Altfor mange busser går gjennom Oslo sentrum, mener den tyske sivilingeniøren Axel Kuehn, som har sammenliknet kollektivtrafikken i Oslo med byer som Gøteborg, Amsterdam og Manchester. (Bilde: NTB scanpix)

OSLO-NAVET

Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt

KVU OSLO-NAVET

  • Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot, og gjennom, Oslo.
  • Et samarbeid mellom Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter.
  • Oppdragsgiverne er Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
  • Norconsult har fått oppdraget om å gjennomføre KVU-en.
  • De er bedt om å se spesielt på behov for ny T-banetunnel og/eller jernbanetunnel under Oslo sentrum.
  • I tillegg til selve KVU-en skal det gjennomføres egne teknisk-økonomiske vurderinger av baneløsninger.

Under verkstedet KVU Oslo-navet onsdag presenterte sivilingeniør Axel Kuehn, som er hentet inn som ekstern ekspert på kollektivtransport i hovedstader, andre lands syn på Oslos kollektivtransportsystem.

– Oslo har for mange parallelle kollektivalternativer i sentrum, startet Kuehn sitt foredrag.

Mye luftkjøring

Kuehn har sammenliknet kollektivtilbudet i Oslo, Gøteborg, Stuttgart, Frankfurt, Leipzig, Zurich, Lyon, Amsterdam og Manchester.

Undersøkelsene til Kuehn viser at Oslo er den byen som kjører flest vognkilometer hvert år. Til tross for at byen har lavere befolkningstall enn de fleste byene den sammenliknes med.

Zurich ligger rett bak Oslo, men har i gjengjeld rundt tre ganger så stor befolkning.

– Det viser at Oslo kjører mye mere luft enn det Zurich gjør. Zurich får dermed mye mer igjen for pengene de investerer, sier prosjektleder for KVU Oslo-Navet, Terje Grytbakk.

Les også: I dag kan fremtidens kollektivsystem i Oslo bli til

Buss i sentrum

En av grunnene til at Oslo kjører mye luft, er ifølge Kuehn manglende prioritering mellom kollektivalternativene.

– I de fleste andre hovedsteder kjører busser hovedsakelig utenfor sentrum. Der brukes bussene for å få folk inn til ytterkanten av sentrum, hvor de skifter over til trikk eller bane. I Oslo fortsetter så godt som alle busser inn i og gjennom sentrum, noe som skaper unødvendig mye kø og gir mye transport av luft da folk kan velge mellom alt for mange parallelle transportformer, sier han.

Og understreker at Oslo er den byens om bruker mest penger per passasjer som transporteres.

– Jeg ble overrasket over den lave effekten på kollektivtransporten her i byen, sier Grytbakk.

Og understreker at funnene ikke kun er negative.

– De viser at vi har et veldig godt kollektivtilbud. Tilbud og penger henger alltid sammen, sier han.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Kan revurdere buss

Det er særlig utenom rushtiden Kuehn mener tilbudet i den norske hovedstaden er for godt.

– Det er ikke behov for parallelle tilbud på de tidene av døgnet der få benytter seg av kollektivt, sier han.

Grytnes sier det er aktuelt å se på dagens kollektivtilbud i Oslo opp mot behovet slik Kuehn har gjort.

– Det er aktuelt å ha færre busser inn i sentrum. Man må kunne bytte transportmiddel uten å dra til sentrum. Det handler om struktur, du må enkelt kunne bytte mellom de ulike alternativene. Når det er komplisert og tar tid gjør ikke folk det, sier han.

Les også:

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo