EFFEKTIV: Den nye batterifergen til Fjellstrand skal være i drift i januar 2015. Batteripakken om bord kommer til å veie 10 tonn, og har en oppladningstid på 10 minutter. (Bilde: Fjellstrand)
GOD PLASS: Fergene blir 80 meter lange, 20,8 meter brede og nesten helt stillegående. (Bilde: Fjellstrand)

BATTERIFERGE LAVIK – OPPEDAL

Her er verdens største batteridrevne ferge

Kan frakte 120 biler og 360 personer og lades opp på ti minutter.

Vestlandet er velsignet med dype fjorder og høye fjell. Forbannelsen er at innbyggerne i stor grad må bruke ferger for å komme seg fram, noe som betyr mye forurensing i form av fergetrafikk.

Den tiden kan snart være over.

I dag signerer nemlig fergeselskapet Norled en kontrakt med Statens Vegvesen om drift av en elferge på sambandet Lavik – Oppedal i Sogn og Fjordane fra januar 2015.

Les også: Ferge på gass, vind og sol

Verdens største

Leverandøren av miljøfergen blir etter alle solemerker verftet Fjellstrand i Hardanger.

– Om ikke den blir verdens første, blir dette i alle fall verdens største batteriferge. Det finnes mindre prosjekter i Skottland og en mindre passasjerferge i Frankrike, men de er ikke i denne målestokken, sier prosjektutvikler Edmund Tolo til Teknisk Ukeblad.

Første bilferge på batteri

Hurtiglading

Fergene, som blir 80 meter lange og 20,8 meter brede, er fremdeles under utvikling. Beregninger viser at hver må ha omtrent 10 tonn med litium-ion-batterier om bord.

Dette skal gi nok kraft til å frakte 120 biler og 360 passasjerer i 10 knop på den 20 minutters lange ferden. Batteriene har en levetid på minst 10 år.

Ladetiden på hver fjordkryssing er 10 minutter, men det er fremdeles ikke bestemt hva slags hurtigkobling som skal brukes.

– Vi har startet prototypeutvikling sammen med en underleverandør og Norled vil teste denne på MF Finnøy våren 2013, men vi ser fortsatt etter andre konsepter, sier Tolo.

Startet i 2008

Tolo har vært med på prosjektet siden 2008. Han sier det har vært en krevende, men givende tid.

– Det har vært utfordrende, men det er givende når man kommer fram til løsninger som kan fungere i markedet. Dette er ingen ny idé, man prøvde det allerede for over 100 år siden. Problemet da var at batteriteknologien ikke var tilgjengelig.

– Vegdirektoratet har tidligere utarbeidet rapporter der en i hovedsak utredet blybatterier. Problemet med dem er at de ikke kan lades så ofte, og dermed ble batteripakkene enorme. Batteripakkene vi bruker kan lades opp mye oftere, i tillegg til at de tåler høy ladeeffekt, forklarer han.

Stille

Han sier også at passasjerene kommer til å merke en stor forskjell når fergen kommer i drift.

– De kommer til å bli veldig stillegående. Man vil ikke høre annet enn susing fra propellene og vannet mot skutesiden, siden motorstøyen fra elmotorene er veldig liten. I tillegg er eksosen er helt borte. Vi mener derfor de blir veldig behagelige å reise med, sier han.

Store effekter

Administrerende direktør Ivan Fossan i Norled tror batterifergen kan bety mye for framtidens skipsfart.

– Vi har stor tro på at det kan fungere godt med batteriferger på flere samband. Vi syns det er positivt at Statens vegvesen bruker anbudssystemet til å fremme innovasjon og utvikling på miljøsiden. Denne måten å sette seg i førersetet på gjør at vi kan ta denne teknologien videre i andre segmenter også, sier han.

Les også:

Dette skipet kan forsyne Norge med strøm  

Luftpute sparer 50 prosent energi

Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

Slik produseres renere diesel

Her seiler verdens største vikingskip