KARRIEREUTDANNING

Vil ha teknologifag inn i skolen

Satsingen på teknologiske valgfag uteblir. Det vil bevegelsen Lær kidsa koding gjøre noe med.

Digitale ferdigheter er ifølge Kunnskapsløftet like viktige som lesing og regning, men blir nedprioritert i skolen.
Digitale ferdigheter er ifølge Kunnskapsløftet like viktige som lesing og regning, men blir nedprioritert i skolen. Bilde: colourbox.com
16. aug. 2013 - 09:29

Kunnskapsløftet fra 2006 definerer digitale ferdigheter som en av fem grunnleggende ferdigheter for barn og unge.

Det skal være like viktig som for eksempel lesing og regning.

Teknologi i praksis

Likevel er satsingen på teknologi og digitale ferdigheter er for liten. Nitos undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI i 2012 viser at valgfaget Teknologi i praksis ikke kommer høyt på listen over valgfag som blir tilbudt i dag og i fremtiden.

Hver skole mottar 20.000 kroner i støtte til dette valgfaget, men bare 24 prosent av skolene tilbyr faget.

Satsingen uteblir på grunn av mangel på lærerkompetanse og utstyr.

Mannen bak bevegelsen Lær kidsa koding (LKK), Simen Sommerfeldt, håper at flere innser at det å kunne skape, og ikke bare være rene forbrukere av digitale verktøy er en forutsetning for at Norge skal kunne hevde seg i en fremtid dominert av datamaskiner.

Les også: 5 av 10 skoler mangler en plan for å heve realfagkompetansen

Inspirer lærere

Frivillige ved LKK arrangerte derfor for første gang et informatikkurs for lærere som skal undervise i teknologi på ungdomsskoler. 

– Vi ønsker ikke å legge mer press på lærere. Derimot ønsker vi å samarbeide med dem og gi tilbud om bistand, veiledning og de verktøyene de trenger for å undervise i informatikk og programmering i skolen, sier Sommerfeldt, til daglig teknologiansvarlig i Bouvet.

Kurset er et av pilotprosjektene i LKK og skal fokusere på blant annet Scratch-programmering, men også diskusjon av læreplaner og hvorfor koding skal inn i skolefagene.

Les også: Vurderer å sende realfagslærere til Afrika

Flere hindre for digitalisering

Torgeir Waterhouse påpeker i Digiutvalgets utredning «Hindre for digital verdiskaping» at de digitale målsettingene konkretiseres i for liten grad.

– Digital kompetanse er verken i EU eller Norge et eget skolefag, men en tverrfaglig kompetanse som inngår i alle fag. Digitutvalget mener kompetansen bør utvides, fastslår rapporten.

Sommerfeldt sier seg enig i dette budskapet i utvalgets rapport. Det er en av grunnene til at han inspirert av code.org startet kodeklubber for unge IT-interesserte.

Code.org er en ideell organisasjon i USA. Deres visjon er at hver elev i hver skole skal ha mulighet til å lære IT på lik linje som man lærer matematikk, biologi og fysikk.

LKKs mål henger tett sammen med målene til code.org. Ressurser blir brukt til å oversette og skape læringsstoff, arrangere lokale møter for barn og deres foreldre og bygge et nettsted.

– I tillegg ønsker LKK å organisere et nettverk av lærere og skoler, etablere lokale kodeklubber og bygge ut et nettsted som tillater folk å finne hverandre og søke den assistansen de trenger. Vi ønsker for eksempel at LKK kan hjelpe skoler med å finne timelærere i IT og arrangere kurs, sier Simen Sommerfeldt.

Les også: Etterlyser flere IT-kvinner

IT til alle

Tanken bak LLK er at det skal bli et formidlingssenter og bidra til at IT blir innført som valgfag på alle skoler i landet.

– Den dagen det er ikke behov for LKK og vi kan legge det ned har vi lykkes, sier Sommerfeldt.

I dag finnes det aktiviteter i over 20 steder i Norge med flere hundre medlemmer.

Ifølge Sommerfelt oppstår det flest kodeklubber på steder der utdanningsnivået er høyt, som i Asker og Oppegård.

– Å innføre programmering på skolen vil være et godt virkemiddel for å utjevne sosiale forskjeller på sikt. Et lyspunkt er at LKK har inngått et samarbeid med Riverside om å drive kodeklubber. Riverside jobber med vanskeligstilt ungdom i Oslo indre øst.

Han oppfordrer flere i Norge til å finne en gruppe som de kan melde seg inn i, eller opprette en gruppe selv og bidra i Lær kidsa koding.

Les også: – Norsk skole lar seg styre for mye av Pisa-undersøkelsen

Anne Cathrine Strande Staube og Charlotte Kongshavn, realfagslærere ved Teknologiskolen Hundsund på Fornebu, håper flere elever ser hvor spennende det er med programmering.
Anne Cathrine Strande Staube og Charlotte Kongshavn, realfagslærere ved Teknologiskolen Hundsund på Fornebu, håper flere elever ser hvor spennende det er med programmering.

Skal lære barn robotprogrammering

Anne Cathrine Strande Straube og Charlotte Kongshavn begynner i disse dager som realfagslærere på Teknologiskolen Hundsund på Fornebu. De deltok på lærerkurset for å få inspirasjon til undervisningen.

– Vi skal undervise i et fag som heter robotprogrammering og forskning. Jeg ser veldig frem til det, fordi koding er en viktig del av samfunnet og fremtiden. Tidligere ble det oppfattet at koding var noe som var interessant for få, men i dag er det en viktig del av samfunnet. Man finner det overalt, alt fra medisin til roboter og vindturbiner, sier Kongshavn.

Ifølge Strande Straube skal robotfaget handle om både bygge roboter, få dem til å gjøre enkle oppgaver som å flytte og måle.

Les også:

Så mye tjener norske ledere  

Slik blir du en elendig sjef

Her er teknologiledernes 12 beste karriereråd  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.