OM FOLLOBANEPROSJEKTET
- Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid
- 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
- Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
- Omfatter totalt 65 km nye jernbanespor
- Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)
- Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
- Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode
- Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning
- Designes for hastighet opptil 250 km/t
- Tilrettelegger for halvert reisetiden Oslo-Ski (fra 22 til 11 min.)
- Gir økt kapasitet til og fra Oslo S
- Forberedende arbeider startet i 2013 og fortsetter i 2014
- Prekvalifisering for prosjektets fire, store totalentrepriser (EPC) startet i 2013
- Kontraktstildeling starter etter planen fra nyttår 2014/1. kvartal 2015
- Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021
- Follobanen skal stå ferdig i 2021
- Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo
Med langt flere interessenter enn de etterspurte kunne Jernbaneverket velge og vrake under prekvalifiseringen til de to siste totalentreprisene på Follobaneutbyggingen.
Selskaper fra hele Europa deltok i prekvalifisering til det som blir Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.
Stor interesse
Det er i alt fire store totalkontrakter i Follobaneprosjektet.
I tillegg til to tunnelkontrakter, omfatter en av kontraktene innføring av den nye banen til Oslo S og en kontrakt gjelder strekningen Langhus-Ski, inkludert bygging av kollektivknutepunktet nye Ski stasjon.
Det er kontraktene til Oslo S og Ski stasjon det nå har vært prekvalifisering til.
– Responsen på kontraktene har vært svært god. Interessentene var mange, og alle tilfredsstilte våre minimumskrav, så vi har vært i en luksussituasjon, sier anskaffelsesleder i Follobaneutbyggingen, Jan Vormeland.
Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter
Erfaring med kvikkleire
Allerede før prekvalifiseringen hadde Jernbaneverket gjort det klart at de ikke ønsket mer enn fem til seks prekvalifiserte til hver kontrakt.
– Interessen for kontrakten på Oslo S var helt klart størst. Da vi valgte ut her tok vi spesielt hensyn til erfaringene selskapene har med å jobbe på vanskelig grunn, sier Vormeland, og viser til dårlige grunnforhold i området rundt Oslo sentralstasjon.
– At selskapene har erfaring med arbeid i kvikkleire er helt klart viktig om de skal få denne kontrakten, sier han.
Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

De prekvalifiserte
Seks parter/selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Oslo S:
- AF Gruppen Norge AS, Norge
- Bilfinger Construction GmbH, Tyskland
- Salini Impregilo, Italia
- Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland
- Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
- Veidekke Entreprenør AS, Norge
Fem selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Ski:
- AF Gruppen Norge AS, Norge
- Obrascón Huarte Lain, Spania
- Skanska Norge AS, Norge
- Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
- Veidekke Entreprenør AS, Norge
Les også:
Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
