Volvo annonserte fredag at de bygger ny elbilfabrikken i nær byen Kosice, øst i Slovakia. Dette blir Volvos tredje bilfabrikk i Europa og den skal kun produsere elektriske biler.
Fabrikken vil koste rundt 1,2 milliarder Euro å bygge, tilsvarende rundt 12 miliarder norske kroner. Byggingen skal begynne neste år og serieproduksjon skal begynne i 2026, skriver Volvo i en pressemelding.
Fabrikken skal kunne produsere opptil 250.000 biler i året og er forventet å gi flere tusen arbeidsplasser i regionen. Volvo har også rom for å ekspandere fabrikken i fremtiden, skriver de.
I dag bygger Volvo biler i belgiske Gent og svenske Torslanda. Torslanda-fabrikken åpnet helt tilbake i 1964, mens Volvo begynte å produsere biler i Gent året etter.
I Slovakia har blant andre Volkswagen (Bratislava), Kia (Žilina), Stellantis (Trnava) og Jaguar Land Rover (Nitra) bilproduksjon.
![Tesla Model 3 er blant bilene som produseres i Kina og importeres til Europa. Produsenten varsler nå at prisene vil gå opp i EU.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844938/IMG_8606.jpg)
Tesla varsler økt pris som følge av EUs Kina-toll
Helelektrisk i 2030
Fra før er det kjent av Volvo har mål om å kun selge helelektriske biler i 2030 og bli klimanøytrale i 2040.
– Ekspansjon i Europa, som er vår største salgsregion, er avgjørende for det elektriske skiftet og fortsatt vekst, sier Volvo-sjef Jim Rowan, i pressemeldingen.
Volvo har som mål å selge 1,2 millioner biler i året i 2025. I 2021 solgte de knapt 700.000 biler på verdensbasis.
Helelektrisk XC90 på vei
Volvo selger i dag helelektriske XC40 og C40. I år er det ventet at en helelektrisk versjon av den største SUV-en deres, XC90, kommer for salg. Det blir Volvos første bil bygget på SPA2-plattformen, som også SUV-en Polestar 3 bygges på.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
Volvos tekniske sjef Henrik Green har tidligere fortalt TU at de ønsker å utvikle all elbilteknologi selv. De har også fortalt at de tar i bruk mega-støping i produksjonen av elbiler, slik at de blant annet kan redusere 100 deler til én.
![BYD vil få 17,4 prosent straffetoll inn til EU i tillegg til dagens toll på ti prosent. I Norge blir satsen fortsatt null. Bildet er fra TUs test av BYD Tang EV600.](https://images.gfx.no/130x87/2692/2692068/Uten-navn_HDR-41.jpg)
EU innfører «Kina-toll» på elbiler