TEST: Kortvokst kamerat

Buddy

  • Funksjonalitet: Som bybil finnes det knapt noe mer funksjonelt enn Buddy.
  • Ytelse: Den er ikke raskest, men smidigst. Og de nye batteriene gjør underverker.
  • Design: Her er det smak og behag, men at den er mye penere enn tidligere modell er det liten uenighet om.
  • Pris: 200 000 for billigste variant med skikkelige batterier er ikke billig sammenliknet med vanlige småbiler. Men gratis parkering, bompassering, ingen årsavgift og lattelig lave km-kostnader gjør likevel regnestykket ganske bra.

Se karakter nederst i saken.

For fem år siden kjøpte Teknisk Ukeblad en Buddy.

Vi har brukt den til å hente post og å kjøre til pressemøter. Og la meg innrømme det først som sist: Jeg liker bilen. Eller bilen er kanskje ikke riktig betegnelse. Den føles mer som en elektrisk tralle med tak, vinduer og en skumgummibenk. Men en veldig sjarmerende sådan. Neppe noe for garvede bensinhoder, men en deilig bybil for de fleste.

De som opplever at trafikken er en konkurranse om å komme frem, blir snille med en Buddy, og opplever at andre bilister ser med overbærenhet på det lille knøttet.

Ikke en vanlig bil

Buddy er klassifisert av EU som en EUV, en Electric Urban Vehicle. Og du verden hvor effektivt man kommer seg rundt, knøttliten og vital som den er. Det er alltid en liten glippe mellom to biler der man kan parkere, og det er til og med gratis.

Men behagelig kan den ikke kalles. 395 kilo blybatterier gir ikke den beste komforten og benken er ikke det beste norsk møbelproduksjon har fremstilt.

Og så er det kjørelengden. Mer enn tre mil og man har hjertet i halsen. Dette er ikke noe for motorveien. Men, i bykjøring er den uovertruffen.

NY MOT GAMMEL: Buddy har gjennomgått store designendringer fra en generasjon til en annen.

Ny modell

Så jeg var veldig spent når jeg satte meg inn i den nye modellen som faktisk er en cm kortere enn forgjengeren. Nye Buddy har beholdt det samme konseptet og ser ut som en betydelig modernisert Buddy. Men i tillegg til grunnformen er det bare motoren og girboksen som er beholdt. Alt annet er skiftet ut med god hjelp fra bildesignere i Portugal.

NY MOT GAMMEL: Buddy har gjennomgått store designendringer fra en generasjon til en annen.

Det er veldig lett å se at dette er et helt nytt kjøretøy. Den nye modellen har benk, men det føles som du sitter i en moderne bil. Sittekomforten er imponerende god i noe som er så lite. Her er det innvendig justerbare speil, ypperlig ratt, moderne kontroller på alle vis. Det er til og med håndfri telefon koblet til stereoanlegget og fjernkontroll av kupevarmeren. Genialt om vinteren for å ha en ferdigoppvarmet bil.

Nye Buddy er den første bilen som produseres med miljøvennlig Telene-plast. Plasten krever lite energi i produksjonen og er resirkulerbar. Den sprekker ikke like lett som det gamle glassfiberkarosseriet.





På veien

Den store opplevelsen var likevel når jeg trykket inn gassen. Dette er som å kjøre en vanlig bil. Pionerfølelsen er kanskje litt borte, men det er nok slik det er tiltenkt.

Nye Buddy er kvikk som før, kanskje ennå litt kvikkere. Men i motsetning til sin blybelastede forgjenger blir den ikke like treg i motbakkene.

Toppfarten er 80 km/h, men den siger ikke ned til under 50 eller mindre i lange bakker. Ikke det at den klarer 80 i oppoverbakke, men jeg fryder meg over mellom 60 og 70 km/h.

NY MOT GAMMEL: Buddy har gjennomgått store designendringer fra en generasjon til en annen.

Mye lenger

Det som likevel imponerer mest er strømmåleren. Den beveger seg uvant sakte. Mil etter mil går unna uten at panikkfølelsen er i nærheten.

Vi hadde bilen i noen dager og kjørte 7,8 mil i bakker og bytrafikk før det blinket faretruende. Litt mindre enn maks kjøredistanse på 12 mil som kan oppnå med mer jevn kjøring og lettere pedalfot.

Likevel er dette utrolig mye bedre enn blyvogna vår som neppe presterte mer enn litt over tre mil med samme type kjøring. Om åtte mil høres lite ut så husk at dette ikke er noen langtraver. Buddy er og blir en bybil selv om den brukes av pendlere som bor et godt stykke unna jobben hvor de lader den opp før hjemturen.

NY MOT GAMMEL: Buddy har gjennomgått store designendringer fra en generasjon til en annen.

Et av kjennetegnene på den gamle modellen var dens nesten absurd krappe svingradius. Den er fremdeles veldig bra, men ikke absurd. Den er ofret for bedre kjøreegenskaper og komfort.

Og jeg konstaterer at målet er nådd. Til og med fartshumper forseres nå uten mer ubehag enn i en vanlig bil. Det kan ikke sies om forgjengeren hvor nyrebelte er en fordel.





Holder det?

Så spørs det da om selv de store forbedringene er nok til å demme opp for flommen av billige elbiler som er i ferd med å skylle inn over oss.

Jeg tror Buddy vil klare seg, for den konkurrerer ikke i samme klasse. Dette er en EUV og ikke en vanlig bil. Det gir en helt annen fleksibilitet i trafikken, ikke minst med tanke på parkering.

Biler som er mindre enn 2,5 meter lange kan parkere på tvers. Og Buddy er 2,44 meter. Du finner alltid en luke du kan rygge inn i.

NY MOT GAMMEL: Buddy har gjennomgått store designendringer fra en generasjon til en annen. Per Erlien Dalløkken

Batteriene

Teoretisk har blybatteriene faktisk litt høyere kapasitet enn de nye nikkelelmetallhydridbatteriene som har en kapasitet på 14,4 kWh. Dessverre er det bare på papiret, for med en utladingssyklus som slike batterier blir utsatt for regner man med at blyvarianten bare klarer å levere 7,5 kWh, mens NiMeH kan levere hele kapasiteten.

I tillegg veier en Buddy med blybatterier 914 kilo, mens NiMeH-varianten er 120 kilo lettere. Det merkes på både kjøreegenskaper og distanse.

En ny Buddy med NiMeH-batterier koster fra 199 000 kroner. Med blybatterier koster den 50 000 mindre. Likevel blir økonomien mye bedre med NiMeH, i tillegg til at bilen er bedre å kjøre og går dobbelt så langt på en ladning og enda mye mer med vinterkalde batterier.

For Pure Mobility garanterer at nikkelvarianten ikke taper mer kapasitet enn 20 prosent over ti år. Blyvarianten får til sammenlikning to års eller 20 000 km garanti. Så her må man regne med både tre og fire batteriskifter før det er gått et decennium. Det blir tilsvarende ganger 20 000 kroner pluss moms. For moms blir det. Det er bare nye elbiler som er unntatt.

NY MOT GAMMEL: Buddy har gjennomgått store designendringer fra en generasjon til en annen.