Konsernsjef Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive presenterte i dag det nye industrisamarbeidet Electric Mobility Norway (arkivfoto). (Bilde: Camilla Aadland)

Danner norsk elbilklynge

KONGSBERG: Den industrielle kompetansen i Kongsberg skal brukes til å ta fram bedre elbilteknologi.

Det er essensen i prosjektet Electric Mobility Norway som ble lansert på Teknologidagene på Kongsberg i dag.

Les også: Vil gjøre det lett å ta betalt for elbil-lading

Eltek:

Testarena

– Dette skal bli en testarena for elektrisk mobilitet. Det er en mengde større og mindre problemer som må løses, sa administrerende direktør Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive (KA) under presentasjonen.

KA har sammen med Kongsberg Innovasjon tatt initiativ til prosjektet. Sistnevnte er prosjekteieren.

Prosjektet tar utgangspunkt i konkrete transportbehov langs aksen Kongsberg-Drammen-Oslo – et område som har 1,4 millioner innbyggere, 750 000 biler og en stor andel pendlere. Av disse bruker 68 prosent bil og kun 8 prosent offentlig transport, ifølge KAs tall.

Det finnes allerede elbilutvikling i Norge. For eksempel hos Think og Pure Mobility (Buddy) og underleverandørene Miljøbil Grenland (litiumionebatteripakker), Eltek Valere (ladere) og ikke minst Devotek på Kongsberg.

Dessuten finnes det allerede 3 000 elbiler som ruller på norske veier i dag.

TU TESTER ELBILER:

TEST: Elektrisk italiener

TEST: Kortvokst kamerat

Klynge

– Men disse elbilene er ikke en del av en systematisk test, påpeker Havdal.

Han sier at ideen nå er å opprette et nettverk med industriaktører som ut fra den nyvunnede testerfaringen kan blinke ut områder hvor de kan samarbeide om å utvikle nye produkter og systemer.

– Dessuten er elbilmarkedet i sterk vekst. Med andre ord kan utvikling av være en god businesscase. Målet er å etablere et elbilcluster med potensial for tusenvis av nye jobber, sa Havdal.

Første fase i Electric Mobility Norway er å gå ut med en invitasjon til industrien og ikke minst sikre nok offentlig og privat kapital til at prosjektet kan pågå i minimum fem år.

Think: Går sammen med fly- og elbilpionerer

Les også: Her er bussen som går på strøm

Omstilling

Havdal er sjef for en industrigigant med 10 000 ansatte i 20 land som omsatte for fem milliarder kroner i fjor. Men så å si alt av disse henter konsernet fra komponenter og systemer levert til biler og nyttekjøretøy med forbrenningsmotorer.

Men de mange driverne for at veitransporten kommer til å bli mer og mer elektrifisert de kommende årene, gjør at KA er i ferd med å omstille seg.

– Vi har ingen kontrakter på konkrete elbiler per i dag, men vi har et eget dedikert team som jobber med dette, forteller Havdal til Teknisk Ukeblad.

Think og IFE: Forutser levetiden på elbilbatterier

Kraftelektronikk fra KA

Det har KA hatt et par år, og selskapet konsentrerer seg mest om kraftelektronikkomponenter. Blant annet har de tatt fram en prototyp på en kombinert lader og DC/DC-converter og et shift-by-wire-system for elbiler.

Han påpeker at lovgivning kanskje er den mest betydningsfulle faktoren for at global bilindustri om få år nødvendigvis MÅ ha elektriske/hybride drivlinjer i porteføljen sin:

– Se på EU-kravene om gjennomsnittlig utslipp på 95 gram CO2 per kilometer for hele flåten i 2020. En stor aktør som produserer 1,5 millioner biler, men bommer med bare 15 gram, straffes med å måtte betale 2,1 milliarder euro til EU. Med andre ord er det ingen som har noe valg, påpeker Havdal.

Les mer om elbiler:

BMWs superhybrid skal i serieproduksjon

Volvo C30 med brenselceller

600 kilometer på en lading

Så langt holder Nissans elbil

A1 e-tron skal på veien

Et lydløst grønt lyn

Elektrisk A-klasse med Tesla-drivlinje