B-1B LANCER

B-1B Lancer: Amerikanske bombefly på nytt norgesbesøk

Trente med norske styrker i lufta og på bakken.

Et av de to B-1B Lancer-flyene etterfyller drivstoff fra et KC-135 Stratotanker på vei tilbake til England etter trening i Norge mandag 1. november.
Et av de to B-1B Lancer-flyene etterfyller drivstoff fra et KC-135 Stratotanker på vei tilbake til England etter trening i Norge mandag 1. november.

Trente med norske styrker i lufta og på bakken.

Det har gått ni måneder siden amerikanske bombefly deployerte til Norge for første gang.

Nå har tilsvarende B-1B Lancer-fly vært på en ny norgesvisitt.

To av de fire strategiske bombeflyene, som for tida er stasjonert på RAF Fairford i England, gjennomførte mandag 1. november samtrening med det norske forsvaret.

Må øve jevnlig på samvirke

I ei melding fra Nato kommer det fram at flyene møtte to norske F-35A i arktisk luftrom og blant annet gjennomførte felles øving på å angripe bakkemål der det var norske såkalte «Joint Terminal Attack Controller» (JTAC) som besørget måldata for flyene.

Nato påpeker at slike samvirkeoperasjoner mellom land- og luftstyrker er en sentral evne for de allierte og at det er nødvendig med jevnlig trening for å å opprettholde evnen til å samarbeide effektivt og utvikle prosedyrer.

B-1B Lancer-flyene på RAF Fairford etter øvelsen i Norge. Foto: Senior Airman Colin Hollowell

– Øvinga fokuserte på integrasjon mellom F-35, som er det mest avanserte kampflyet flere Nato-nasjoner nå har tatt i bruk, og den supersoniske B-1B, skriver Nato.

I den samme meldinga, som også er publisert av US Air Force, uttaler general Jeffrey L. Harrigian, øverste sjef for de amerikanske flystyrkene i Europa og Afrika, at slike øvelser bidrar til å styrke deres evne til å reagere effektivt mot trusler i Arktis.

Å kombinere femtegenerasjons-kampfly med langtrekkende bombefly med et stort våpenarsenal er en viktig avskrekkende faktor, mener han.

Forbereder Nato-beredskap

Luftforsvaret opplyser til Teknisk Ukeblad at det denne gang var F-35A fra Ørland som deltok i øvelsen.

I september var det F-35A fra Evenes som trente sammen med B-2 Spirit-bombefly som på den tida var stasjonert på Keflavik på Island.

332 skvadron er for tida tilbake på Evenes flystasjon for tredje gang. Nå med to F-35A for å trene på døgnkontinuerlig beredskap som ledd i forberedelsene til å overta Nato-beredskapen om to måneder.

I forrige uke fikk de uventet støtte til QRA-treninga ved at Russland sendte ei flygruppe bestående av to Tu-160 Blackjack strategiske bombefly eskortert av to MiG-31 Foxhound jagerfly, et Su-24 Fencer rekognoseringsfly og et A-50 Mainstay kommando- og kontrollfly til norskekysten.

To B-1B Lancer og et polsk F-16 i forrige uke. Foto: USAF

F-35-flyene og F-16 fra Bodø var oppe og identifiserte dem. Ifølge Forsvarets tall har det vært mindre russisk flyaktivitet så langt i år enn det har vært de siste årene.

Dette var første gang siden i sommer at beredskapsflyene ble «scramblet», og det er identifisert totalt 48 russiske fly hittil i 2021.

Les også

Planlagt trening

Mandagens samtrening med B-1B, også kalt «The Bone», var for øvrig varslet på forhånd.

I starten av oktober, da 9th Expeditionary Bomb Squadron fra flystasjonen Dyess i Texas deployerte til RAF Fairford, USAFs framskutte bombeflybase i Europa, opplyste amerikanerne at de blant annet hadde planlagt øvingsaktivitet i arktiske strøk.

For ei uke siden trente bombeflyene med polske F-16, svenske Jas-39 Gripen og JTACs fra Estland. Uka før var det samtrening med jagerfly fra Canada, Polen og Romania, med støtte fra tyrkiske KC-135-tankfly.

En tilsvarende såkalt Bomber Task Force (BTF) deployerte til Ørland for første gang i februar og mars i år. USAs B-1-flåte består nå av 45 fly etter at de 17 mest brukte og vedlikeholdskrevende flyene nylig er blitt faset ut.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå