HODEBRY: Yme har skapt hodebry for både myndigheter og partnere i prosjektet. FOTO: Lars Aabø (Bilde: Lars Aaboe)

YME-SKANDALEN

Dette har gått galt på Yme

Reparasjonsarbeidet på Yme-plattformen i Nordsjøen går i sneglefart. Totalleverandøren hevder det er umulig å si når arbeidet blir fullført.

  • Olje og gass

YME-SKANDALEN

  • Reparasjonsarbeidet på Yme-plattformen i Nordsjøen går dobbelt så sakte som planlagt.
  • Bare 35 prosent av arbeidet er gjennomført på over et år.
  • Ifølge dokumenter fra totalleverandøren SBM er det umulig å si når arbeidet blir fullført.

 

 

I 2010 fikk Yme-prosjektet refs og pålegg fra Petroleumstilsynet etter en inspeksjon på verftet i Abu Dhabi hvor SBM bygde plattformen.

Ptil fant at ventiler, rør, flenser og annet vitalt utstyr hadde allerede synlige korrosjonsangrep og skader. Dessuten var ikke tidligere bemerkninger fra Ptil blitt fulgt opp.

Les også: Yme-reparasjonene kraftig forsinket

3000 timer kranservice

Preservering fortsetter å være et stort problem, og mye utstyr har blitt ødelagt mens plattformen har stått offshore.

Blant annet blir roterende utstyr ødelagt fordi man ikke kan starte dem opp mens alt reparasjonsarbeidet pågår.

Store mengder pakninger er i ferd med å byttes ut. Booster-kompressorer har blitt sendt til UK for full overhaling. Og problemer med begge kranene har krevd 3000 timer service.

I april i fjor ble partnerne i Yme-lisensen informert av opera­tøren Talisman om at det var funnet svakheter ved mange av sveisene på plattformen, og flere tusen sømmer må gjennomgås på nytt.

Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen  

Framdriftsutvikling Yme
STOR FORSKJELL: SBMs ukerapport viser at fremdriften i Yme-prosjektet er langt bak skjema. Den blå linjen viser faktisk utført arbeid, mens den svarte viser forventet fremdrift. KILDE: SBM TU

Kortslutninger og for mykt stål

Det elektriske utstyret fungerer ikke på plattformen. Koblingsbokser har fått godkjentstempel, men ledningene er feilkoblet og det mangler dokumenta­sjon på de ulike inngrepene som er gjort.

Noen av inngrepene er gjort uten tillatelse. Flere kontrollpaneler har kortsluttet. Blant annet må et sterkstrøm-koblingsanlegg skiftes ut.

Fakkelbommen er ikke laget med lavtempe­ratur stål, så det er usikkert om stålet er hardt nok. Og det er store problemer knyttet til materials­porbarhet.

Talisman har satt i gang et arbeid­ for å få oversikt over materialet som er brukt i rørsystemene på plattformen.

Les også: Avdekket materialfeil på Yme-plattformen

Hull i brannvegger

Ventilasjonsanlegget var feildimensjonert, og har derfor blitt byttet ut.

Det er store problemer med såkalt passivt brannvern, blant annet er det brannvegger som er fulle av hull. Kabelstiger er overbelastet på grunn av for mange kabler.

Det er også flere software-problemer, blant annet hindret et kontrollsystem nedstenging av en motor.

Commisioning-databasen som skal holde orden på hvilke systemer som er klare for idriftsettelse er full av mangler. Høyttaleranlegget skal ha vært mangelfullt.

Yme: To operahus ut av vinduet

Kan være ubrukelig

Den mest alvorlige feilen er at plattformen er for tung. Ifølge SBM er det fremdeles er 550 tonn tilgjengelig for variable og fremtidige laster, men det er usikkert fordi flere vektceller ikke fungerer.

Teknisk Ukeblad har tidligere meldt at Talisman frykter at plattformen kan være ubrukelig­ i høye bølger på grunn av såkalte ringingseffekter.

Les også: Yme-plattformen kan være ubrukelig