LITE NORSK: I dag kom nyheten om at Statoil velger det koreanske verftet DSME til å bygge dekket til Dagny-plattformen. Dermed ryker nok en storkontrakt til utlandet. Her en illustrasjon av Dagny-feltet. (Bilde: Statoil)

OFFSHOREKONTRAKTER I NORGE

Norske verft taper tre av fire kontrakter

Asiatiske verft stikker av med de fleste storkontraktene for offshoreinstallasjoner. I dag røk enda en.

 

 

Hjemmebane ser ikke ut til å gi norske offshore­verft noen stor fordel. I løpet av det siste året har asiatiske verft stukket av med plattformkontrakter for 37,6 milliarder kroner.

Norske verft har notert seg for drøye 13,6 milliarder kroner.

I dag kunne Statoil og partnerne Total og Det Norske fortelle at koreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) blir tildelt kontrakten for byggingen av dekket til Dagny-plattformen i Nordsjøen.

Kontrakten har en totalverdi på 6,1 milliarder kroner.

Litt i Norge

Aker Solutions i Stavanger, Oslo og Kuala Lumpur får likevel del av kaka når de blir nære samarbeidspartnere på detaljerte ingeniørtjenester, offshore sammenstilling og idriftsettelse. Totalt sett utgjør disse tjenestene rundt 1,4 milliarder av den totale pakken.

Konserntillitsvalgt Åsmund Knutsen i Aker Solutions sier han og de andre ansatte tar i mot nyheten med stor glede.

– Det er positivt at vi vinner et engineering-oppdrag som dette. I forbindelse med de siste tildelingene i Nordsjøen har Statoil sagt at de ikke synes norsk leverandørindustri er konkurransedyktig. Men dette viser at vi har en leveransemodell som er konkurransedyktige på denne type oppdrag. I og med at vi har tapt noen jobber i det siste, er det positivt og kjærkomment for oss at vi vinner Dagny, sier han.

Feltsenter: Edvard Grieg bygges ut som feltsenter (i midten) og skal være i produksjon fra 2015. Ivar Aasen knyttes til i 2016 om alle tidsplaner holder. Ill: Det norske

Forundret

Likevel havner altså majoriteten av kontraktene utenlands. Med de historiske fakta om forsinkelser, overskridelser og kvalitetsproblemer, på blant andre Yme, Skarv, Valhall og Goliat, er det flere som forundrer seg over at oljeselskapene lar prisen på tilbudet avgjøre.

– Jeg skjønner ikke at oljeselskapene tør å ta sjansen, sier bransje- og industripolitisk direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad.

Singapore-Aasen

Det skremmer ikke Statoil, som mener DSME blir en god leverandør.

– Vi har valgt en leverandør for hovedkontrakten som vi er trygg på kan levere på tid, kost og kvalitet, sier direktør for anskaffelser, Jon Arnt Jacobsen.

For to uker siden annonserte Det norske at Singapore-verftet SMOE skal bygge det 13 00 tonn store dekket til Ivar Aasen­ for fire milliarder kroner. Kontrakten for understellet går også til et utenlandsk verft.

Selskapet føler seg i likhet med Statoil trygg på at SMOE leverer dekket til Ivar Aasen til avtalt tid, kost og pris.

– Vi kan ikke skjære alle utenlandske verft over en kam. Vi har gjort grundige vurderinger av SMOE og deres leveringsevne. Vi bygger opp organisasjonen for å følge opp prosjektet, sier Det norske-sjef Erik Haugane.

Han opplyser at engineering i hovedsak vil bli gjort i London av Wood Group Mustang.

Les også: Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder

– Skylden ligger i Asia  

Tillit: Det norske-sjef Erik Haugane stoler på at Singapore-verftet SMOE leverer dekket til Ivar Aasen tidlig i 2016. Foto: Anders J. Steensen

Har kapasitet

Jarand Rystad, adm. dir. og grunnlegger av Rystad Energy, mener norsk leverandørindustri har kapasitet til å ta de aller fleste oppdragene.

– Behovet er cirka 40 000 tonn stål i året. Norsk leverandørindustri har en kapasitet på cirka 30 000–35 000 tonn. Det tilsier at vi kunne tatt de fleste prosjektene her, sier han.

Han påpeker at det oljeselskapene ser ut til å spare på lav Asia-prislapp, fort går tapt i forsinkelser og kvalitetsproblemer.

– Bygger man en topside for én million dollar og den blir forsinket et år, koster det dem rundt 250 millioner dollar. I tillegg kommer problemer med dårlig kvalitet, reparasjonsbehov og fortsatt mobilisering av prosjektteam, sier Rystad.

Ut fra konkurransehensyn og kapasitet, vil det likevel være behov for å sette ut noen prosjekter.

Lundins valg

Nylig fortalte prosjektdirektør Bjørn Sund i Lundin hvorfor de valgte norsk leverandør til Edvard Grieg-prosjektet. Skulle de valgt ut fra pris, var begge Korea-tilbudene best.

Men med nøyere gransking og vurdering av tilbudene, så de erfarne eks-Hydro-ingeniørene store mangler som ville ført til forsinkelser.

– Skulle vi bygget i Korea, ville det kreve helt andre ressurser fra vår side på oppfølging. Bygging i Korea ville gitt produksjonsstart i 2016 i stedet for 2015, sier Sunde.

Felt/plattform

Operatør

Kontrakt 1

Kontrakt 2

Sum

Ivar Aasen

Det norske

Dekk: SMOE, Singapore

Jacket: Ikke tildelt

4 mrd. kr

Edvard Grieg

Lundin

Dekk: Kværner

Jacket: Kværner

11 mrd. kr

Mariner

Statoil

Dekk: Daewoo, Korea

Jacket: Dragados, Spania

11,5 mrd. kr

Martin Linge

Total

Dekk: Samsung/Technip Underleveranse, boligmodul: Apply

Jacket: Kværner

8,1 mrd. kr

Aasta Hansteen

Statoil

Dekk: Hyundai, Korea

Spar-skrog: Technip, bygges av HHI Korea

10,5 mrd. kr

Dagny

Statoil

Dekk: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME)

 

Detaljerte ingeniørtjenester, offshore sammenstilling og idriftsettelse: Aker Solutions

6,1 mrd. kr

 

 

 

 

Totalt:

51,2 mrd.kr

 

 

 

 

Norsk andel: 13,6 mrd. kr.

Les også:

– Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap  

– Yme hadde en mangelliste med 20000 punkter

Kinesisk riggselskap satser på skandinaver