ENERGI

Fortvilte hydrogenbileiere med bønn til Rotevatn

De hoppet på hydrogen da regjeringen varslet storsatsing. Nå ber fortvilte hydrogenbileiere den ferske klimaministeren om å rydde opp i en uholdbar situasjon. 

Eiere av norske hydrogenbiler fortviler over at det er nesten umulig å få kjøpt drivstoff.
Eiere av norske hydrogenbiler fortviler over at det er nesten umulig å få kjøpt drivstoff. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
6. feb. 2020 - 14:23

– Målsettingen er 50.000 hydrogenbiler i løpet av ti år, sa Ola Elvestuen (V) til Dagsavisen i 2016.

Men i dag er det bare omkring 160 hydrogenbiler å se på norske veier, og eierne har store problemer med å få brukt dem. Det er nemlig nær umulig å få fylt drivstoff, en situasjon som har vedvart over lang tid, ifølge foreningen Hybil.

– Vi har satset på denne teknologien og hørt på de politiske løftene. Nå sitter vi kun igjen med en stor regning og ansvarsfraskrivelse fra alle sider, sier en oppgitt Max Temmesfeld i Hybil til NTB.

Han setter nå sin lit til at den ferske klima- og miljøministeren Sveinung Rotevatn (V) kan få hydrogensatsingen tilbake på sporet.

En Hyundai Nexo ved den nå nedlagte hydrogenfyllestasjon i Åsane i Bergen. Nå kommer det trolig flere nye stasjoner, men disse er forbeholdt tunge kjøretøy.
Les også

Reagerer på at personbiler ikke får tilgang: – Det kan ikke være noe stort problem at hydrogenbiler benytter disse stasjonene

Konkurs og eksplosjon

De fire borgerlige partiene planla i 2016 å opprette et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner. Satsingen var viktig for målet om å gjøre bilparken utslippsfri.

Men i 2018 stengte hydrogenselskapet Hyop alle sine fire stasjoner på grunn av pengemangel. I fjor sommer fikk satsingen seg et nytt skudd for baugen da hydrogenstasjonen til Uno-X i Sandvika i Bærum ble rammet av en kraftig eksplosjon. Etterpå ble hydrogenstasjonene stengt.

– Hybils medlemmer er opptatt av to ting: Hydrogen til bilene så fort som mulig og etablering av et operativt nettverk av stasjoner som ble lovet oss innen 2020, uttaler Temmesfeld.

Han er glad for at Hynions stasjon på Høvik i Bærum i dag gir en mulighet til å få fylt drivstoff.

– Men den eneste offentlige tilgjengelige fyllestasjonen har svært lav kapasitet, og det er en kamp om de få fylletimene som legges ut, sier Temmesfeld.

«Uheldig»

Rotevatn vil ikke beklage den vanskelige situasjonen overfor de frustrerte hydrogenbileierne, men har heller ingen planer om å skrote satsingen på hydrogen.

Han viser til at Asko nettopp har lansert flere hydrogenlastebiler, at Ruter nå skal teste ti hydrogenbusser på regionale ruter, og at en hydrogenelektrisk ferje er ventet neste år.

– Regjeringen har en stor satsing på nullutslippsløsninger innenfor transport. Det inkluderer også hydrogen. Vi har de samme avgifts- og bruksfordelene for hydrogenbiler som for elbiler, sier statsråden i en epost til NTB.

– Selv om dagens situasjon er uheldig for eiere av hydrogenbiler, skal det være trygt å bruke hydrogen. Det er derfor viktig at sikkerheten blir ivaretatt på en skikkelig måte.

Torsdag satte Vestre og EU-kommissær Maros Sefcovic sine navnetrekk under industriavtalen, som er den første innunder Grønn allianse som Norge og EU inngikk i fjor vår.
Les også

Inngår industripartnerskap: – Vinn-vinn

Enova-støtte

Rotevatn vil ikke svare direkte på hva som er status i arbeidet med å få etablert hydrogenstasjoner.

– Regjeringen har tidligere slått fast at Enova er statens hovedvirkemiddel i den tidlige fasen der det er behov for å gi offentlige støtte til infrastruktur for alternative drivstoff. Enova har gitt tilsagn om støtte til ni hydrogenfyllestasjoner, sier han.

Venstre-toppen understreker at fagmyndigheter må vurdere sikkerheten, men at det såfremt stasjonene er sikre, er opp til operatørene å bestemme om de vil drifte dem videre eller ikke.

Rotevatn svarer heller ikke direkte på om Elvestuens målsetting fra 2016 om 50.000 hydrogenbiler innen ti år ligger fast.

– Regjeringens mål er at alle nye personbiler i 2025 er nullutslippskjøretøyer. Det gjelder både elbiler og hydrogenbiler. Det er opp til markedet å velge den løsningen som passer best, sier han.

(©NTB)

 NATOs Generalsekretær Jens Stoltenberg deltar på den årlige sikkerhetskonferansen i München.
Foto: Javad Parsa / NTB
Les også

Ingen planer om å sende styrker til Ukraina

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.