Stena Line vil i første omgang drive hjelpemotorene på "Stena Scanrail" med metanol. På sikt er planen å drive skipets hovedmotor med dette drivstoffet. (Bilde: Wikimedia Commons)

STENA LINE

Vil kjøre danskebåten på metanol

 

Flere rederier setter sin lit til at LNG er løsningen på strengere utslippskrav.

Men svenske Stena Line ser en annen vei og satser på metanol for å oppfylle utslippskravene som blir gjeldende fra 2015.

– Vi ser på metanol som et mer realistisk alternativ på kort sikt enn LNG. Metanol kan transporteres som vanlig væske og man kan bruke eksisterende infrastruktur, de tanker og tankbåter som allerede finnes, sier Claes Berglund, som er ansvarlig for samfunns- og miljøspørsmål i Stena Line til Nyteknik.

Les også: Her er verdens største batteridrevne ferge

Begynner med hjelpemotorene

Stena Line holder på å utstyre fergen "Stena Scanrail" med hjelpemotorer som skal drives av DME (dimetyleter), som lages av metanol.

Hjelpemotorene driver generatorer for produksjon av elektrisitet ombord. Hovedmotoren skal fortsatt drives av dieselolje, men planen er at også denne i fremtiden kan gå på DME.

– Dette er første forsøket på å bruke metanol som drivstoff i et marint miljø, men etter hvert håper vi å kunne bruke metanol for å drive hovedmotorene, sier Berglund til Nyteknik.

90 prosent lavere utslipp

Forsøket med å bruke metanol som drivstoff skal starte i april. Fergen trafikkerer strekningen Gøteborg Fredrikshavn.

Dersom testen lykkes, er Stena Lines visjon at 25 av rederiets 34 ferger skal konverteres til metanoldrift de nærmeste årene. Først i køen står fergen "Stena Germanica", som rederiet regner med å konvertere til metanoldrift innen 2014.

Rederiet regner med å kutte utslippene av svovel og nitrogenoksider med 95 prosent på hver ferge som konverteres til metanoldrift.

Satser på LNG i Norge

Det norske fergerederiet Fjord Line satser på sin side på LNG som drivstoff for å møte tøffere miljøkrav.

Rederiets to nye skip, MS "Bergensfjord" og MS "Stavangerfjord" skal bruke LNG som drivstoff.

Med LNG-drift, blir utslippene av svovel eliminert, utslipp av nitrogenoksider blir redusert med 92 prosent og partikkelutslippene blir redusert med 92 prosent sammenliknet med skipsmotorer som blir drevet av tungolje.

Virker interessant

De nye utslippsreglene fra 2015 gjelder både nye og gamle fartøy. Områder som Nordsjøbassenget og Skagerak blir definert som lavsvovelområder og rederiene må finne løsninger for å redusere utslippene fra både nye og gamle skip.

Hos Norges Rederiforbund har de ikke hørt om andre enn Stena Line som tester metanol som drivstoff.

– Det er hovedsakelig tre alternative løsninger rederiene satser på, forteller Hanna Lee Behrens som er direktør for sikkerhet, miljø og innovasjon i Norges Rederiforbund.

Den første er marin diesel med svovelinnhold i henhold til kravene, den andre er LNG og det tredje er scrubbere eller annen renseteknologi.

– Stena Line presenterte metanolprosjektet under Green Ship Technology-konferansen nylig og det virket interessant, forteller hun.

Les også:

Ferge på gass, vind og sol

Til kamp mot enorme utslipp på sjøen

Viking Lady blir sjøens Prius