STATOILS ÅSGARD GASSKOMPRESJON

Fem ingeniører har forberedt dette løftet i to år

– Helt på grensen av kranens kapasitet.

VERDENS FØRSTE UNDERVANNS GASSKOMPRESJONS- ANLEGG

  • Prosjekt som tar sikte på å øke gassproduksjonen i Åsgard-feltet ved hjelp av en havbunnsstruktur med tørrgasskompressorer. 
  • Systemet kommer i form av en havbunnsstruktur med to tørrgasskompressorer, to pumper, to væskeutskillere og fire kjølere som plasseres nær brønnhodene på Midgard.
  • Flere deler er allerede installert. Produksjonen skal starte i løpet av 2015.
  • Aker Solutions levere subseautstyret. technip har kontrakt på marine operasjoner, det vil si installasjon av ustyret.

GASSKOMPRESJON

  • Kompresjonsprosessen er nødvendig for å øke trykket før gassen kan sendes inn i rørledningen til Åsgard B.
  • Kompresjonsenheten består av gasskjøler, væskeutskiller og kompressor.
  • Kompressoren får strøm fra Åsgard A, og denne energien omformes til mekanisk energi i en motor som driver en kompressorenhet bestående av et antall løpehjul rundt en aksling. Gassen føres inn i kompressoren ved lavt trykk og vil gradvis komprimeres gjennom kompressoren og strømmer ut med betydelig høyere trykk.
  • Ved å installere kompressor mellom reservoaret og mottakende plattform vil trykket bli lavere der gassen kommer inn til kompressoren, og det vil resultere i større produksjon fra feltet siden trykkforskjellen mellom reservoaret og mottaksinstallasjonen på havbunnen blir større. Gjennom kompresjonsprosessen får gassen nok trykk til transporten videre til plattformen.

Kilde: Statoil

North Sea Atlantic

  • Rederi: North Sea Offshore
  • Verft: NorYards BMV (tidligere Bergen Group), levert i juli 2014.
  • Oppdrag: Seks års charter til Technip
  • Design: Skipsteknisk
  • Lengde: 144 meter
  • Bredde: 27 meter
  • Tonnasje: 15.701 bruttotonn
  • Lugarplasser: 120 personer
  • Hovedmotorer: 4 x Wärtsilä 8L32, hver på 4.400 kW
  • Subseakran: 550 tonn v. 15 meters arm, National Oilwell Varco
  • Offshorekran: 50 tonn, National Oilwell Varco

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. I to år har et team på fem ingeniører i Technip forberedt tungløftet.

Et tilsvarende løft ble gjort i fjor høst med det da flunkende nye konstruksjonsskipet North Sea Atlantic.

Megaløft

Skipet er utstyrt med en av de råeste kranene i markedet, en NOV-kran med løftekapasitet på 550 tonn med 15 meters arm.

Men armen må strekkes lenger ut for å svinge den 430 tonn tunge, 30 meter lange og 15 meter brede brønnrammen ut over skipssiden og senke den ned kontrollert ned på havbunnen.

På kanten

– Vi er helt på grensen av kranens kapasitet. Vi har beregnet og simulert dette i 3D før vi gjør det i virkeligheten, sier Frédéric Cazeneuve, assisterende prosjektleder i Åsgard Gas Compression Marine Operations, i Technip.

For å bevare skipets stabilitet når den tunge modulen løftes, må det ballasteres – det vil si at sjøvann fylles i tanker på motsatt side av kranen.

Enda vanskeligere blir det når 430 tonn henger og svinges. Da må mange tonn vann flyttes jevnt og pent mellom ballasttanker.

– Løfteoperasjonen kjøres ikke dersom bølgene er over 1,5 meter eller det er over 3 knop vind, sier Cazeneuve.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

åsgård
Bunnramme til Åsgard subsea gas compression settes ned på feltet. Bildet er fra 2014. Oyvind Hagen

Trener i lun fjord

I fjor høst ble den første av to bunnrammer, CBF-er (cassette base frame), for gasskompresjonsmodulene til Åsgard satt ned.

Videoen øverst i artikkelen viser North Sea Atlantic som kommer inn til Aker Solutions i Egersund og laster om bord en CBF.

Skipet seiler deretter litt lenger inn i fjorden og øver på å sette rammen på bunnen.

– Det er viktig å ha trent godt før vi gjør operasjonen ute til havs, sier Cazeneuvce.

Venter på værvindu

Neste uke skal North Sea Atlantic gjenta øvelsen med den siste av CBF-ene før seilasen går nordover til Åsgard-feltet.

– Nøyaktig tidspunkt for løfteoperasjonen avgjøres av været. Når vi har ideelle forhold, tar operasjonen mindre enn et døgn, sier Cazeneuve.

Når den er gjennomført, blir 5-mannsteamet oppløst og frigitt til nye prosjekter.

Om noen måneder overtar et annet skip fra North Sea Shipping, North Sea Giant.

Skipet er nå i Danmark hvor det utstyres med et skreddersydd løftearrangement for å plassere gasskompresjonsmodulen i CBF-ene. Det er AXTech i Molde som har utviklet løftearrangementet.

De løfteoperasjonene er enda mer kritiske.

Les også: Statoil velger «subsea-dödare» på Oseberg

Nortjh SeaAtlantic ble levert fra Noryards i Bergen i juli i fjor.Skipet har en 550 tonns-kran fra NOV og er leid ut til Technip på seksårskontrakt.
North Sea Atlantic ble levert fra Noryards i Bergen i juli i fjor. Skipet har en 550 tonns kran fra NOV og er leid ut til Technip på seksårskontrakt. Noryards

Store oppgaver

Technip fikk kontrakten på 1,2 milliarder kroner for marine operasjoner i forbindelse med Åsgard Gas Compression-prosjektet.

Kontrakten omfatter blant annet installasjon av kontroll- og strømkabler, strukturer og dykkerløse oppkoblinger og tilknytning av gasskompresjonssystemet til eksisterende infrastruktur.

De marine operasjonene vil bli utført i løpet av 2013 - 2015.

Les også:

Ymes 23 meter høye boretårn kan havne på Jæren  

Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå