MYE STÅL: En seksjon til en Spar-plattform under bygging ved Technip Offshore i Finland. Technip ville helst bygge Aasta Hansteen-bøyen her, men verftet har ikke kapasitet i et aktuelle tidsrommet. (Bilde: Tore Stensvold)
OPPFØLGING: Technip og adm. dir. Odd Strømsnes vil forsikre seg om at Hyundai følger Norsok-standarder ved å sende flere prosjektledere og ingeniører som er godt kjent med norske krav. Foto: Tore Stensvold
ENKEL: Spar-plattformen Technip har på tegnebrettet for Aasta Hansteen. Technip har intensjonsavtale med Statoil om å levere kun skroget, som ikke er så komplisert som dekk og moduler.
RIVES: I 2014 er den eldgamle krana på Stord skrapjern og en nye kran på 800 tonn på plass.

KOSTNADSSPREKKER PÅ SOKKELEN

– Skylden ligger i Asia

Milliardoverskridelser og forsinkelser på norske offshoreprosjekter har én fellesnevner: De er bygget i Asia.

 

 

Nye oljefunn og høy aktivitet på norsk sokkel legger press på norske og europeiske leverandører. Norske verksteder leverer på tid og budsjett, men har ikke kapasitet.

– Vi registrerer at når installasjoner bygges i Asia og delvis Sør-Europa, har det vært forholdsvis mye forsinkelser, kvalitetsproblemer og etterarbeid, sier Runar Rugtvedt, bransjesjef for olje og gass i Norsk Industri.

Bakgrunn: Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder

Stor pågang

Oljeselskapenes interesse for norsk leveringsevne øker i takt med overskridelser og forsinkelser.

Det merkes på flere forespørsler til Aibel og Kværner, de to største aktørene som kan levere plattformdekk (topsides) og store moduler.

– Vi har voldsom pågang med spørsmål om kapasitet. Vi er med på 6–7 EPC-anbud, men kan ikke ta alle, sier konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner.

100 prosent

På spørsmål om oljeselskapene ønsker norske kontraktspartnere og leverandører etter dårlig erfaring fra andre land, er Haugan diplomatisk og innfører et nytt begrep:»Ferdig-ferdig».

– Når vi lover å levere en modul, dekk, jacket eller betongplattform, leverer vi det til tid og kvalitet. Vi leverer “ferdig-ferdig” slik at kunden kan benytte værvinduet til planlagt installasjon og produksjonsstart. Bom på tid er svært kostbart, sier Haugan.

Les også: Skarv-sprekk på 10 milliarder

Dette har gått galt med Goliat  

Kapasitet: Kværner og konsernsjef Jan Arve Haugan får flere spørsmål om kapasiteten. Verftet på Stord investerer 250 millioner kroner for å kunne bygge to dekk parallelt. Tore Stensvold

Statoil-Spar fra Korea

Technip vant anbudsrunden for Spar-plattform til Aasta Hansteen-utbyggingen, tidligere Luva. Technips spesialverksted for Spar-skrog i Pori i Finland er fullbooket.

Dermed skal skroget til verdens største Spar-plattform, en ca. 195 meter lang bøye som står rett opp i vannet, bygges ved Hyundai i Korea.

– Vi har vært i dialog med Statoil om dette. De er innforstått med at vi må bygge i Korea, sier Odd Strømsnes, administrerende direktør i Technip Norge.

Han er klar over at de koreanske verftene sliter med Norsok-standarder.

Prosjektledere med erfaring

– Vi løser det ved å sette på flere erfarne prosjektledere fra Technip som kan Norsok. Vi benytter også tredjeparter, som Det Norske Veritas, sier Strømsnes til Teknisk Ukeblad.

Han ser ingen andre muligheter for oljeindustrien enn å benytte utenlandske verft, men at det tar tid før de behersker norske krav, spesielt Norsok-standarder.

Technip er ikke bekymret for at Spar-skroget skal skape problemer for Hyundai.

– Skroget er temmelig enkelt å bygge, sier Strømsnes.

Les også: Yme kan bli skrotet

Dette har gått galt på Yme  

Internasjonalt samspill

Rugtvedt i Norsk Industri tror at de store aktørene må løse kvalitetsutfordringer med bruk av prosjektledere og ingeniører med Norsok-erfaring.

– Tettere oppfølging fra dem som kan Norsok er en måte å løse det på.

Han viser til Aibel som har sitt eget verft i Thailand, som følges godt opp fra prosjektledelsen i Norge.

– De store aktørene har ressurser og nettverk å spille på internasjonalt. Det er vi også avhengige av for å takle kapasitetsutfordringene, sier Rugtvedt.

Les også: Norsk teknologi skal gi gass-suksess i Australia

Oljebransjen tømmer Norge for ingeniører

40 prosent dyrere enn i Storbritannia

Frykter oljerikdom gjør oss late