Yme-plattformen er full av feil, og de involverte selskapene sliter med å fikse dem. (Bilde: Maiken Ree)

YME-SKANDALEN

Yme-reparasjonene kraftig forsinket

Reparasjonsarbeidet tar dobbelt så lang tid som forventet.

Stavanger: Interne dokumenter fra hovedleverandør SMB viser at det gjenstår mye arbeid før plattformen eventuelt kan tas i bruk.

Dokumentene tyder på at det er eksepsjonelt dårlig samhandling mellom operatør Talisman og leverandør SBM.

 

Bare 35 prosent av reparasjonsarbeidet på plattformen er fullført på over ett år.

I henhold til den siste offisielle utsettelsen skal Yme settes i drift i sommer. Men da måtte 70 prosent av arbeidet ha vært fullført allerede.

Konflikt

Dokumentene bærer preg av at partene forbereder seg på massive rettsaker i tiden som kommer. Leverandøren mener kommunikasjonsproblemene er en av hovedårsakene til at prosjektet går så sakte fremover. SBM kritiserer blant annet Talisman for ikke å informere om viktige operasjoner og hendelser.

– SBM ble aldri informert om en hendelse hvor en kranoperatør brøt en barriere 6. mars. Og Talisman drev tydeligvis med massiv boring i en brannvegg til uten å informere SBM. Hva er det ellers som foregår uten at SBM kjenner til det? skriver leverandøren.

SBM kritiserer også Talisman for å bruke for lang tid til å bekrefte at lukkingen av såkalte EQs (teknisk spørsmål som står åpent til det blir besvart, red. anm.).

Vektcellene virker ikke

Det er også full forvirring knyttet til kalibrering av vektcellene på Yme-plattformen. SBM skriver 20. mars at de nylig har mottatt et brev fra Talisman som uttrykker bekymring for at en måling viser at vekten er for høy. SBM mener at målingen er feil fordi de hadde aktivert en defekt vektcelle.

– Maksimalvekten («Not to exeed-weight») på plattformen under operasjon er 14 7000  tonn under drift, og vi kan konkludere med at det fremdeles er 550 tonn tilgjengelig for variable og fremtidige laster, konkluderer SBM etter å ha aktivert den korrekte vektcellen.

Det er 36 vektceller på plattformen, og minst tre, kanskje fire, er feil kalibrert og vil ikke lenger bli brukt.

– Nå er måleforskjellene veldig små, og vi kan konkludere med at det nåværende estimatet er presist, skriver SBM.

– Årsaken til de siste variasjonene i vektmålingene skyldes at innstillingene for av- og på-last hadde blitt endret fra gang til gang, og noen ganger ble feilkalibrerte vektceller brukt, skriver SBM.

Mye gjenstår

Dokumentene Teknisk Ukeblad har fått tilgang til, viser at det er mye gjenstående arbeid på plattformen, og store deler av reparasjonene på det elektriske systemet må antageligvis gjøres på nytt.

I en uavhengig prosjektanalyse for SBM står det at arbeidet som ble gjort i 2010 med å fikse de elektriske anlegget har ført prosjektet bakover.

– Det er stor sannsynlighet for at alle koblingene må gjennomgås på nytt, står det i rapporten fra desember 2011.

Teknisk Ukeblad kommer med mer informasjon om Yme-prosjektet i tiden fremover.

Les også:

Yme-prosjektet skal granskes

Avdekket materialfeil på Yme-plattformen

Yme-skandalen: <br></br> Ansatte og myndigheter refser sikkerhetsnivået

Yme-plattformen kan være ubrukelig

Operatøren: – Plattformen tilfredsstiller ikke norsk regelverk