FORSINKET: Skarv-skipet måtte ligge i flere måneder ved verftet på Stord. (Bilde: BP)
TURRETEN: Skroget til Skarv er forsterket i området rundt dreieskiva. 24 ankerliner er festet til turreten, i tillegg til 21 fleksible stigerør. Turreten veier 4.000 tonn. FOTO: Tore Stensvold (Bilde: Tore Stensvold)

SKARV-UTBYGGINGEN

Skarv-sprekk på 10 milliarder

Utbyggingen har blitt mer enn 10 milliarder kroner dyrere enn planlagt.

Skarv-prosjektet

  • Rettighetshaverne: BP Norge AS 23,8350 % (operatør), Statoil ASA 36,1650 %, E. ON Ruhrgas Norge AS 28,0825 %, PGNiG Norway AS 11,9175 %
  • Lokalisering: Nordlandskysten
  • Vanndybde: 300–450 meter
  • Oppdaget: 1998
  • Oljeeksportrute: Frittstående – skytteltank­skip til markedet.
  • Gasseksportrute: Gasstransport gjennom et nytt grenrør til Åsgard Transport system.
  • Utvinnbare reserver Skarv: 16,8 millioner standard kubikkmeter olje & kondensat, 48,3 mrd. standard kubikkmeter våtgass.
  • Reservoartrykk: 5300–5400 psi

STAVANGER/SANDNESSJØEN: Kostnadene for Skarv-utbyggingen har etter det Teknisk Ukeblad erfarer økt med over 10 milliarder kroner i forhold til det opprinnelige anslaget på 34 milliarder kroner.

Produksjons- og lagringsskipet ble bygget ved Samsung-verftet i Korea, og oppstarten er utsatt til desember i år.

Bonanza-tilstander

Ifølge BP skyldes problemene hovedsakelig det enorme presset i leverandørmarkedet verden over. Transport- og installasjonsleder Geir Edvardsen i BP er ikke i tvil om at andre utbygginger på norsk sokkel vil få problemer med å overholde planene.

– I tillegg til at det er vanskelig å få tak i fartøy og rigger, er det et enormt press på ingeniørtjenester. Leverandørene sier de ikke har kapasitet til å ta på seg flere oppdrag. Jeg er helt sikker på at mange prosjekter vil få store utfordringer med å levere på tid og med god nok kvalitet, sier Edvardsen.

Dramatiske feil

Han sier at utfordringene på Skarv-prosjektet i stor grad skyldes dominoeffekter for dårlig fabrikasjonskvalitet av turret (dreiesylinder, journ. anm.) som oppstod tidlig i prosjektfasen.

– Lekkasjer i rørsystemet i turreten førte til at vi kom sent i gang med installasjon av Skarv-skipet ute på feltet. Dermed rakk vi ikke å trekke inn stigerørene mens det var gode værforhold sist høst, og vi måtte vente helt til våren i år før vi kunne fullføre dette arbeidet.

Les også: Streiken utsetter Skarv-oppstart

Problematisk dreiesylinder

Turreten skapte store problemer for BP. Det er svært krevende å gjøre reparasjoner i turreten ettersom det er trangt med mange rør og vanskelig tilkomst.

I utgangspunktet hadde det nederlandske selskapet Bluewater ansvaret for å levere turreten til Skarv-skipet. Men BP kansellerte denne kontrakten.

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer var det storeuenigheter mellom Bluewater og BP, og man anså Bluewaters løsning som for dårlig.

Fabrikasjonsfeil

Leverandøren SBM, som har fått et frynsete rykte etter Dette har gått galt på Yme , fikk jobben med å levere en turret. Edvardsen er tydelig på at de har et godt konsept som er velegnet for Skarvskipet.

– SBM kom sent inn i prosjektet, og har under omstendighetene gjort en god jobb med engineeringen. Men det var ikke optimalt å fabrikkere denne på Keppel Tuas Shipyard i Sangapore som hovedsaklig driver med vedlikehold.

BP ville at Samsung skulle lage dreiesylinderen.

– Det ideelle hadde vært å bygge den på samme verft som selve skipet. Men Samsung ville ikke levere den. Dette har nok sammenheng med det enorme trøkket i bransjen, sier han.

Les også:

For dårlig oljevernberedskap på Skarv

Akuttberedskapen ikke med i nordnorsk oljeboom  

Krevende reparasjoner

Det viste seg å være svært vanskelig og tidkrevende å reparere lekkasjene i rørsystemene i turreten, som er en av verdens største i sitt slag.

Opprinnelig var det forventet at Skarv-skipet skulle ligge rundt fire uker ved land på Stord før det skulle slepes ut. Men verftsoppholdet ble forlenget med flere måneder, og ikke før i august var skipet på plass på Skarv-feltet. Da skulle man etter planen allerede vært i gang med produksjonen.

Forsinkelsene førte til at de ikke rakk å bli ferdige med installasjonen før været forverret seg utover høsten, og inntrekningen av stigerør ble forskjøvet til langt utpå våren.

Alvorlig forsinket

Oppstarten er foreløpig forsinket med ett år og fire måneder, og kostnadene har økt kraftig.

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer har kostnadene økt med minst 10 milliarder kroner, men det er ikke usannsynlig at regningen også blir høyere enn dette.

Kostnadsøkningen kan knyttes til utsatt produksjon, leie av installasjonsfartøyer og mannskap i over ett år, ingeniørtjenester og flere måneders verftsopphold.

Les også: Skarv skaper strid i BP

– Lovende lekkasjetester

Nå ser det imidlertid ut til at skipet er i ferd med å bli klart til produksjon. Før sommerferien ble de siste av 13 stigerør installert i turreten.

I tillegg har BP, på tross av massive protester fra fagforeningene i selskapet, fått tillatelse til å bruke vendbare senger på skipet. De kan dermed øke bemanningen med 25 personer i tillegg til de 100 som var der ute.

– Vi ligger i henhold til planen som er oppstart i fjerdekvartal i år.Det meste av installasjonsarbeidet er ferdig. Og testingen av subsea-rørsystemet på feltet ser bra ut. Det har ikke blitt funnet noen lekkasjer, sier Edvardsen.

Les også:

Oljebransjen samles rundt norsk it-kompetanse

Må utdanne nordlendinger i oljefag  

Klargjør Skarv på Stord  

Milliardsprekk for BP