjon på ettermiddagen tirsdag 9. februar.

Også denne maskinen leveres i midlertidig versjon, såkalt initiell operativ kapasitet (IOC), slik at den må tilbake til fabrikk for oppgradering.

NH90 nummer seks på plass på Bardufoss. Nå er det et år til neste leveranse.
NH90 nummer seks på plass på Bardufoss. Nå er det et år til neste leveranse. Foto: Jenny Gudmundsen / Forsvaret

Det er over 14 år siden helikoptrene ble bestilt. I stedet for å få 14 helikoptre i perioden 2005-2008, ble det altså seks helikoptre i perioden 2011-2016.

De åtte helikoptrene som blir levert med full operativ kapasitet (FOC), skal etter planen leveres fra første kvartal 2017 til 2020.

  • Bla deg gjennom tidslinja under for å se hendelsesforløpet i NH90-saken. Artikkelen fortsetter under.

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Airbus Helicopters (62,5 prosent), Agusta Westland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 270 NH90 til 13 land; Tyskland, Frankrike, Belgia, Italia, Nederland, Sverige, Finland, Norge, Hellas, Oman, Australia, New Zealand og Spania (per februar 2016)

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt, tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmonteres ulike sensor- og våpenpakker.
  • Den norske NH90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001.
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia.
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra «standarden» for den maritime NH90 versjonen: Digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikte og display (HMSD) med mer.

Sonarsett

Også den sjette maskinen er altså et kystvakthelikopter som egentlig ikke er utrustet med sonar. Men ettersom alle NH90 har evnen til rollebytte, utnyttes dette ved å forskuttere det ene sonarsettet.

Det åpner for at Forsvaret kan starte trening og operativ test og evaluering med dette utstyret når organisasjonen er klar for det. Det blir en omfattende prosess, ettersom dette er et nytt konsept.

Arbeidet som pågår nå, handler om at Luftforsvaret skal kunne utnytte de seks IOC-helikoptrene og sette dem i såkalt bruksgodkjent tilstand.

Det skal fastsettes hvilke rammer, typisk værforhold, man kan operere innenfor gjennom såkalte «Ship Helicopter Operating Limits» (SHOL).

Fregattene mangler kapasitet

Forsvaret opplyser at Luftforsvaret utover våren fortsetter med operativ utprøving av helikoptrenes samspill med systemene på kystvaktfartøyene.

– Vi fokuserer videre på kystvaktsystemene framover, sier Knut Erik Oulie, som er totalprosjektkoordinator for NH90 i Luftforsvarstaben.

Det neste steget er å få helikoptrene operative på fregattene.

– Starter dere fregattrening i løpet av året?

– Det håper vi på. Det endelige programmet er ikke lagt, og det er alltid usikkerhetsmomenter, sier han.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, er det først når NH90 er på plass at de fem fregattene i Fridtjof Nansen-klassen oppnår full operativ kapasitet.

Ifølge siste statsbudsjett skulle utprøving av NH90 på fregattene startet i 2015.

Den nye NH90-basen på Haakonsvern skal tas i bruk i løpet av sommeren.

Brukererfaringer

Norge er langt fra alene om å være rammet av kvalitetsproblemer og tilhørende forsinkelser i NH90-programmet.

Som en fattig trøst framholdes det at Norge nå kan nyttiggjøre seg av erfaringer andre brukernasjoner har rukket å gjøre seg etter operativ bruk.

Et eksempel på dette er korrosjonsproblemene Frankrike og Nederland har hatt på sine fregatthelikoptre.

– I etterkant er det utført modifikasjoner og forbedringer på helikoptrene i tillegg til endringer på vedlikeholdsrutiner. I hvilken grad dette fanger alt, må vi nesten vente og se, sa Ivar Dyrdal, som leder NH90-anskaffelsesprosjektet for Forsvarsmateriell, til Teknisk Ukeblad tidligere i år.

Hittil skal det ikke ha blitt avdekket tilsvarende problemer på de norske maskinene, men han understreket samtidig at Norge ennå ikke har begynt å operere fullt ut i et korrosivt miljø.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)