MARITIM

150 ansatte har jobbet med utskiftningen: Nå går Nesodden-fergen på strøm

2.000 tonn CO2 spares når to gassmotorer er erstattet med 26 tonn batterier på «Kongen». Nå står «Dronningen» og «Prinsen» for tur.

MS Kongen - som het Tidekongen da den kom til Oslo i 2009, er nå bygget om til batteridrift.
MS Kongen - som het Tidekongen da den kom til Oslo i 2009, er nå bygget om til batteridrift. Bilde: Norled
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
2. sep. 2019 - 16:26

Det er 10 år siden de tre passasjerfergene ble levert fra det franske verftet Chantiers de l’Atlantique.

Da vakte de oppsikt fordi de hadde miljøvennlige LNG-motorer. Norled slet imidlertid med å få de japanske Mitsubishi-motorene til å gå klokkerent på gass og måtte bruke diesel i lengre periode.

Miljøhovedstad

Det er ikke lenger et problem. Onsdag 4. september markerer Oslo kommune og Norled at Miljøhovedstaden nærmer seg nullutslipp fra fergetransport.

De to gassmotorene og annet drivstoffrelatert utstyr med totalvekt 36 tonn er tatt ut av Kongen og erstattet med batterier og elektro- og automasjonsutstyr som sikrer nullutslippsframdrift. To mindre dieseldrevne generatorer beholdes som back-up.

MS Prinsen til kai i Oslo. Den skal sammen med søsterfergen Dronningen til Horten og gå gjennom samme operasjon som MS Kongen. 36 tonn gassmotorer og tilhørende utstyr skal ut til fordel for 26 tonn batterier. bygges om til elektrisk drift i løpet av høsten 2019. Hver av Norled-fergene har to gassmotorer, LNG-tanker og annet gassrelatert utstyr som skal fjernes for å gi plass til batterier og elektrisk utstyr. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
MS Prinsen til kai i Oslo. Den skal sammen med søsterfergen Dronningen til Horten og gå gjennom samme operasjon som MS Kongen. 36 tonn gassmotorer og tilhørende utstyr skal ut til fordel for 26 tonn batterier. bygges om til elektrisk drift i løpet av høsten 2019. Hver av Norled-fergene har to gassmotorer, LNG-tanker og annet gassrelatert utstyr som skal fjernes for å gi plass til batterier og elektrisk utstyr. Foto:  Tore Stensvold

Hull i skroget

Westcon Power & Automation fikk kontrakt på prosjektering og ombyggingen til elektrisk framdrift. Selve ombyggingen, inkludert å skjære hull i skroget og fjerne motorene, har foregått ved Horten skipsreparasjoner.

I løpet av tre måneder har 150 mennesker jobbet med elektrifiseringen av «Kongen». Det er lagt ned totalt over 25.000 arbeidstimer på å bytte ut det tidligere LNG-utstyret med batteripakker.

Denne uka er Kongen ferdig ombygget og klar til drift, mens Dronningen og Prinsen kommer suksessivt ut over høsten. 

Morten Sundt er leder for maritime operasjoner i Equinor. Selskapet er først ute med å be om ammoniakkdrevne offshorefartøy.
Les også

Equinor vil ha forsyningsskip med ammoniakk som drivstoff: – Interessen er stor

Nok strøm

Før nyttår er alle tre over på strøm, med hurtiglading ved kai i Oslo. Ladesystemet er spesifisert til inntil 3 MW effekt og opp til 1 kV spenning.

Trafostasjonen til landstrømanlegget er plassert inne i det historiske bygget på Rådhusbrygge 4. Landstrømanlegg vil ha nok kapasitet til at all Ruters båttransport kan elektrifiseres og lades ved kai.

Ifølge Ruter vil ombyggingen reduserer redusere CO2-utslippene med 6.000 tonn årlig, eller tilsvarende 65 prosent av utslippene fra Ruters båttrafikk.  

Nesoddbåtene er Norges største bilfrie båtsamband. Hver ferge har plass til 560 personer. De frakter årlig nær 2,7 millioner mennesker mellom Aker Brygge i Oslo sentrum og Nesodden.

– Nå må regjeringen vise at de er en regjering også for Vestlandet, sier Liv Kari Eskeland.
Les også

BT: Hordfast utsettes: – En katastrofe

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.