OLJE OG GASS

Klargjør Skarv på Stord

HEKTISK: I løpet av seks uker fra 1. mars til midten av april, skal 1200 mann jobbe i skift med ferdiggjøring og igangkjøring av systemer om bord på FPSO-en Skarv.
HEKTISK: I løpet av seks uker fra 1. mars til midten av april, skal 1200 mann jobbe i skift med ferdiggjøring og igangkjøring av systemer om bord på FPSO-en Skarv. Bilde: BP/News on Request
Tore Stensvold
25. mars 2011 - 07:28
Vis mer

I løpet av høsten skal BP starte produksjonen på Skarv-feltet i Norskehavet, 200 kilometer vest for Sandnessjøen i Nordland.

Lange dager

Skarv er i hovedsak et gassfelt, men om lag hver 10. dag kommer en shuttletanker og sluker unna noen av de 875.000 fat olje som ligger i buken på produksjonsskipet.

Før den tid, skal 1.200 personer med Aker Solutions som oppdragsgiver jobbe på 12-timers skift i seks uker.

Aker Solutions på Stord fikk kontrakten på 100 millioner kroner med å gjøre ferdig utstyr og systemer samt igangkjøring av dem.



Døgnkontinuerlig

– Vi har fått de nødvendige dispensasjoner og gjort avtale med klubbene om å kunne jobbe intenst døgnet rundt for å gjøre Skarv klar for drift, sier informasjonssjef Odd Naustdal ved Aker Solutions på Stord.

Selskapet har leid inn om lag 80 prosent av de 1.200, men de fleste har jobbet for Aker-selskapet før. Noen av dem er polakker.

– Vi kjenner dem godt og de kjenner våre systemer og rutiner, opplyser Naustdal.



TAUES: BPs FPSO Skarv ble tauet inn til Stord og utrsutning ved Aker Solutions 1. mars. Over 1.000 personer skal jobbe om bord med ferdigstilling før instalasjonen går ut til feltet. Skipet er bygget ved Samsung i Geoje i Korea. Det tok 93 dager å seile fra Korea til Stord.
TAUES: BPs FPSO Skarv ble tauet inn til Stord og utrsutning ved Aker Solutions 1. mars. Over 1.000 personer skal jobbe om bord med ferdigstilling før instalasjonen går ut til feltet. Skipet er bygget ved Samsung i Geoje i Korea. Det tok 93 dager å seile fra Korea til Stord.

Propellbrems

Alle fagdisipliner er involvert. Tre azimuth-thrustere skal også monteres under oppholdet på Stord. Propellene stikker ned under skroget.

De ble demontert på Samsungs verft i Geoje i Sør-Korea, der byggingen har skjedd på kun 27 måneder. Totalt har skipet fem thrustere

Propellene ville ha bremset voldsomt under den 15.000 nautiske mil lange turen. Skipet ble tauet fra Korea i november og ankom Stord 1. mars, 93 dager etter.



Holder tidsskjema

– Det var helt etter planen, sier BPs pressetalsmann Jan Erik Geirmo. Han opplyser at verkstedoppholdet på Stord er nøye planlagt og beregnet til ca. 160.000 timer.

Før påskeferien innledes, skal også opplæring av mannskap og driftspersonell være unnagjort. Når påskeferien begynner, vil det 292 meter lange og 50,6 meter brede skipet taues til feltet.

Les også: Skarv tauet til Stord

Håper å finne mer

Der blir FPSO-en forankret til havbunnen med 15 kjettinger, waiere og sugeankre. Etter planen skal det bli liggende der i minst 20–25 år, eller så lenge feltet produserer det som er beregnet, det vil si 48,3 milliarder standard kubikkmeter (Sm3) våtgass og 16,8 millioner Sm3 olje og kondensat.

– Vi håper å finne tilleggsressurser og at mindre felt i området kan knyttes opp til Skarv, sier Geirmo. Snadd Nord funnet er høyst aktuelt. Til sommeren planlegger BP testproduksjon av Snadd-funnet, som er på mellom 57 og 100 millioner Sm3 gas.

Testen vil kunne vare i 18 måneder og gassen skal produseres gjennom Skarv FPSO. Hensikten er å evaluere reservoaregenskapene med tanke på en videre utbygning av funnet på et senere tidspunkt.



LENGE LEVE: Skarv FPSO skal produsere gass og noe olje i 20-25 år. BP håper nye funn i området kan sende til Skarv for prosessering.
LENGE LEVE: Skarv FPSO skal produsere gass og noe olje i 20-25 år. BP håper nye funn i området kan sende til Skarv for prosessering.

Dynamisk retningskontroll

I tillegg til 15 faste fortøyninger, skal fem thrusterpropeller, hver på 3,5 MW, bidra til korrekt posisjon og retning i forhold til dominerende værbilde. Selv om Skarv rammes av en 100-årsbølge, skal skipet holdes på plass.

Kraftproduksjonen om bord, og som lager strøm til de elektrisk drevne azimuthpropellene, besørges av fire General Electric GE LM2500 G4+ gassturbiner, hver på 32 MW, hvor en står i reserve,. To av dem kan gå på enten diesel eller gass (dual fuel) og to kun på gass.

Statoils valg: Undervanns gasskompresjon på Åsgard

Rekordprosess

Skarv FPSO skal ha verdens største gassproduksjonsanlegg for FPSO-er ombord. Kapasiteten skal være på 15 millioner Sm3 pr. døgn.

FPSO-en vil dreie rundt en dreiesylinder. Ankerliner og stigerør kommer opp i turreten, som har en diameter på 17,8 meter. Der skal det også være plass for 21 fleksible stigerør.



Høye flammer

Flammebommen er 115 meter lang. Fra havoverflaten til topp av bommen er det ca. 140 meter. Oljetankere vil knytte seg direkte opp til Skarv for overføring av olje.

Akterut er skipets design avrundet og forsterket mot eventuelle kollisjoner. Når Skarv ankommer feltet, er den 80 kilometer lange transportrørledningen til Åsgard ferdig installert. Det er også fem borerammer.



Ringvirkninger

Ifølge en BP-presentasjon, er de lokale og regionale ringvirkningene på Helgelandskysten i Nordland store. Skarv-utbyggingen har bidratt til investeringer i ny stor forsyningsbase i Sandnessjøen og helikopterterminaler i Brønnøysund.

Rullebanen på flyplassen i Sandnessjøen vurderes utvidet og det er bygget nytt hotell i Brønnøysund.

Det er tildelt en rekke kontrakter til lokale bedrifter på Helgeland, sist modifikasjons-og vedlikeholdskontrakten på Skarv som gikk til Helgeland V&M. I tillegg har flere nye bedrifter etablert seg i Sandnessjøen.

BP regner med at utbyggingsfasen fra 2007 til 2012 medfører arbeid tilsvarende 600 årsverk og 200 årsverk i driftsfasen fra 2012 og 20–25 år framover.

Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.