ELBIL

BMW tror på vesentlig forbedret batteri innen fem år

Inngår samarbeid om silisiumanoder i elbilbatterier.

BMWs neste i-modell skal hete i4.
BMWs neste i-modell skal hete i4. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
21. mars 2018 - 12:09

BMW inngår et partnerskap med batteriteknologiselskapet Sila Nanotechnologies. De skal sammen utvikle og produsere materialer som «skal sette en ny standard for batterier», skriver selskapene i en pressemelding.

BMW hevder at dette er en måte å dekke fremtidens behov for større rekkevidde i elbiler. 

Sila utvikler anoder til litiumionceller, hvor de bytter ut en del av grafitten som brukes med silisium. Anodematerialet består ikke utlukkende av silisium, men det skal være en stor del av grunnstoffet.

Mer kapasitet

Fordelen med silisiumanode er at de holder på en større mengde litiumioner, og da enkelt sagt kan holde på mer energi. Du kan da konstruere batterier med større kapasitet.

Utfordringen med silisium er at materialet sveller opp når det mettes med litiumioner under opplading. Det er et problem mange jobber med å finne en løsning på, og Sila er i så måte ikke unike.

BMW produserer i dag elbilen i3. <i>Bilde:  BMW</i>
BMW produserer i dag elbilen i3. Bilde:  BMW

Det finnes blant annet et norsk selskap, Cenate, som springer ut av IFE-miljøet som jobber med løsninger for dette. Håpet er å finne en metode som sikrer at anoden kan ekspandere, og samtidig sikre at det ikke oppstår skader i cellene.

Sila hevder å ha funnet en løsning som fungerer nå, og som gjør det mulig å produsere celler som tåler mange ladesykluser, høy energitetthet, og liten grad av ekspansjon i anodematerialet. Dette fordi materialet er en porøs nanokompositt, og dermed har mye tomrom.

Bedre batteri innen fem år

Sammen med BMW er målet å innen fem år komme med elbiler som har vesentlig forbedret batterikapasitet, skriver Mashable.

Ifølge Silas administrerende direktør Gene Berdichevsky er teknologien deres svært skalerbar, og den kan enkelt implementeres i eksisterende batteriproduksjonslinjer. 

Berdichevsky sier til Mashable at teknologien deres ikke er noe som bare kan lages i et laboratorium og som aldri kan skaleres opp.

Målet er å først øke kapasiteten med 20 prosent sammenlignet med dagens teknologi, for senere å øke til 40 prosent. 

BMW har foreløpig ikke annonsert noen plan om å produsere batterier selv, men de har etablert et forsknings- og utviklingssenter for batteriteknologi.

Her er planen å utvikle og teste batteriteknologi, og målet er å få satt det i produksjon. Det er ikke noen forutsetning for BMW at de må lage batteriene selv, forklarte BMW-styremedlem Oliver Zipse i forbindelse med åpningen av senteret i november. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

BMW jobber med flere

BMW-sjef Harald Krüger under lanseringen av konseptbilen BMW M8 Gran Coupé under bilmessen i Genève. <i>Foto:  Marius Valle</i>
BMW-sjef Harald Krüger under lanseringen av konseptbilen BMW M8 Gran Coupé under bilmessen i Genève. Foto:  Marius Valle

Sila Nanotechnologies er heller ikke den eneste teknologibedriften BMW har inngått samarbeid med. I desember ble det kjent at de har inngått et lignende partnerskap med Solid Power, som utvikler teknologi for faststoffbatterier.

BMW produserer i dag bare én ren elbil, BMW i3. Neste bil ut fra konsernet blir en elektrisk Mini. Under bilmessen i Genève gjorde BMW-direktør Harald Krüger det klart at den neste helelektriske modellen i i-serien skal hete BMW i4.

Det er en bil som tidligere er vist fram under navnet Vision Dynamics, og er en såkalt «gran coupé». Når den skal i produksjon vites foreløpig ikke.

En elektrisk versjon av SUV-en X3 er også på vei.

  • Les flere saker om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.