Audi har nå bestemt seg for å produsere et mindre antall, 20 for å være nøyaktig, av sin hybridversjon av A1. (Bilde: Audi)

A1 e-tron skal på veien

Men det er langt fra noen serieproduksjon Audi planlegger for A1 e-tron.

I første omgang skal fabrikken lage 20 biler som i løpet av første halvår 2011 skal inn i et nytt demonstrasjonsprosjekt i og rundt München.

E-tron

A1 e-tron ble første gang vist fram på bilmessen i Genève i mars. Etter at Audi i månedene før hadde vist fram to elektriske prototyper, begge kalt E-tron, presenterte selskapet en elbil med rekkeviddeforlenger. Altså en ladbar hybrid.

Audis minstemann, som med forbrenningsmotorer nettopp er blitt lansert i Norge, er i denne versjonen utstyrt med en elmotor koblet til forhjulene som yter 75 kW og 240 Nm (45 kW/150 Nm kontinuerlig).

Litiumionebatteriet på 12 kWh holder til cirka 50 kilometer kjøring. Men i dette tilfellet er det ingen krise dersom batteriet går tom for strøm.

Kompakt aggregat

Bakerst i bilen er det nemlig plassert en wankelmotor på en kvart liter som yter 15 kW genererer strøm til batteriene når behovet oppstår på litt lengre turer.

Motoren går konstant på 5.000 omdreininger der den har best virkningsgrad.

Ifølge Audi selv kan wankelmotoren plassert bak i bilen knapt høres eller føles. Den yter kun 15 kW, men veier ikke mer enn 70 kilo inkludert kraftelektronikk, eksosanlegg, luftinntak, kjøling og isolasjon.

Sammen med beskjedne bensintanken på 12 liter skal dette holde til 200 kilometer ekstra rekkevidde.

Les mer om bilen i denne artikkelen:

Audi tilbake med wankelmotor

Megacity

Energiselskapene Stadtwerke München (SWM), E. ON og Münchens tekniske universitet (TUM) er med på prosjektet som blant annet skal bygge 200 nye ladestasjoner med utelukkende fornybar energi for disse 20 A1-ene.

Det tyske transportdepartementet har bevilget ti millioner euro til prosjektet. Den tyske regjeringen har som mål å få én million ladbare biler på tyske veier innen 2020.

Les mer om prosjektet i denne pressemeldingen .

Litt småfrekt er det muligens at Audi nå lanserer A1 e-tron som en såkalt Mega City Vehicle (MCV) på BMWs hjemmebane.

Megacity er også prosjektnavnet BMW har satt på sin elbil som er under utvikling.

Les også: Bayerische Mit Wattstunden