MS Oslofjord er koblet på landstrøm i Sandefjord. Enova sørger for at flere havner kan legge til rette for landstrøm slik at skipene kan koble ut generatorene ved kai.
MS Oslofjord er koblet på landstrøm i Sandefjord. Enova sørger for at flere havner kan legge til rette for landstrøm slik at skipene kan koble ut generatorene ved kai. (Bilde: Cavotec)

Enova-tildeling

Batteriferger på Sunnmøre må lade på tre-fire minutter. Nå får de støtte til å bygge ladeinfrastruktur

I tillegg åpner Enova pengesekken for en rekke landstrømprosjekter. Se hele listen.

Enova bevilger rundt 80 millioner kroner på tampen av året til nye prosjekter som skal få ned utslipp fra innenriks skipsfart.

Ni havner får støtte til landstrøm (fullstendig liste finner du lenger nede i artikkelen). 

På Sunnmøre skal to fergestrekninger over på batteridrift. Derfor får Møre og Romsdal innvilget inntil 30 millioner kroner for å bygge ut infrastruktur til blant annet ferjesambanda Stranda–Liabygda og Eidsdal–Linge.

Teknologiutfordring

Ladingen av fergene er utfordrende ettersom liggetiden er svært kort, helt nede i tre-fire minutter.

Markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova har tro på at den norske maritime klyngen klarer å løse utfordringen.

– Teknologien har allerede utviklet seg betydelig gjennom de tidligere fergeanbudene. Enova mener at Norges verdensledende maritime næring har forutsetninger til å drive teknologiutviklinga framover. Prosjekter som disse på Sunnmøre spiller en viktig rolle, sier Leistad i Enova i en pressemelding.

 Enova støtter  infrastrukturutbygging i Møre og Romsdal. Bildet viser nedgraving av høyspentkabler på kaia i Oslo. 
 Enova støtter  infrastrukturutbygging i Møre og Romsdal. Bildet viser nedgraving av høyspentkabler på kaia i Oslo.  Bilde: Tore Stensvold

I tillegg til støtten til ladeinfrastruktur på Sunnmøre, går nær 50 millioner kroner til landstrømanlegg fordelt på ni havner fra Egersund i sør til Hammerfest i nord.

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm en viktig del av denne omstillingen. Hele sju prosent av klimagassutslippene fra sjøfarten skjer mens skipene ligger helt i ro ved kai, så strøm fra land kutter store utslipp, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Fiskefartøy og forsyningsskip

Hammerfest får bevilget mest. Der er planen å bygge ut til tilkoblingspunkter, men i ulike størrelser. De skal betjene både fiskefartøy og offshoreflåten.

Enova skriver i en pressemelding at tildelingen nå i desember er den fjerde til landstrøm.

Samlet er støtten på 350 millioner kroner som er gått til å realisere 60 prosjekter langs kysten.

Bergen har tatt i bruk landstrømanlegget på Skoltekaien. Et lavspent koblingspunkt med 30 meter kabel sørger for at offshoreskip som er klargjort for kobling, kan skru av hjelpemotoren. Utstyret er levert av Schneider Electric og Cavotec.
Bergen har tatt i bruk landstrømanlegget på Skoltekaien. Et lavspent koblingspunkt med 30 meter kabel sørger for at offshoreskip som er klargjort for kobling, kan skru av hjelpemotoren. Utstyret er levert av Schneider Electric og Cavotec. Bilde: Robin Strand/Cavotec

– Vi ønsker å utvikle dette markedet slik at stadig flere fartøy bygges med mulighet til å ta imot strøm fra land. Denne gangen mottok vi 14 søknader, under halvparten så mange som i forrige runde, noe som kan tyde på at de mest gryteklare prosjektene nå har fått støtte. Vi er imidlertid fortsatt et godt stykke unna at utviklingen går av seg selv, sier Nakstad i pressemeldingen.

Enova vil ha to nye runder med tildelinger også i 2018. Første utlysning bli i januar med tildeling i mars.

Støtten til landstrømanlegg organiseres som konkurranser. Søkere med størst potensial til utslippskutt får støtte.

Her de prosjektene som fikk støtte denne runden:

Støttemottaker

Sted

Støtte fra Enova

Hammerfest Havn KF

Hammerfest

13 020 000 kr

Omya Hustadmarmor AS

Elnesvågen, Fræna

10 500 000 kr

Eigersund Næring og Havn

Kaupanes, Egersund

9 000 000 kr

KS Coast Center Base

Coast Center Base, Ågotnes

3 723 750 kr

Stord Hamn

Eldøyane, Stord

3 263 000 kr

North Agency AS

Lanes terminal, Tromsø

2 455 000 kr

Mosjøen Havn KF

Mosjøen

2 275 000 kr

Vedø Eiendom AS

Husøy, Karmøy

1 575 000 kr

Grenland Havn IKS

Tangenkaia, Porsgrunn

1 235 550 kr

Sum

 

47 047 300 kr

Kommentarer (21)

Kommentarer (21)