Slank: 2014-modellen av Range Rover Sport er 900 kilo lettere enn 2010-modellen. (Bilde: Range Rover)

HYDRO

Aluminium reduserte vekten på Range Rover Sport med 500 kilo

Nå investerer Hydro tungt i ny støpeteknologi.

I Norge skal Hydro investere 85 millioner kroner på ny støpeteknologi, mens det er snakk om en miliard i Tyskland.

Tidligere i år besluttet Hydro å bruke 130 millioner euro (ca. 1 milliard kroner) på å øke produksjonskapasiteten for aluminium til bilindustrien i Tyskland.

Nytt valseverk

Milliardinvesteringer går til et tredje valseverk ved Grevenbroich-anlegget i Tyskland og skal stå klart i 2016.

Dermed økes kapasiteten med 200.000 tonn.

– Dette er et strategisk viktig skritt for oss i en tid der bilindustrien vil lage lettere biler for å redusere CO2-fotavtrykket, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg, som er til stede på en aluminiumsmesse i Düsseldorf i Tysland.

Slanket med 900 kilo

Bilindustrien jakter på nye steder den kan kutte vekten på biler for å få ned drivstoffbruk og dermed utslipp.

Økt bruk av aluminium er ett av virkemidlene, som blant andre Ford demonstrerer i sin F 150-modell.

Aluminium til erstatning for stål har bidratt til at den nye Range Rover Sport er ca. 500 kilo lettere enn samme modell i 2010, ifølge Hydro. Fra 2013 til 2014 er utgaven med TDV6-motoren slanket med 800 pund (360 kilo).

Les også: Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område

Strategisk: Svein Richard Brandtzæg og Hydro investerer mer mot aluminium for bilindustrien. Peder Qvale

Nye legeriger

Hydro har nettopp utviklet ny støpeteknologi for valseblokk. Konsernet har nå vedtatt å implementere teknologien ved støperiene Høyanger og Årdal

Teknologien, som kalles AFM – Adjustable Flexible Moulds, er utviklet internt i Hydro av støperiteknologileverandøren Hycast på Sunndalsøra.

Med investeringen på ca. 85 millioner kroner i justerbare og fleksible støpeformer, blir verkene i Høyanger og Årdal i stand til å støpe mer avanserte legeringer, samtidig som sikkerheten til operatørene blir forbedret.

Blant bruksområdene for nye aluminiumskvaliteter er bilpanser, dører, sidepaneler og bakluker.

Les også: Dette skrapet er gull verdt for industrien

Alle gode ting: I 2016 skal Hydro ta i bruk et nyt valseverk ved Grevenbroich-anlegget i Tyskland. Det blir det tredje og øker kapasiteten med 200.000 tonn.
BoksereturAlle gode ting: I 2016 skal Hydro ta i bruk et nyt valseverk ved Grevenbroich-anlegget i Tyskland. Det blir det tredje og øker kapasiteten med 200.000 tonn. Hydro

Bokseretur

Konsernsjefen sier at Hydro bidrar på miljøsiden ved å investere 45 millioner euro (ca. ca. 360 millioner kroner) i resirkuleringsanlegget Rheinwerk i Neuss.

Anlegget får økt kapasiteten til 100.000 tonn i året.

Les også:

Prøver å forstå styrken til aluminium

Hydro vil deponere 350.000 tonn avfall i jorden ved nedlagt aluminiumsverk

Forbereder lanseringer med ny produktsjef