TOM: Allerede ved verftet ble det oppdaget feil og mangler. Nå står Yme som en spøkelsesplattform ute i Nordsjøen. (Bilde: Lars Aabø)

SKANDALER PÅ SOKKELEN

– Yme hadde en mangelliste med 20000 punkter

Men fikk likevel dra til havs.

En varslet skandale

  • I 2010 fikk Yme-prosjektet refs og pålegg fra Petroleumstilsynet (Ptil) etter en inspeksjon på verftet i Abu Dhabi. Vitalt utstyr hadde allerede synlige korrosjonsangrep og skader. Og tidligere bemerkninger fra Ptil var ikke blitt fulgt opp.
  • Men på tross av Ptil sine tilsyn og pålegg, fortsatte den elendige prosjektstyringen. Det ble ikke nevneverdig bedre da den lå ved Rosenberg Verft i Stavanger. I april i 2011 ble det funnet svakheter ved mange av sveisene på plattformen og tusenvis av feil ved det elektriske anlegget. Men plattformen ble likevel tauet offshore, hvor flere hundre personer slet med å fikse de mange feilene.
  • Mange var bekymret for at plattformen var blitt for tung. De fikk trolig rett. Nå er riggen evakuert etter at det ble funnet sprekker i fundamentene til plattformbeina.
  • Ved forrige estimat var kostnadene ved prosjektet økt fra i underkant av fem milliarder kroner til 12 milliarder kroner. Problemene som nå har oppstått kan få kostnadene til å øke dramatisk. Men før Aker Solutions legger frem sin studie av løsninger for Yme i oktober eller november, er det umulig å si hvor høy regningen blir.

 

Yme-plattformen

  • Yme er et oljefelt i den sørøstlige delen av Nordsjøen på 77–93 meters havdyp. Det er det første oljefeltet på norsk sokkel som blir bygd ut på ny etter at det har vært nedstengt.
  • Plattformen er en produksjons- og lagringsplattform. Talisman Energy Norge AS er operatør med en eierandel på 50 prosent.
  • Øvrige rettighetshavere er Norske AEDC med 20 prosent, Lotos Exploration and Production Norge AS med 20 prosent eierandel og Wintershall Norge ASA med 10 prosent eierandel.

Siden byggingen av Yme-plattformen startet ved verftet i Abu Dhabi i 2007, har prosjektet vært hjemsøkt av problemer.

Både Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet fikk en rekke tips om at plattformen var full av feil og mangler.

HMS-ansvarlig i fagforbundet Safe, Roy Erling Furre, er bekymret etter at både Yme-plattformen og problemriggen Scarabeo 8 har fått lov til å gå offshore før problemer var rettet.

– Yme hadde en mangelliste med over 20 000 punkter. Det var mangler med utstyr som utgjorde eksplosjonsfare, og man har i ettertid avdekket alvorlige strukturfeil. Her burde Ptil grepet inn.

Les også:

Dette har gått galt på Yme

Vet ennå ikke om Yme-plattformen tåler uvær  

Strengere myndigheter

Han sier at den siste tidens hendelser viser at det er behov for innstramminger.

– Det er mulig at det høye aktivitetsnivået i bransjen fører til lavere kvalitet og flere feil. Da er det på tide at Ptil opptrer strengere.

I juli i år valgte operatør Talisman å evakuere Yme-plattformen fordi man ikke vet om plattformen er trygg.

Det er funnet sprekker i støpen på plattformbeina, noe som kommer på toppen av tusenvis av feil med blant annet sveisesømmer, elektriske anlegg og mangler med brannvegg.

Allerede i 2008 avdekket Ptil en rekke svakheter knyttet til såkalt passiv brannbeskyttelse.

Nestleder i Safe, Roy Erling Furre (t.v., her sammen med Bjørn Asle Teige og Rune Rydningen i samme forbund) liker ikke hendelsene på sokkelen i det siste. Ole Ketil Helgesen

Ingen krav til samtykke

Ifølge Ptil er det ingen krav til å gi samtykke til å ta produksjonsinnretninger offshore, noe som henger sammen med den frie havretten.

Et krav om samtykke fra Ptil utløses når innretningen skal tas i bruk, enten ved innflytting i boligkvarteret eller når produksjonen starter.

Pressetalskvinne i Ptil, Inger Anda, sier at de vurderer innretningen som sikker slik den ligger.

– Vi forholder oss til situasjonen slik den er for øyeblikket, og vi er opptatt av de sikkerhetsmessige forholdene. Situasjonen nå er at ingen personer er om bord, og Talisman må bekrefte overfor oss at det er sikkerhetsmessig forsvarlig dersom de tar folk om bord plattformen. Vi har fått verifisert at brønnene er sikre dersom plattformen skulle kollapse, sier Anda.

Hun sier det foreløpig ikke er et spørsmål om hvor lenge Yme kan bli liggende evakuert.

Les også:

Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder

– Skylden ligger i Asia  

Trenger nærmere utredning

Oljeekspert Hans Henrik Ramm mener det kunne være interessant å vurdere om myndighetene skal kunne gripe inn tidligere når prosjekter går skeis.

– Men jeg tror nok det trengs nærmere utredning før man kan trekke noen konklusjoner om man skal gjøre noe med regelverket. Inntil et prosjekt medfører risiko for sikkerhet og miljø, er det rimelig at ansvaret for kontroll ligger hos operatøren, sier Ramm.

Han sier at en sterkt mangelfull installasjon på plass trolig kan medføre risiko selv før den tas i bruk.

Men likevel er han skeptisk til om Ptil, som allerede har for knappe ressurser, bør pålegges denne ekstra belastningen.

– Selvfølgelig tar staten en meget stor del av kostnadsrisikoen, men det ligger i sakens natur med høy særskatt. Det er ikke tilrådelig å bringe staten sterkere inn i forretningsmessige disposisjoner. Vi taper når selskapene gjør noe dumt, men vinner når de gjør noe smart, og det er tross alt mye oftere.

Problemer i Barentshavet

Furre i Safe er også urolig for sikkerheten ved Scarabeo 8 som utilsiktet krenget 5,7 grader i Barentshavet. En e-post fra Sjøfartsdirektoratet sendt 20. august viser at riggen fikk samsvarsuttalelse på tross av at ballastsystemet ikke var i henhold til regelverket.

Tilsynet understreker at samsvarsuttalelse kun er en uttalelse fra Ptil som uttrykker myndighetenes tillit til at riggen kan drive innenfor regelverkets rammer.

– Det er riggeier som har ansvar for at Scarabeo 8 til enhver tid tilfredsstiller kravene i regelverket, sier pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun, til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Yme kan bli totalskadd i høststorm

Sevan har Yme-løsning klar

– Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap

Snorre A kan havarere i 100-årsstorm

Veritas-godkjent utstyr virker ikke