VIDEOREPORTASJE: Uber bremser sitt program for selvkjørende biler etter ulykken i Arizona. Mathias Klingenberg rapporterer. (REUTERS)

Selvkjørende biler

Første dødsulykke med selvkjørende bil kan få store konsekvenser for teknologien

Men tidligere leder for veidirektorat advarer mot overreaksjon.

Mandag ble en kvinne i Arizona i USA påkjørt av en selvkjørende bil operert av Uber. Kvinnen døde av skadene hun ble påført.

Dermed er den første dødsulykken med en selvkjørende bil et faktum. Og ulykken kommer på et spesielt ugunstig tidspunkt for industrien.

Alle detaljene i hendelsesforløpet er ikke kjent, men det rapporteres ifølge NTB at kvinnen ble påkjørt da hun krysset gaten ved et fotgjengerfelt. Bilen skal ha vært i autonom modus da ulykken skjedde.

Dette skjer samtidig som Uber og Googles søsterselskap Waymo har henvendt seg til amerikanske senatorer med brev som oppfordrer til å godkjenne regelverk for selvkjørende biler de kommende ukene, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Kan få konsekvenser for lovforslag

Et lovforslag som skal gjøre det enklere å teste selvkjørende biler på offentlig vei skal gjennom den amerikanske kongressen. Hensyn til sikkerhet har gjort at forslaget ikke har kommet til avstemming.

Spørsmålet nå er hvorvidt lovgiverne i USA vil se regelverk i større kontekst, eller om de i stor grad vil påvirkes av ulykken i Arizona.

To senatorer har allerede pekt på at ulykken viser at teknologien fremdeles har en lang vei å gå før den er trygg for fotgjengere og bilister.

Det amerikanske transportdepartementet behandler for tiden en søknad fra General Motors, som ønsker å sette et lite antall selvkjørende biler uten ratt og pedaler i trafikk. Disse skal operere under transporttjenesten Lyft.

I hvilken grad ulykken vil påvirke utfallet av søknaden gjenstår å se. Ifølge Reuters har ikke transportminister Elaine Chao noen kommentarer i forbindelse med ulykken.

Advarer mot overreaksjon

Mark Rosenker, en tidligere leder for det amerikanske sikkerhetsdirektoratet for veitrafikk, National Traffic Safety Board (NTSB), sier ifølge Reuters at publikum ikke bør overreagere på Uber-hendelsen. Han tror imidlertid den vil være et hinder for folks oppfatning av hvor trygge slike biler kan være.

Han påpeker at det i USA er seks millioner trafikkulykker hvert år, og at 40.000 mennesker dør på amerikanske veier. I tillegg omkommer 6000 fotgjengere årlig.

Det er ikke første gang Uber ute i hardt vær på grunn av selvkjørende biler. Selv om konsekvensene på langt nær var så alvorlige som nå, ble Uber beordret til å slutte å teste selvkjørende biler i San Francisco i 2016.

De hadde da ikke skaffet nødvendige tillatelser til å gjennomføre slike tester på offentlig vei. 

Selvkjørende bil på rødt lys

Samtidig dukket det opp en video av en selvkjørende Volvo XC90 fra Uber som kjørte på rødt lys ved et fotgjengerfelt hvor en person var i ferd med å krysse veien.

Det var en bil av denne typen som var involvert i ulykken.
Det var en bil av denne typen som var involvert i ulykken. Foto: Uber

Uber hevdet dette skjedde fordi sjåføren hadde tatt over styringen. To Uber-ansatte sa imidlertid til New York Times at bilen i realiteten kjørte seg selv under hendelsen. 

Dette skal ha skjedd fordi Ubers programvare hadde problemer med å gjenkjenne en del trafikklys i San Francisco.

At Uber ikke fikk teste biler uten tillatelse i California var antakeligvis en medvirkende årsak til at de flyttet mye av testingen over delstatsgrensen til Arizona.

Myket nylig opp regelverket

Delstatsmyndighetene har hatt en åpen tilnærming til testing av selvkjørende biler. Dette i håp om å tiltrekke seg industri.

Tidligere denne måneden myket myndighetene opp regelverket, slik at helt førerløse biler skal kunne kjøres i delstaten.

I hvilken grad ulykken får konsekvenser for politikk på området er ikke kjent, skriver New York Times.

Det kan komme til å få konsekvenser i California, skriver avisen. Her skal delstatens biltilsyn DMV se nærmere på ulykken i Arizona. California er bare uker unna å tillate testing av helt førerløse biler.

Ingen tegn til oppbremsing

Da ulykken inntraff holdt bilen, en Volvo XC90, omtrent 65 kilometer i timen. Den påkjørte kvinnen, 49 år gamle Elaine Herzberg, kom gående med en sykkel. 

Det skal ikke ha vært tegn til at bilen har forsøkt å bremse opp, ifølge politiet. Bilen hadde en sjåfør, som hadde som oppgave å ta over i situasjoner hvor programvaren ikke klarte å løse situasjonen.

Uber har midlertid stanset all testing av selvkjørende biler etter ulykken. 

En annen ulykke med lignende teknologi inntraff i 2016, da en person omkom da hans Tesla Model S med funksjonen Autopilot kjørte inn i siden på en semitrailer. 

Tesla Autopilot er imidlertid ikke en teknologi som gjør bilen i stand til å kjøre seg selv, men er et avansert førestøttesystem hvor føreren til enhver tid må være klar til å reagere.

Her kom etterforskningen frem til at føreren ikke hadde reagert før ulykken inntraff, og at Tesla Autopilot derfor ikke var årsak til ulykken.

Kommentarer (149)

Kommentarer (149)