Goliat-plattformen er ett år forsinket. Hyundai-verftet i Korea har lite kjennskap til norske regler. (Bilde: NHD)
Goliat FPSOen er basert på designet til Sevan Marine. (Bilde: Eni)

GOLIAT FPSO

Dette har gått galt med Goliat

Les hvorfor prosjektet både blir forsinket og flere milliarder kroner dyrere enn planlagt.

STAVANGER: Utlendinger som ikke forstår regelverket på norsk sokkel er blant årsakene til at Goliat blir ett år forsinket og seks milliarder kroner dyrere enn planlagt.

Allerede i 2010 advarte Petroleumstilsynet om at de utenlandske leverandørene til Goliat-prosjektet ikke hadde god nok kjennskap til regelverket på norsk sokkel. Likevel har innretningen systemer som ikke tilfredsstiller kravene i regelverket.

Nå er prosjektet ett år forsinket, og det må gjennomføres store og dyre modifikasjoner på prosessanlegget og annet utstyr på plattformen.

Les også: Forsinkelse og kostnadssmell på Goliat

Lite erfaring

Goliat-operatøren Eni var klar over at Hyundai Heavy Industries hadde lite kompetanse knyttet til bruk av norsk regelverk og Norsok-standarder.

Men det var forventet at leverandøren av ingeniørtjenester, Chicago Bridge & Iron, ville kunne bidra til forståelse av norske regler med sin tidligere erfaring fra sokkelen.

– Vi har vært klar over den begrensede Norsok-erfaringen og har satt i verk ekstra tiltak med tett oppfølging mot både CB&I og verftet. For tiden har vi et team hos HHI i Korea på over 200 personer som har som hovedoppgave å følge opp nettopp myndighetskrav. Innretningen er designet og blir bygget i henhold til gjeldende regelverk og standarder, sier kommunikasjonsdirektør i Eni, Andreas Wulff til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Goliat-utsettelse kan gi staten milliardtap  

Utenlandske verft trenger norsk kompetanse

Flere årsaker

Goliat-plattformen er basert på det sylindriske designet til Arendal-selskapet Sevan Marine. Eni sier det er flere faktorer som er årsaken til forsinkelsen.

– Begrenset Norsok-erfaring er ikke alene årsaken til utsettelsen. Det ble satt en ambisiøs plan for et prosjekt av dette omfanget. Målet var å bli ferdig med installasjonsarbeidet før vintersesongen setter inn i oktober og hindrer denne typen arbeid i seks måneder.

– Men det har vist seg at vi har hatt behov for lengre tid enn planlagt. I tillegg har det vært utfordringer knyttet til engineeringarbeid som har vist seg å ta lenger tid og bli mer omfattende enn planlagt. Dette har også bidratt til forsinkelsen, sier Wulff.

En annen årsak til forsinkelsen skal etter det Teknisk Ukeblad erfarer være at Hyundai Heavy Industries har påtatt seg en altfor stor oppdragsmengde. Dermed er det ikke kapasitet til å rette feilene på plattformen.

Les også: Skal diskutere Goliat-problemene med verftet

Feil på feil

Det er mye som har gått galt i engineeringsfasen av prosjektet.

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer har problemene oppstått som følge av at Hyundai Heavy Industries og Chicago Bridge & Iron har manglende forståelse for norske sikkerhetsregler.

Blant eksemplene på dette finner man at nødgeneratoren ikke tilfredsstiller regelverkets krav om uavhengighet. Det er utfordringer knyttet til eksplosjonsbeskyttelse av mekanisk utstyr.

Designet av prosessanlegget etterlever heller ikke prosjektets eget, styrende dokument om risikoreduksjon. Og det er valgt en ukonvensjonell løsning for trykksikring av innløpsarrangementet som ikke tilfredsstiller regelverkets krav til uavhengige barrierer.

Goliat-plattformen skal stå i subarktisk klima hvor det er strengere krav til robusthet mot kulde. Derfor er det tatt i bruk nye løsninger. Dette byr på utfordringer.

Eni vil ikke kommentere disse forholdene, ettersom selskapet er i dialog med Ptil om løsningene.

Les også:

Akuttberedskapen ikke med i nordnorsk oljeboom

Oljeutbyggingene voktes av myndighetene

– Norge bør ta ledertrøya i Arktis

90 nye felt og 20 nye plattformer