PODKAST: Elbilvalget

Det har aldri vært flere elektriske familiebiler på markedet. Hvilken skal du velge?

Vi snakker om vårt elbilvalg i denne ukens podkast.

Det finnes nå svært mange familievennlige elbiler på markedet, blant annet Hyundai Ioniq 5. I denne ukens podkast snakker vi om hvilken elbil Mathias valgte da han gikk over fra dieselbil til helelektrisk, og hvorfor.

Vi snakker om vårt elbilvalg i denne ukens podkast.

Allerede i januar kåret vi 2021 til tidenes elbilår. Og det er spesielt én kategori som har blitt stor den siste tiden, både i utvalg og salgsvolum: De elektriske SUV-ene, eller crossover-modellene, om du vil (se en del av utvalget i faktaboksen): Biler med familietekke, lang nok rekkevidde og rask nok hurtiglading til å fungere både i dagliglivet og på langtur. 

Her er noen av de elektriske konkurrentene 

  • ID.4 med bakhjulstrekk og inntil 517 kilometers WLTP-rekkevidde starter på 417.000 kroner. GTX-utgaven (med firehjulstrekk) koster fra 456.000 kroner. Her er lista over mulige tilvalg nokså lang. 
  • Ford Mustang Mach-e med bakhjulstrekk og 440 kilometers rekkevidde koster fra 422.000 kroner. Den fås også med firehjulstrekk og større batteri, da med en startpris på 492.000 kroner.
  • Hyundai Ioniq 5 starter på 474.900 kroner med bakhjulstrekk og 504.900 kroner med firehjulstrekk. Den kommer da nokså godt utstyrt.
  • Audi Q4 e-tron 35 med bakhjulstrekk koster fra 399.900 kroner. Firehjulstrekkvarianten (e-tron 45) koster fra 462.200 kroner. Her kan man legge på mye tilleggsutstyr. 
  • Firehjulsdrevne Kia EV6 med 510 kilometers rekkevidde leveres til høsten og har en startpris på 469.900 kroner for en godt utstyrt utgave.
  • Tesla Model Y med firehjulsdrift og 507 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 549.142 kroner. Bilen kommer godt utstyrt, med få muligheter for tilvalg.
  • Helelektriske Volvo XC40 med forhjulstrekk starter på 439.900 kroner. 
  • BMW IX3 har bakhjulstrekk, 459 km WLTP-rekkevidde og koster fra 571.720 kroner

Men hvilken skal man kjøpe? Svaret er naturligvis svært individuelt, det kommer an på den enkeltes behov. 

I denne ukens podkast snakker vi om det bugnende utvalget og hva Mathias la vekt på han vi gikk fra dieselbil til helelektrisk. Vi trekker fram våre favoritter og spesielle egenskaper ved disse. 

For det var ikke én opplagt kandidat, men flere gode alternativer. Tiden vil vise om vi valgte rett. 

Elbil – Teknisk sett

I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.

Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.

Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.

Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:

Kommentarer (25)

Kommentarer (25)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå