En varsler vil hugge opp hele Yme-plattformen. Han mener installasjonen er livsfarlig. (Bilde: Maiken Ree)
En varsler med tilsynelatende nær kjennskap til Yme-prosjektet foreslår overfor OD at plattformen hugges opp. (Bilde: Faksimile)

Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen

En varsler med tilsynelatende svært god kjennskap til Yme-prosjektet foreslår i et brev til OD at Yme-plattformen blir sendt til Vats for opphugging.

  • Olje og gass

Teknisk Ukeblad har i flere saker beskrevet de stadig økende problemene med Yme-plattformen i Nordsjøen. Ingen vet når de 400 arbeiderne ute på plattformen blir ferdige de mange reparasjonene.

Situasjonen virker å være vesentlig verre enn myndighetene har vært klar over.

I et anonymt brev sendt 7. januar blir Oljedirektoratet varslet om svært kritikkverdige forhold ved prosjektet.

Farlig plattform

Varsleren, som virker å ha inngående kjennskap til prosjektet, mener plattformen er farlig.

– Som fagarbeider mener jeg mye av installasjonen er livsfarlig og en direkte trussel mot sikkerheten. Du kan jo selv gå opp på helikopterdekket og lene deg utover om du tør. Rekkverket er av plast og ser ut som å knekke når som helst. Og det er festet med en enslig popnagle igjennom plasten. Dette hadde ikke engang blitt godkjent på en norsk lekeplass. Det er også blitt brukt dørk av glassfiber plast, men dette vil jo smelte eller brekke om det blir brann, skriver varsleren.

Les også: Yme-skandalen: Petroleumstilsynet kan gripe inn





Vektgrense

Vedkommende hevder dette ble gjort for å spare vekt på plattformen.

– Så det tyder jo på at vektgrensen er farlig nær det strukturen kan tåle. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å være fast mannskap på den plattformen. Listen på feil og mangler er enorm, og det jobbes i alle retninger uten struktur.

– Eksisterende installasjon har nå stått i flere år og rustet uten å bli brukt, så her dukker nok den ene etter den andre overraskelsen opp ved en eventuell oppstart. Det virker også som om det er store hull i dokumentasjonen, det virker rett og slett som om mange av tegningene er rotet bort fra verftet i Abu Dhabi etter krangel om sluttoppgjør.

– Burde ikke vært tauet ut

Varsleren mener operatøren har satt sikkerheten til arbeiderne ved plattformen i fare ved å plassere plattformen i Nordsjøen uten at oppdagede feil var rettet i forkant.

– Yme skulle aldri ha vært tauet ut på feltet før det meste var reparert. Å huse 400 mann ute i vinterstormene er galskap og et brudd mot sikkerheten til oljearbeiderne. Det blir enorme kostnader med logistikk, overnatting og helikoptertransport ut til feltet. I Stavanger hadde en ekspertise og leverandører i umiddelbar nærhet, men dette var tydeligvis ikke interessant.

Hugges

Ventilasjonsanlegget i boligmodulen ble som alt annet påstått å være ferdig, men med oppstart lakk dette som en sil og var ikke mulig å reparere.

All himling i boligdelen er nå revet ned og nytt anlegg er forventet å ta minst 6 måneder, ifølge norsk installasjonsleder.

Yme er en plattform med lav bemanning som skal styres fra land. Da er det mye som skal klaffe, står det i brevet.

Det foreslås også overfor OD at plattformen burde hugges opp ved AF Decoms anlegg i Vats.

Oljedirektoratet: – Yme er operatørens ansvar

Jobber lite

Når riggen ankom Stavanger i 2011 mente SBM som var hovedleverandør at plattformen var ferdig

– Det stemte overhodet ikke. Mange som jobber for SBM hadde imidlertid ingen interesse av å bli ferdig, da de er selvstendige konsulenter som går på skyhøy dagrate. Med finanskrisen i Europa er det usikkert om en har jobb etterpå, så da gjelder det å hale ut prosjektet slik at en kan sikre seg. Når en skal begynne å produsere kan en trekke fra nesten 80 prosent av utviklingskostnadene fra produksjonen. Så om det blir dyrere er det ikke så farlig. Men jeg skjønner ikke hvorfor Norge skal fungere som NAV for britiske oljearbeidere, skriver varsleren.

Vedkommende hevder det har vært flere hundre mennesker på site i Stavanger, men at de har som regel sittet stille og fått beskjed om å gjemme seg bort eller ikke vise åpenlyst at de ikke jobber.

– Holder tett

– SBM har selv holdt orden på tegninger. Og har i mange tilfeller nektet å gi sine notater videre til dokumentkontrollen og de norske arbeiderene. På denne måten er de sikret å få fortsette i prosjektet. Den engelske lederkulturen er bygd opp på store forskjeller i autoritet og lønninger, og det er fort gjort å få sparken dersom en lager problemer. De har ikke det samme oppsigelsesvernet som i Norge, derfor er det ikke så mange som stiller spørsmålstegn.

Stemningen i prosjektet skal være veldig dårlig.

– Personer som motsetter seg instrukser eller motsier ledere kan risikere å bli sendt hjem, det har det vært flere eksempler på allerede. Spørsmålet nå er hvor lenge arbeidere holder ut på dette prosjektet til fordel for andre meningsfylte prosjekter på Norsk sokkel som det er et godt marked for.

Mer trøbbel for Yme

100 milliarder i kostnadssprekker