Industri

Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
10. apr. 2013 - 10:50

North Sea Giant

Lengde: 160,6 m.

Bredde: 30 m.

Dekksareal: 2900 m2.

Krankapasitet: 400 tonn.
(AHC – bølge-/hivkompensasjon).

Ekstrakran: 50 tonn (AHC).

Åsgard modulstørrelser

Kompressormodul: Vekt, tørr 281 tonn, lengde 11 meter, bredde 7,6 meter, høyde 10,8 meter.

Kjølemodul, inntak: Vekt, tørr 238 tonn, lengde 14,3, bredde 10,7, høyde 8,7

Scrubber: Vekt, tørr 214 tonn, lengde 9,2 meter, bredde 8,0 meter, høyde 11,7 meter.

+ fire moduler mellom 108 og 45 tonn. Bare to vil kunne gå gjennom dagens normale moonpooler.

Vanlig størrelse på moonpool: 7,2 x 7,2 meter. Krankapasitet: 30–70 tonn.

HAUGESUND: Selv det aller største spesialfartøyet i offshore, North Sea Giant, er for lite til å håndtere de største subseakonstruksjonene som snart skal utplasseres. Behovet åpner seg for enda større fartøy.

Technip er klare til å se på det, men Subsea 7 nøler.

Technip er allerede i gang med å bygge om verdens største offshore konstruksjonsskip, North Sea Giant. Selskapet fikk kontrakt på marine operasjoner til Åsgard gasskompresjon, men må gjøre tilpassinger.

Modulene som skal ned i bunnrammen til Åsgard-prosjektet er så store og tunge at Technip måtte designe et spesialarrangement for å kunne senke byggeklosser ned til bunnrammen.

Den største, kompressormodulen, veier 281 tonn og er 11 meter lang, 7,6 meter bred og 10,8 meter høy.

I 2014 skal North Sea Giant i tørrdokk og utstyres med et sidemontert tårn med to vinsjer med hivkompensasjon og annet spesialutstyr. Nøyaktige beregninger og modelleringer er gjort for å sikre at utstyret skal virke, at det tåler påkjenningene og ikke blir ødelagt, spesielt i den kritiske skvalpesonen.

I 2014 skal North Sea Giant i tørrdokk og utstyres med et sidemontert tårn med to vinsjer med hivkompensasjon og annet spesialutstyr. Nøyaktige beregninger og modelleringer er gjort for å sikre at utstyret skal virke, at det tåler påkjenningene og ikke blir ødelagt, spesielt i den kritiske skvalpesonen.Giganten: Slik vil North Sea Giant se ut med det spesielle løftearrangementet for de store Åsgard-modulene.

Les også: Om 10 år kan vi se skip uten mannskap

Bekymret

Statoil ser med bekymring på at det ikke er store nok skip til å håndtere framtidige subseautbygginger.

Det er spesielt til vedlikehold – når moduler skal heises opp for reparasjon og så senkes ned igjen – at det er kritisk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Se og bli sett med Business Norway

Blir operasjoner avbrutt eller utsatt på grunn av for dårlig vær for dagens skip, kan det bli kostbare opphold. For å kunne håndtere tyngre moduler, må skipene også bli større – både for å håndtere dimensjonene og for å være stabile arbeidsplattformer i dårlig vær med opp til 4,5 meter signifikant bølgehøyde. Bruk av rigg blir for kostbart.

Statoil har startet et internt arbeid med å vurdere nye skipstyper med større moonpool (brønn i skroget) og god krankapasitet.

– Vi utfordrer de største aktørene. På Åsgard er den største modulen på 300 tonn. Vi ber dem om å se på skip som kan håndtere opp mot 400 tonn og med større moonpooler, kanskje opp mot 17 ganger 17 meter, sier prosjektleder for Gullfaks C gasskompresjon i Statoil, Bjørn Birkeland.

Les også: Norske verft taper tre av fire kontrakter

Tar utfordringen

Direktør for salg og forretningsutvikling i Technip, Tim Crome, er lydhør for Statoils ideer. Han ser at utviklingen går mot havbunnsfabrikk og større moduler. Da må nødvendigvis også skipene for IMR (intervention, maintenance and repair) bli større.

– Vi ser på utfordringen fra Statoil som en veldig interessant mulighet til å kombinere vår erfaring med tungt konstruksjonsarbeid med vedlikehold av store subseamoduler. Technip er definitivt åpen for tanken å bygge et stort IMR-skip av denne typen, sier Crome til Teknisk Ukeblad.

Regionsjef for Subsea 7 i Norge, Regis Rougier, er skeptisk til å bygge større konstruksjonsskip.

– Det er en grense for hvor lønnsomt det er å bygge så store og kompliserte skip. De skal ha beskjeftigelse mellom jobber på de store kompresjonsanleggene på Åsgard, Gullfaks C og Ormen Lange også, sier han.

Subsea 7 fikk tidligere i år overlevert Seven Viking.

– Det tok tre år å bygge, har veldig mye og komplisert ekstrautstyr og det tar lang tid å forberede jobber. Jeg tror vi nærmer oss en grense for hvor store og avanserte skipene kan være for at det skal være en fornuftig økonomi i dette, sier han.

Han er kategorisk i å si at Subsea 7 ikke vil bestille et så stort skip uten å ha konkrete oppdrag i sikte.

– Jeg vil ikke utelukke at noen redere kan skule litt bort på hverandre og at en til slutt tar skrittet, sier han.

Rent teknisk er det ikke noe problem å få plass til en moonpool på 16x16 eller opp til 17 meter på et 30 meter bredt skip. Men det må mye stål til for å opprettholde stivhet og styrke i skroget.

Rent teknisk er det ikke noe problem å få plass til en moonpool på 16x16 eller opp til 17 meter på et 30 meter bredt skip. Men det må mye stål til for å opprettholde stivhet og styrke i skroget. Monsterskip: Eksempel på hvordan Statoil kan se for seg framtidige IMR-skip som kan løfte opp store subseamoduler for service og reparasjon. Det krever 300 tonns løftekapasitet over en 17x17 m moonpol, her med overbygg for gode arbeidsforhold i værharde strøk.

Les også:

Se inne i livbåten når den stuper 30 meter  

Vil kjøre danskebåten på metanol

Tror på biodrivstoff-boom i skipsfarten  

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.