Audis nye kompakte ladbare hybrid kan bli en tøff konkurrent for dem som produserer elektriske bybiler. Fem mils rekkevidde på kun el suppleres med 20 mil fra den vesle wankelgeneratoren. (Bilde: Audi)
Audi A1 e-tron er en fireseters ladbar hybrid. (Bilde: Audi)

Audi tilbake med wankelmotor

A1 e-tron heter konseptbilen som Audi presenterer på bilutstillingen i Genève som starter i dag.

Dette er en ladbar hybrid med 50 kilometers rekkevidde på kun batterier, men som i tillegg har et aggregat som sørger for ytterligere 200 kilometers kjøring uten å måtte lete etter et ladestikk.

12 kWh og 75 kW

Litiumionebatteriene er pakket i en T-formet pakke som ligger langs sentertunnelen i gulvet og over bakakslingen der drivstofftanken befinner seg på konvensjonelle A1-er.

380V-pakken består til sammen av 96 prismeformede battericeller, har en kapasitet på 12 kWh og veier under 150 kilo. De leverer strøm til en elmotor koblet til forhjulene som yter 75 kW og 240 Nm (45 kW/150 Nm kontinuerlig).

Akselerasjonen oppgis til 10,2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen og en toppfart på drøyt 130 km/t.

Som på den forrige e-tron-modellen har denne et elektro-mekanisk bremsesystem (brake-by-wire) der den ifølge Audi oppnår regenerativ bremsing med mindre tap. Bremsene på bakakslingen er ikke koblet hydraulisk til bremsepedalen og henter energi fra all deakselerasjon.

Det mest kompakte på A1 e-tron er aggregatet.

Wankel-comeback

Dette er en wankelmotor med et volum på kun 254 cc som går konstant på 5.000 omdreininger der den har best virkningsgrad.

Med denne framtidsrettede hydridløsningen går det også an å si at bilprodusenten kaster et blikk i sidespeilet tilbake til wankelpionerene i NSU, altså en av forløperne til dagens Audi-selskap.

Ifølge Audi selv kan wankelmotoren plassert bak i bilen knapt høres eller føles. Den yter kun 15 kW, men veier ikke mer enn 70 kilo inkludert kraftelektronikk, eksosanlegg, luftinntak, kjøling og isolasjon.

Bensintanken er også beskjeden: 12 liter rommer den. Audi understreker samtidig at A1-hybriden kan komme i andre konfigurasjoner. Men dette er altså tenkt som en bybil, og da er 5/25 mil nok rekkevidde før lading/fylling.

E-tron

Dette er det tredje e-tron-konseptet som Audi viser fram. De to første var sportslige elbiler, med henholdsvis fire og to elmotorer, som ble vist fram på bilutstillingene i Frankfurt og Detroit.

Les sakene: Elbil nummer to fra Audi

60-120 km/t: fire sekunder!

Nå er det altså en seriehybrid på utstilling. Med andre ord også en bil med kun elektrisk drivlinje, men som i tillegg har en forbrenningsmotor som genererer strøm for ekstra rekkevidde. Konseptuelt omtrent slik Chevrolet Volt/Opel Ampera fungerer.

Nå varsler Audi at alle deres biler med elektrisk framdrift skal suffikset «e-tron».

Audi

E-tron er Audis elbil-debut.
Disse to elektriske sportsbilene er de to forrige e-tron-modellene Audi har vist fram. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken