Med et klassisk targatak og irsk grønn-lakk, må vel eRUF Greenster sies å være blant de vakreste elbilene som finnes. Selvsagt skal Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG ha mesteparten av æren for det. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Et lydløst grønt lyn

Jo, den blir elektrisk.

Helligbrøde vil noen mene. Siemens på sin side, ser på dette som en teknologidemonstrator. Både av sin avanserte elektriske drivlinje, eDrive, samt sine løsninger for å bygge såkalte intelligente strømnett (smart grid).

Greenster

eRUF Greenster er navnet på den elektriske Porschen som første gang ble vist fram i Genève i fjor og som nå er på en oppvisningsrunde i Norge.

Men en elmotor som yter 270 kW (cirka 370 hk) og 920 Nm, har den ytelser som ikke gjør skam på utseendet.

Den har en teoretisk rekkevidde på rundt 200 kilometer, skal klare 0-100 km/t på fem sekunder og har en toppfart på hele 250 km/t, noe som er uvanlig høyt for elektriske biler.

Per Otto Dyb, som er administrerende direktør i Siemens i Norge, påpeker at elbil ikke er noe nytt for det tyske storkonsernet. De lagde sin første elektriske bil allerede i 1905. Den het Viktoria, var en treseter som kunne kjøre i cirka 30 km/t, men ble aldri noen suksess.

Per Otto Dyb, som er administrerende direktør i Siemens i Norge, påpeker at elbil ikke er noe nytt for det tyske storkonsernet. De lagde sin første elektriske bil allerede i 1905. Den het Viktoria, var en treseter som kunne kjøre i cirka 30 km/t, men ble aldri noen suksess. Siemens kom med sin første elbil for 105 år siden.

– Siemens kommer nok aldri igjen til å lansere noen ny bil under eget navn. Men vi ser store muligheter i å levere ingrediensene til elbiler og infrastrukturen rundt. Her vil elbilteknologi gå inn i vår større miljøportefølje, sier Dyb.

Tredje el-Porsche

RUF har eksistert siden 1939 og har bygget om Porscher siden 1975.

Selskapet begynner også å få en del erfaring med konvertering til elektrisk drift, riktignok i nært samarbeid med europeiske partnere som Siemens.

Det startet med første eRUF basert på 911 i 2008. Denne ytte cirka 150 kW. Og til klimatoppmøtet i København før jul i fjor, kom selskapet med en elektrifisert Porsche Cayenne omdøpt til Stormster.

Den hadde samme eDrive fra Siemens som versjon to av Greenster, som altså kom i fjor, mens RUF nå planlegger en tredje versjon som skal utstyres med én elmotor på hvert hjul.

Gaia-batteri

Mens den første eRUF og Stormster har litiumionebatteriet fra Li-Tec, et joint venture mellom de tyske storhetene Daimler og Evonik, har eRUF Greenster et annet tysk batteri.

Dette er produsert av Gaia. Selskapet har produsert litiumionebattericeller for automotiveindustrien siden 2007. Selskapet ble slått sammen med amerikanske Lithium Technology Corporation i 2002.

Gaia produserer både NCA- (nikkel-kobolt som katodemateriale) og LFP- (jernfosfat) celler. Det er sistnevnte som sitter i eRUF. Hele pakken har 29 kWh tilgjengelig energi. Med andre ord ikke av de største pakkene, men det holder vekten nede på 1 750 kilo.

Siemens står bak den elektriske drivlinja som kalles eDrive. Systemet takler både hurtiglading på 400V/63A, og er dessuten satt opp for å mate strømmen tilbake i nettet.

Per Otto Dyb, som er administrerende direktør i Siemens i Norge, påpeker at elbil ikke er noe nytt for det tyske storkonsernet. De lagde sin første elektriske bil allerede i 1905. Den het Viktoria, var en treseter som kunne kjøre i cirka 30 km/t, men ble aldri noen suksess. Siemens kom med sin første elbil for 105 år siden.

Utsolgt

Prototypen som RUF og Siemens har med seg til Norge har en anslått verdi på rundt 1,5 millioner euro.

Men når RUF senere i år skal lage ti nye eksemplarer, er salgsprisen rundt 250 000 euro, altså drøyt to millioner kroner.

– Jeg har fått flere tilbud om å kjøpe prototypen når jeg har vist den fram tidligere. Det finnes dem som er villige til å bla opp 1,5 millioner euro for å sikre seg en slik bil, forteller Markus Theimer i RUF Automobile.

Derfor er det kanskje ikke så overraskende at de ti kommende produksjonseksemplarene for lengst er solgt.

– De fleste bilene kjøpes av selskaper som ønsker å bruke Greenster som en teknologidemonstrator, opplyser Theimer.

Autobahnprioritet

Teknisk Ukeblad og andre norske medier fikk prøve Greenster en ørliten tur på Gardermoen Raceway mandag formiddag.

Utvendig er dette etter manges smak en elbil som knuser alle konkurrenter. Porsches 997-design med 60-tallsinspirert targatak er jo smekkert.

Og ikke overraskende er dette en elbil hvis ytelser kan konkurrere med det meste som er ladbart. Kanskje bortsett fra i lyskryssene slik den nå er programmert. Det er ikke Tesla Roadster-kaliber over akselerasjonen fra stillstand.

Først når hastigheten passerer 50-60 km/t begynner kraften virkelig å sparke fra elmotoren.

– Jeg er enig. Men nå er elektronikken satt opp med toppfartprioritet, opplyser Theimer.

Markus Theimer i RUF Automobile. Foto: Per Erlien Dalløkken

Porsche-hybrider

Porsche selv var lenge avvisende til at de selv ville bidra til noen form for elektrifisering av sine modeller.

Fram til de plutselig kom med en hybridversjon av sin 911, GT3 R Hybrid, som lagrer bremseenergi i et mekanisk svinghjul, og deretter med hybridkonseptet 918 Spyder som har tre elmotorer i tillegg til en bensinmotor på 500 hk.

Les mer om disse bilene i disse sakene:

Porsche presser grenser

Porsche med to elmotorer

Norske journalister fikk i dag prøve eRUF Greenster på en liten runde opp og ned rettstrekningen på Gardermoen Raceway. Foto: Per Erlien Dalløkken