E-tron er Audis elbil-debut. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Bak setene og rett foran bakakslingen befinner det seg 470 kilo med batterier. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Audi-sjefene Michael Dick (t.v) og Rupert Stadler påpeker at e-tron er en demonstrasjon, og lover flere elbiler fra Audi i framtida. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

60-120 km/t: fire sekunder!

FRANKFURT: Den minner mistenkelig om en Audi R8. Men der den midtstilte V10-motoren skulle vært, er det i stedet 470 kilo med litiumionebatterier.

Etter å ha vært lunkne til elbiler lenge, har Audi nå latt sine ingeniører vise hvordan en elektrisk sportsbil kan konstrueres. Audi e-tron er navnet, og den ble vist fram for første gang på årets Frankfurtmesse tirsdag.

Kompromissløs demonstrasjon

E-tron er en ren elbil med fire elektromotorer som til sammen yter 230 kW (313 hk). Den kan med andre ord sammenlignes og konkurrere med Tesla Roadster – dog er sistnevnte allerede i produksjon, mens dette fortsatt er en konseptbil.

– Dette er en teknologidemonstrasjon. Vi vil vise fram elbiler innenfor andre segmenter senere, lovte Audi-direktør Rupert Stadler under presentasjonen av e-tron.

– Her har vi gått for det kompromissløse, supplerte Michael Dick som leder teknologiutviklingen i Audi.

248 km rekkevidde

Litiumionebatteripakken rommer 53 kilowattimer og skal gi e-tron, som veier 1,6 tonn, en rekkevidde på 248 kilometer.

Prestasjonene ellers er det ingen ting å si på: 0-100 km/t oppgis til 4,8 sekunder. Vel så imponerende er akselerasjonen fra 60-120 km/t. Et ellevilt dreiemoment på 4500 Nm bidrar til at det går på imponerende 4,1 sekund. Toppfarten er begrenset til 200 km/t.