Urban Water Shuttle - en atteridrevet passasjerferge, bygget som katamaran i aluminium. Maritime Clean Tech regner på energibalanse, passasjerkapasitet, størrelser og hastighet for å dekke persontransportbehovet mellom Hurum (Buskerud), Nesodden (Akershus) og Oslo sentrum med elektrisk hurtiggående katamaran.
Urban Water Shuttle - en atteridrevet passasjerferge, bygget som katamaran i aluminium. Maritime Clean Tech regner på energibalanse, passasjerkapasitet, størrelser og hastighet for å dekke persontransportbehovet mellom Hurum (Buskerud), Nesodden (Akershus) og Oslo sentrum med elektrisk hurtiggående katamaran. (Bilde: Maritime Clean Tech)

TrAM

EU sponser utvikling av norsk el-hurtigbåt med 110 millioner

Norsk maritim klynge får fire år på seg til å utvikle en elektrisk hurtigbåt.

Hurtigbåten skal demonstreres i Rogaland på strekningen Stavanger-Hommersåk innen 2022.

Det skal være plass til 150 personer og 20 sykler og hastighet oppgitt til 23 knop. Ytterligere detaljer gjenstår.

Parallelt skal det utføres studier og planlegges for nullutslipps hurtigbåter på andre strekninger i europeiske farvann, blant annet nær London og på en kanal i Belgia. 

Raskere produksjon

Hurtigbåten skal utvikles etter et modulprinsipp, slik at det lett kan tilpasses nye strekninger med andre behov. Det skal etter planen innebære innsparing på 70 prosent engineeringtimer. Produksjonskostnadene skal ned med 25 prosent.

Det er Rogaland fylkeskommune som er prosjektleder, med NCE Maritime Clean Tech og en rekke av dets medlemsbedrifter som norske partnere.

Horizon2020

Elektrisk hurtigbåt fra 2022 med 110 millioner kroner fra EU. First we take Stavanger - Hommersvåk. Then we take UK and Belgium. Bilde: NCE MCT

I en pressemelding skriver fylkeskommunen at utviklingen av nullutslippsløsninger med batteri for ferger nå er kjent teknologi.

- I dette prosjektet ønsker prosjektpartnerne å videreføre teknologien inn i hurtigbåtmarkedet.  Innovasjonshøyden i prosjektet er derfor stor, heter det.

Prosjektet er kalt "TrAM" og er tildelt midler  via EUs Horisont2020-program .

NCE Maritime Clean Tech (NCE MCT) tok initiativet til prosjektet. Daglig leder Hege Økland er glad på vegne av prosjektet og de 75 medlemmene i NCE MCT.

Urban Water Shuttle II

 – Dette er en viktig bekreftelse av vår ledende posisjon innen smarte og grønne løsninger til skipsfarten. Prosjektet er revolusjonerende innen både nullutslippsteknologi og produksjonsmetoder, og vil styrke deltakerne sin konkurransedyktighet både nasjonalt og internasjonalt. Det vil også bidra til å gjøre elektriske hurtigbåter konkurransedyktige både i et kostnads- og miljøperspektiv, sier Økland i en pressemelding.

Konseptet bygger på NCE MCTs konsept Urban Water Shuttle, som får støtte via det statlige Pilot E-programmet.

Norske deltakere

  • Rogaland fylkeskommune: Prosjektkoordinator
  • Fjellstrand: Skipsverft, med ansvar for å bygge fartøyet
  • Wärtsilä: Systemintegrator og leverandør av fremdriftsløsninger
  • Servogear: Leverandør av fremdriftssystem
  • Leirvik: Leverandør av komplette boligmoduler for marin industri
  • Hydro Extrusions Norway: Leverandør av modulært produksjonssystem
  • NCE Maritime CleanTech: Ansvar for kommunikasjon og deling av prosjektresultat

Internasjonale partnere

  • HSVA: Forskningsmiljø med kompetanse på uttesting og CFD
  • University of Strathclyde: Forskningsmiljø med kompetanse på maritim sikkerhet og skipsdesign
  • NTUA: Forskningsmiljø med ekspertise på skipsdesign
  • Fraunhofer IEM: Forskningsinstitutt med kunnskap om modulær produksjon og modellering
  • MBNA Thames Clippers: Ferjeoperatør basert i London
  • Waterwegen en Zeekanaal: interesseorganisasjon for innenlands vannveier i Belgia.

Les flere nyheter om skip her.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)