Droneforsvar

Nå trener de opp ørner til å angripe droner

«Lowtech-løsning på hightech-problem»

Hvorfor bruke store ressurser på høyteknologiske forsvarssystemer mot droner når en diger ørn gjør jobben like effektivt?

Guard From Above heter et nederlandsk selskap som i flere år har trent opp rovfugler til å se hobbydroner i Phantom-klassen som et bytte.

Som videoen viser, er ørnene i stand til å angripe dronene og setter dem effektivt på bakken.

Testes av politiet

Den siste tida har selskapet samarbeidet med politiet i Nederland i et prøveprosjekt.

Så gjenstår det å se om denne eldgamle metoden skal benyttes for å få bukt med den svært moderne trusselen droner kan utgjøre, blant annet for luftfart.

Det nederlandske selskapets slagord er «a low-tech solution for a high-tech problem».

For det mangler ikke på svært avanserte løsninger når det gjelder forsvar mot droner, enten det er større militærdroner eller mindre hobbydroner som er i vanlig salg.

Laserluftvern

Et ferskt eksempel kommer fra det italienske forsvarskonsernet Finmeccanica som setter sammen ulike sensorer fra underbruket Selex ES i et forsvarssystem de kaller Falcon Shield.

Her er det ikke bare snakk om å skyte ned dronene, men også å bruke elektroniske mottiltak for å ta kontrollen over luftfarkostene. Systemet skal demonstreres for amerikanske og britiske forsvar i løpet av våren.

Andre høyteknologiske spor som flere av forsvarsgigantene nå forfølger, handler blant annet om laserbasert luftvern.

Kollisjon i lufta

Det som kan ha vært det først kjente tilfellet av kollisjon mellom drone og sivilt luftfartøy, skjedde her til lands, i 2500 fot høyde over ytre Oslofjord 30. august i fjor.

Den økende utbredelsen av private droner har blitt et stort tema i luftfarten de siste årene, hos mange tilsynsmyndigheter og havarikommisjoner rundt om i verden.

Da Luftfartstilsynet presenterte det første utkastet til den nettopp innførte droneforskriften, viste tilsynet til ti varslede hendelser som omhandlet droner i nærheten av bemannede luftfartøy.

Sju nestenkollisjoner

Britiske myndigheter har gjennom det såkalte UK Airprox Board nettopp presentert statistikken for 2015.

Her kommer det fram at det var sju nestenkollsjoner mellom passasjerfly/helikoptre og droner i britisk luftrom i fjor.

Alle disse er klassifisert som kategori A, det vil si at det var stor risiko for kollisjon, og det finnes egne rapporter for hver av hendelsene.